La nivelul ANAF a fost întocmită o listă cu întrebări frecvente și deficiențe semnalate de către contribuabili legat de utilizarea sistemului eFactură. Lista cu aceste probleme, obținută de Profit.ro și disponibilă mai jos, va fi abordată în continuare de către specialiștii Fiscului, care trebuie să vină cu răspunsuri.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Separat de demersul ANAF, o primă întâlnire tehnică a specialiștilor CNIF, centrul IT al Ministerului Finanțelor și al ANAF, cu reprezentanți ai platformelor de facturare și ai firmelor care furnizează programe de contabilitate a avut loc la începutul acestei săptămâni.
Profit.ro a anunțat joi intenția Ministerului Finanțelor de a organiza întâlniri tehnice, dar și webinarii pe tema eFactură, iar o serie de probleme de natură tehnică au fost semnalate Ministerului Finanțelor.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV eFactură schimbată - Îmbunătățiri la validarea online și în problema multiplicării facturilor, precum și o soluție pentru autofacturare. Buton pentru anularea unei trimiteri nu va existaIntroducerea raportării obligatorii în eFactură, de la 1 ianuarie, a facturilor, a evidențiat un număr mare de probleme din partea utilizatorilor. În timp ce unele probleme ridicate țin de capacitatea unor antreprenori de a lucra cu astfel de sisteme, au fost semnalate destule probleme și de către persoane cu experiență în utilizarea softurilor de contabilitate și a sistemelor informatice puse la dispoziție de către CNIF.
Întrebari frecvente/deficiențe semnalate de contribuabili primite prin intermediul Conact-center-ului ANAF, în ceea ce privește utilizarea sistemului RO e-Factura
- Una din cele mai dese și frecvente erori, au fost că nu au drept de transmitere pentru acest CIF/CUI (înregistrării recente în serviciul Spațiu Privat Virtual).
- La reînnoirea certificatului digital, în sistemul RO e-Factura, nu se regăsește noul certificat, chiar dacă s-a autentificat în SPV, manual. Durează destul de mult până când sistemul RO e-factura recunoaște datele certificatului reînnoit.
- Deoarece sistemul se blochează destul de des în momentul când contribuabilul solicită “verificare stare fisier”, aceiași factură fără nicio modificare este transmisă și preluată de mai multe ori.
- O altă eroare destul de frecventă este: “element necunoscut (“Invoice”) în namespace”.
- Limitarea la un nr. de 100 de pozitii (produse) pe factură este o altă sesizare destul de frecventă.
- Care este codificarea pentru prestările de servicii în aplicația pusă la dispoziție gratuit de către colegii de la CNIF?
- Contribuabilul care a achitat prin intermediul bonului fiscal livrarea de bunuri/prestarea de servicii și care a solicitat și factură pentru acestea, în factura electronică raportată în sistemul RO e-Factura trebuie să se regăsească toate produsele din bon sau este suficientă mențiunea ”conform bonului fiscal”?
- În cât timp de la primirea facturii beneficiarul poate face obiecțiuni la factură dacă nu este emisă conform contractului?
- Cum se pot face obiecțiuni la factură? În ce secțiune? Contribuabili doresc instrucțiuni în ghid cu capturi de ecran, concret cu toți pașii.
- Cum se stornează factura emisă? Contribuabili doresc instrucțiuni în ghid cu capturi de ecran, concret ce cod de factură se alege, toți pașii, deoarece menționează că facturile care au semnul minus primesc erori în momentul încărcării în sistemul RO e-factura, chiar dacă au ales codul facturii ”384”.
- Cum se atașează documente justificative ale facturii (de exemplu: devize de lucrări, rapoarte,etc.)? Contribuabili doresc instrucțiuni în ghid cu capturi de ecran, concret cu toți pașii.
- Descărcarea facturii la beneficiar cum se face? Contribuabili doresc instrucțiuni în ghid cu capturi de ecran, concret cu toți pașii.
- Contribuabili doresc instrucțiuni în ghid cu capturi de ecran, pentru situația în care transmiterea se face automat prin diverse aplicații Saga, Oblio, Smartbill, etc.
- Cum se declară autofactura, respectiv facturile emise de către beneficiar în numele și în contul furnizorului/prestatorului, cine are obligativitatea încărcării acestora și cum se transmit în sistemul Ro E-factura?
- Am avut sesizări că furnizorul primește eroare la transmiterea facturii electronice, dar la client a ajuns, de mai multe ori, deci la client este dublată factura, dar furnizorul are mesaj cu eroare.
- Contribuabili doresc un tutorial cu modul de completare și transmitere RO e-factura (completare pe programul nostru).
- Bonurile fiscale cu cod beneficiar înscris pe bon, se transmit în sistemul RO e-Factura?
- Am avut sesizări că furnizorul transmite factura electronica de mai mult de două zile, fără mesaj de eroare, pentru care are primit index de încărcare, dar beneficiarul nu primeste în SPV factura electronică.
- Este obligatoriu să fi trecute codurile NC si CPV în factura transmisă electronic, indiferent dacă bunurile sunt cu risc fiscal ridicat sau nu? Aplicațiile gen Smart Bill nu validează factura electronică dacă nu se completează codurile NC.
- Facturile de decontare emise de cabinetele medicale către Casa Națională de Sănătate sau Direcția de Sănătate Publică se transmit în sistemul RO e-Factura?
- Facturile de prestări servicii către persoane juridice din UE sau non UE, care au locul prestării în România se transmit în sistemul RO e-Factura?
- Am avut sesizări legate de încărcarea în sistemul RO e-Factura a unei facturi având înscrisă pe ea o dată ulterioara datei transmiterii, pentru care s-a primit mesaj de validare in sistem, adică s-a încărcat în sistemul RO e-Factura o factură cu data de 25.07.2024, care a fost validă.
- Cum se încarcă facturile de executare silită pe care le întocmesc unitățile fiscale și cine are obligativitatea raportării acestora?
- Direcțiile Generale ale Finanțelor Publice sunt asimilate unui operator economic, în situația în care vând registre unice de control/registre de evidență fiscală către contribuabili persoane juridice? În această situație au obligația transmiterii facturilor prin sistemul RO E-factura?
- Persoanele fizice care aplica regimul special pentru agricultori, pe cnp (nu au forma de organiza- PFA, II) sau cei care închiriază in scop touristic fară a avea o formă de organizare (PFA,II de ex.), în situația în care emit facturi către personae juridice sunt obligați să le transmit în în sistemul RO e-Factura?