Guvernul a adoptat joi, prin ordonanță de urgență, noi modificări la Legea partaneriatului public-privat, prin care promite să elimine problemele semnalate de mediul de afaceri, dar și lipsa normelor metodologice care au făcut până în prezent inaplicabile prevderile legislației. Actul normativ stabilește și înființarea unui Fond special de finanțare a contractelor de parteneriat public-privat.
De altfel, Legea privind parteneriatul public -privat a fost adoptată la finalul anului 2016 și nici până în prezent nu este aplicabilă deoarece normele metodologice de aplicare la care face referire nu au fost adoptate.
Premierul Dăncilă a precizat că noile modificări nu vor avea nevoie și de adoptarea unor norme metodologice pentru punerea în aplicare. Guvernul consideră că noile prevederi sunt foarte clare, astfel încât va elabora doar un ghid de bune practici în domeniu.
Actului normativ adoptat joi de Guvernul Dăncilă reglementează posibilitatea de a fi realizate în parteneriat public-privat și proiecte care presupun exclusiv operarea unui serviciu public, precum cele spitalicești.
CITEȘTE ȘI Decizie Guvern: o comisie condusă de Liviu Dragnea va realiza Strategia ”România 2040”Parteneriatul public-privat va avea o durată de cel puțin 5 ani, perioadă care să permită partenerului privat recuperarea investiției și realizarea unui profit rezonabil.
Cu scopul de a înlătura ambiguitatea juridică, a fost înlocuit în multe dispoziții termenul de proiect de parteneriat public-privat cu cel de contract de parteneriat public-privat.
Finanțarea investițiilor realizate în cadrul contractelor de parteneriat public-privat va putea fi asigurată, după caz: integral, din resurse financiare asigurate de partenerul privat sau din resurse financiare asigurate de partenerul privat, împreună cu partenerul public.
Cota de contribuție a partenerului public la finanțarea realizării investițiilor dintr-un contract de parteneriat public-privat reprezentată de resurse financiare de altă natură decât fonduri externe nerambursabile și contribuția națională aferentă unor astfel de fonduri nu poate depăși 25% din valoarea totală a investiției.
De asemenea, actul normativ prevede constituirea, în termen de 1 an, a unui Fond special de finanțare a contractelor de parteneriat public-privat care se încadrează în categoria proiectelor strategice. Acest Fond special va fi constituit din venituri publice provenind din resurse financiare fiscale și nefiscale, inclusiv subvenții, prevăzute de legea specială de înființare a respectivului fond special.
În scopul implementării contractului de parteneriat public-privat se înființează și funcționează, conform Legii societăților nr.31/1990, o societate de proiect.
Prin contractul de parteneriat public-privat, partenerul public va putea transmite sau constitui, în favoarea societății de proiect, dreptul de a colecta și utiliza pentru derularea proiectului tarife de la utilizatorii bunului sau serviciului public ce formează obiectul contractului de parteneriat public-privat.
CITEȘTE ȘI BNR ajustează în jos estimarea de creștere economică excesivă, unul dintre indicatorii criticați de DragneaÎn vederea încheierii și începerii executării obligațiilor dintr-un contract de parteneriat public-privat, ordonanța prevede realizarea de către partenerul public a unui studiu de fundamentare și aprobarea studiului de fundamentare de către Guvern pentru proiectele administrației publice centrale sau, după caz, de către autoritățile deliberative, pentru proiecte ale administrației publice locale.
Contractul de parteneriat public-privat rezultat în urma finalizării negocierilor și inițializat de către părți este aprobat de către Guvern pentru proiectele administrației publice centrale sau, după caz, de către autoritățile deliberative pentru proiecte ale administrației publice locale.
Partenerul public are obligația de a transmite Institutului Național de Statistică, în termen de 30 zile de la semnare, o copie conformă cu originalul a contractului de parteneriat public-privat.
Guvernul poate decide prin hotărâre ca anumite proiecte pe care le consideră strategice să fie pregătite și atribuite în numele partenerilor publici care urmează să le implementeze de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză.
CITEȘTE ȘI FOTO După controversa pe tema autismului, actrița Manuela Hărăbor a fost numită consilier onorific al premierului DăncilăDurata contractului de parteneriat public-privat se va face astfel încât: să se evite restricționarea artificială a concurenței; să se asigure un profit rezonabil pentru domeniul respectiv, ca urmare a exploatării bunului/bunurilor și operării serviciului public ce formează obiectul proiectului; să se asigure un nivel rezonabil și suportabil al prețurilor pentru serviciile ce formează obiectul proiectului, ce urmează să fie plătite de către beneficiarii serviciilor.
Contractul de parteneriat public-privat trebuie să prevadă bunurile sau categoriile de bunuri care, pe parcursul derulării contractului sau la încetarea acestuia, urmează să intre în proprietatea partenerului public, respectiv a societății de proiect inclusiv.
Partenerul public are dreptul să monitorizeze și să controleze, pe toată perioada derulării contractului de parteneriat public-privat, modul în care partenerul privat și/ sau societatea de proiect își execută obligațiile născute din contractul de parteneriat public-privat și/ sau din prevederile legale aplicabile.