Nu mai puțin de 95% din firmele private se opun introducerii sistemului de plată defalcată a TVA, considerând că va genera dificultăți și costuri foarte mari pentru firmele mici și mijlocii, iar organele fiscale nu sunt informatizate și nu dețin suficienți angajați pentru administrarea acestuia. Oamenii de afaceri au cerut astăzi politicienilor ca sistemul să fie doar opțional, în contextul în care și Comisia Europeană a constatat că pentru implementarea obligatorie a unui asemenea sistem este nevoie de circa 4 ani.
Acestea au fost pozițiile transmise, astăzi, politicienilor de reprezentanții mediului de afaceri.
Președintele Patronatului Investitorilor Autohtoni (PIAROM), Cristian Pârvan, a arătat că măsura a fost introdusă de Guvern fără niciun studiu de impact, implică o serie de costuri nemeritate pentru mediul de afaceri și nici nu se regăsește în programul de guvernare aprobat de Parlament.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pârvan a susținut că, în mediul privat, doar băncile vor avea de câștigat, prin comisioanele percepute pentru plățile de TVA, care, însumate, pot ajunge la milioane de lei zilnic.
Reprezentantul Consiliului Investitorilor Străini, Daniel Anghel, a arătat că 95% din companiile membre ale Consiliului se opun acestei măsuri, considerată cea mai invazivă metodă din punctul de vedere al operațiunilor unei firme.
Potrivit lui Anghel, faptul că România are cea mai redusă rată de colectare a TVA în rândul statelor UE și un grad de evaziune fiscală ridicat nu justifică introducerea unei asemenea metode care pune probleme celor mai multor companii sub aspectul fluxului financiar.
Reprezentantul investitorilor străini a invocat un studiu al Comisiei Europene, care recomandă pentru implementarea obligatorie a acestui sistem o perioadă de 4 ani, iar pentru statele cu sistem opțional sau cu parțial, o perioadă minimă de 2 ani.
”Este evident că, în trei luni, foarte multe companii, chiar foarte mari, cu fabrici în România și zeci de mii de tranzacții, nu au cum să implementeze sistemul”, a spus Anghel, care a amintit că o mare companie IT care gestionează astfel de sisteme a indicat ca termen de implementare o perioadă de 1 an până la 1 an și jumătate.
Daniel Anghel a indicat și exemplul Poloniei, care ar fi trebuit să introducă opțional sistemul de TVA defalcat de la 1 ianuarie 2018, dar, în urma consultării cu Comisia Europeană și realizării unui studiu de impact, a prelungit data intrării în vigoare pentru sistemul opțional până în aprilie 2018 și a renunțat la sistemul obligatoriu.
CITEȘTE ȘI Viitorul sistem de plată defalcată a TVA va funcționa practic ca un instrument de executare silităOamenii de afaceri au reclamat astfel că autoritățile din România nu au niciun studiu de impact pentru fundamentarea acestei măsuri și nici nu au consultat Comisia Europeană.
Anghel a mai arătat că firmele nerezidente nu pot fi obligate să deschidă conturi de TVA în România de vreme ce plățile sunt operate prin băncile unde au rezidența, fiind vorba în acest caz de o încălcare a liberei circulații a capitalului.
Autoritățile au primit din partea unei asociații de firme contabile o propunere de amendare a ordonanței care instituie plata defalcată a TVA, în sensul în care sistemul să fie opțional.
CITEȘTE ȘI Fiscul încercă să explice viitorul sistem de plată defalcată a TVA. 30 de răspunsuri trimise către antreprenoriConform propunerii de amendament, caracterul obligatoriu, de la 1 ianuarie, al sistemului defalcat ar trebui modificat într-unul opțional pentru întreprinderi mici și mijlocii, utilizând drept criteriu cifra de afaceri și/ sau un prag semnificativ, numărul de salariați etc.
Totodată, conform propunerii, aplicarea obligatorie de la 1 ianuarie ar trebui limitată doar la instituții publice, societăți cu capital de stat, societăți care au în derulare contracte cu statul și societăți cu capital privat din categoria marilor contribuabili.
De asemenea, sistemul nu ar trebui să se aplice deloc firmelor mici și PFA.
Consultanții fiscali arată, totodată că deocamdată nu știu cum să își sfătuiască proprii clienți în privința optării pentru plata defalcată, deoarece legea are încă multe probleme de ordin practic.
CITEȘTE ȘI Proprietarii de cluburi, restaurante sau hoteluri scapă, deocamdată, de obligația anunțării clienților prin panouri că nu dețin autorizația de securitate la incendiu. Puterea susține că panourile ar ”isteriza populația”Reprezentanții patronatelor ridică și problema capacității informatice și a resurselor umane ale organelor fiscale de a implementa un astfel de sistem, în condițiile în care proiectul de modernizare și informatizare a ANAF, susținut de Banca Mondială, este departe de a fi finalizat, iar utilizarea caselor de marcat cu jurnal electronic are mai multe termene de intrare în vigoare, începând de anul viitor.
Ministerul Finanțelor le-a transmis însă oamenilor de afaceri că deschiderea unor conturi pentru plata TVA la Trezorie nu va presupune costuri suplimentare, iar în perioada următoarea șeful Fiscului va emite un ordin în care va fi stabilită în detaliu procedura privind plata defalcată a TVA.
Mai mult, Finanțele au arătat că au fost începute demersurile pentru realizarea unui mecanism facturare electronică în relația operatorului economic cu instituțiile publice.
CITEȘTE ȘI Legea risipei alimentare e tot mai departe de aplicare. Termenul de intrare în vigoare va fi prelungit din nouTotodată, ministerul analizează în ce măsură poate fi extins mecanismul de taxare inversă, funcțional doar la cereale acum, și în alte sectoare.
În urma scepticismului exprimat de mediul de afaceri, conducerea ANAF va fi chemată, săptămâna viitoare, la Parlament, pentru a fi stabilit în ce măsură Fiscul poate gestiona plata defalcată a TVA.