Inspectorii antifraudă din cadrul ANAF au estimat un prejudiciu în sumă de 40,7 milioane lei reprezentând TVA de plată în sarcina a 14 societăți din Bulgaria. În perioada februarie- noiembrie 2020, aceste firme s-au sustras de la plata obligațiilor fiscale prin simularea achiziționării de autoturisme rulate în Bulgaria, în timp ce livrarea și înmatricularea se realiza de fapt în România, tranzacțiile nefiind declarate. Importul de autoturisme rulate este de mai mulți ani printre domeniile verificate des de ANAF, în contextul în care multe persoane sau firme care aduc mașini second-hand pentru vânzare în România, nu-și respectă obligațiile fiscale.
"Societățile controlate de inspectorii ANAF erau specializate în efectuarea de achiziții intracomunitare de autovehicule second hand de la diverși furnizori din spațiul intracomunitar și se ocupau inclusiv de transportarea, descărcarea, recepția și livrarea autovehiculelor direct în România, unde erau ulterior livrate și vândute către persoane fizice și juridice, fără ca aceste tranzacții să fie declarate și fără ca societățile să se înregistreze în scopuri de TVA în țara noastră. Astfel, societățile nu raportau în Bulgaria achizițiile intracomunitare efectuate de la partenerii din Comunitatea Europeană, deși aceștia din urmă declarau livrări intracomunitare scutite de TVA către societățile bulgărești", conform ANAF.
Din analiza documentelor puse la dispoziția echipelor de control și de către clienții finali, proprietari ai autovehiculelor înmatriculate pe teritoriul țării noastre, reiese că autovehiculele au fost promovate spre vânzare pe site-urile AUTOVIT.ro și OLX.ro, fiind livrate și înmatriculate definitiv pe teritoriul României.
CITEȘTE ȘI Ministrul Finanțelor, la Bloomberg - România are șanse bune să încheie anul cu un deficit sub țintăRestricții puse de Guvern - vânzătorul înregistrează mașina la RAR, iar RAR anunță ANAF
La începutul lunii octombrie, Guvernul a modificat legislația privind mașinile rulate aduse în România, urmând ca obligația înregistrării la Registrul Auto Român (RAR) să revină celui care cumpără mașina din străinătate și o aduce în țară. Ministrul Finanțelor de la momentul respectiv, Dan Vâlceanu, afirma că statul a pierdut în ultimii cinci ani 1,4 miliarde de lei din frauda comisă de cei care cumpără mașini din alte state UE și le aduc pentru revânzare în România.
"Când cineva aduce o mașină rulată în România, cel care aduce, cel care achiziționează mașina din străinătate este și cel care o prezintă la Registrul Auto Român. Este necesar să facem acest lucru pentru a preveni eventuale fraude cu TVA, pentru că cel care aduce un vehicul rulat beneficiază de acea scutire pentru bunuri intracomunitare și, din verificările pe care le-am făcut până acum, impactul bugetar ar fi fost în ultimii cinci ani de 1,4 miliarde de lei. Prin această prevedere, ca cel care achiziționează vehiculul este și cel care îl prezintă la RAR și să facă un schimb de documente cu RAR, vom realiza o prevenție", a spus Vîlceanu.
RAR informează ANAF în privința autovehiculelor, iar ANAF poate cere o suspendare de până la cinci zile a operațiunilor dacă are suspiciuni care trebuie clarificate.