Vodafone România a pierdut un proces - SMS-uri trimise fără acord clienților

Vodafone România a pierdut un proces - SMS-uri trimise fără acord clienților
Adrian Dumitrache
Adrian Dumitrache
scris 15 iun 2020

Vodafone România, al doilea jucător local de telecomunicații mobile, a pierdut definitiv un proces împotriva unei amenzi care i-a fost aplicată cu argumentul că, în prima parte a anului 2018, a transmis către clienți mesaje scrise (SMS) comerciale fără ca aceștia să își fi exprimat, în prealabil, consimțământul expres pentru a primi asemenea comunicări. Sancțiunea, în cuantum de 10.000 lei, a fost aplicată de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP).

Investigația ANSPDCP s-a desfășurat ca urmare unei sesizări a instituției din aprilie 2018 referitor la transmiterea de către Vodafone România a unor mesaje text (SMS) prin care se ofereau clienților 5 GB trafic național și se solicita acordul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, inclusiv a date de trafic, precum și cu privire la transmiterea de mesaje comerciale în viitor.

Urmărește-ne și pe Google News

"S-a stabilit că, în datele de 28.02.2018, 06.03.2018, 19.03.2018 și 03.04.2018 au fost transmise clienților Vodafone România mesaje text (SMS) cu următorul conținut „Bună! Îți oferim cadou 5GB trafic național, valabil 30 de zile; pentru aceasta te invităm să trimiți sms la 2713 cu textul DA, până la 06.04.2018. Astfel, îți exprimi acordul de prelucrare a datelor cu caracter personal, inclusiv a datelor de localizare. Doar așa vom putea să-ți trimitem oferte personalizate și în viitor, prin intermediul mesajelor scrise și electronice. Detalii privind modul de prelucrare a datelor aici http://goo.gl/Mmm1G2. Îți poți modifica oricând acordul prin apel la *567", se arată în motivarea Tribunalului București.

CITEȘTE ȘI Enel Energie Muntenia, amendată pentru GDPR. Ar fi trimis pe adresa de e-mail a unui client date personale ale altui client

Mesajele text (SMS) au fost transmise de Vodafone România către un număr de 417.715 clienți existenți, dintre care un număr de 197.424 clienți cu abonament și un număr de 220.291 clienți cartelă preplătită. Dintre aceștia, au răspuns afirmativ un număr de 17.399 clienți abonament și 16.419 clienți cartelă preplătită, iar negativ au răspuns 27 clienți abonament și 24 clienți cartelă preplătită.

Prin intermediul acestor mesaje, Vodafone România nu a solicitat/colectat date cu caracter personal și nici nu a realizat o actualizare a datelor cu caracter personal, scopul transmiterii acestor SMS-uri, conform declarațiilor reprezentanților legali ai Vodafone România, fiind acela de a solicita acordul/consimțământul clienților existenți care nu își exprimaseră anterior acordul/dezacordul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal în scop de reclamă, marketing și publicitate.

"Clienții care au transmis SMS cu textul DA au fost marcați în baza de date a Vodafone România că și-au dat acordul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal în scop de reclamă, marketing și publicitate, inclusiv prin transmiterea de mesaje comerciale prin intermediul SMS și e-mail. În ceea ce privește detaliile privind modul de prelucrare a datelor care se regăseau la link-ul http://goo.gl/Mmm1G2 indicat în SMS-ul transmis clienților Vodafone, acestea se refereau la Termenii și condițiile pentru furnizarea serviciilor post-plătite pe care clienții persoane fizice le semnează la momentul încheierii contractului cu Vodafone Romania și Termenii și condițiile de utilizare a cartelei Vodafone și nu conțineau informații referitoare la modalitatea de prelucrare a datelor cu caracter personal ca urmare a campaniei de transmitere a SMS-urilor", scrie în motivare.

Vodafone România, amendată din nou pentru GDPR. Ar fi trimis unei cliente un contract completat cu datele altei persoane fizice CITEȘTE ȘI Vodafone România, amendată din nou pentru GDPR. Ar fi trimis unei cliente un contract completat cu datele altei persoane fizice

Conform constatărilor echipei de control a ANSPDCP de la data efectuării investigației, din declarațiile reprezentanților operatorului și documentele puse la dispoziție, Vodafone România a transmis mesaje comerciale prin intermediul SMS în datele de 28.02.2018, 06.03.2018, 19.03.2018 și 03.04.2018 către clienții companiei, cu abonament și cartelă preplătită, fără ca aceștia să își fi exprimat în prealabil, consimțământul expres pentru a primi asemenea comunicări.

"S-a recomandat petentei să ia măsuri pentru ștergerea din baza de date a consimțământului privind prelucrarea datelor cu caracter personal în scop de reclamă, marketing, publicitate a clienților către care s-au transmis SMS-uri în datele de 28.02.2018, 06.03.2018, 19.03.2018 și 03.04.2018 și obținerea unui consimțământ expres, informat, valabil exprimat, potrivit legislației în vigoare privind protecția datelor cu caracter personal", scrie în motivare.

Vodafone Romania - amendat cu 3.000 euro pentru GDPR. A trimis răspuns pentru o reclamație la adresă de e-mail greșită CITEȘTE ȘI Vodafone Romania - amendat cu 3.000 euro pentru GDPR. A trimis răspuns pentru o reclamație la adresă de e-mail greșită

Tribunalul București mai notează că este "comunicare comercială - orice formă de comunicare destinată să promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii reglementate; nu constituie prin ele însele comunicări comerciale următoarele: informațiile permițând accesul direct la activitatea unei persoane fizice sau juridice, în special pe nume de domeniu sau o adresă de poștă electronică, comunicările legate de produsele, serviciile, imaginea, numele ori mărcile unei persoane fizice sau juridice, efectuate de un terț independent față de persoana în cauză, mai ales atunci când sunt realizate cu titlu gratuit".

Prin urmare, arată instanța, mesajele promoționale ale Vodafone România din datele de 28.02.2018, 06.03.2018, 19.03.2018 și 03.04.2018 către clienții companiei se integrează, fără doar și poate, în categoria comunicărilor electronice și sunt menite să promoveze chiar direct, produsele, serviciile, imaginea , numele, denumirea acestui comerciant, exact în sensul definiției le gale menționate. Operatorul avea obligația de a obține consimțământul prealabil al persoanelor vizate.

"Din cuprinsul SMS-ului (...) rezultă, în mod clar, că, cel mult, persoana vizată își oferă acordul ulterior utilizării de către petentă a datelor sale cu caracter personal. Pentru aceste considerente, Tribunalul București va respinge acțiunea ca neîntemeiată", se arată în motivarea sentinței din iunie 2019.

Hotărârea Tribunalului București a fost atacată cu recurs de Vodafone România în august 2019, cererea fiind însă respinsă acum de Curtea de Apel București.

La finele lunii martie 2020, Vodafone România avea 9,296 milioane de utilizatori de telefonie mobilă, de la 8,988 milioane la 31 martie 2019. Față de trimestrul trei (octombrie - decembrie 2019), baza de clienți a operatorului a urcat cu 1.000 de utilizatori.

Veniturile totale ale Vodafone (inclusiv vânzările de telefoane și alte dispozitive) au atins 905 milioane de euro în anul financiar încheiat la 31 martie 2020, potrivit datelor dintr-un comunicat al operatorului român.

viewscnt
Afla mai multe despre
vodafone
gdpr
anspdcp