Victoria and Albert Museum din Londra a cumpărat prima imagine a unui castel demolat de o curtezană la 130 de ani după ce a fost construit în comitatul Surrey de regele Henry al VIII-lea al Angliei, pictura fiind semnată de Joris Hoefnagel și având o valoare de un million de lire sterline, informează The Guardian.
Regele Henry al VIII-lea a construit acel castel pentru a concura cu palatul Fontainebleau, locuința regelui François I al Franței. Construcția a fost demolată după 130 de ani de o curtezană.
Tabloul a fost pictat în acuarelă de artistul flamand Joris Hoefnagel în anul 1568 și este prima reprezentare cunoscută a acelui castel.
Satul Cuddington din Surrey a fost mutat, iar biserica parohială medievală a fost demolată pentru a face loc palatului, denumit ”Nonsuch”, un cuvânt format din doi termeni, însemnând ”ca niciun alt (castel)”, întrucât clădirea era văzută ca neavând rival în acea epocă.
Deși constucția castelului nu a fost încheiată până la moartea regelui Henry al VIII-lea, în anul 1547, erau deja cunoscute frumusețea acestuia și decorațiunile sale sculptate spectaculoase care acopereau pereții, reprezentând plante, animale heraldice și zei romani.
Tabloul prezintă turnurile castelului care se înălțau deasupra copacilor din pădurea de vânătoare în care a fost amplasat.
CITEȘTE ȘI FOTO Vechile conace și castele încep să fie căutate de investitori. Conacele Ion Mihalache și Pogdoreanu, casa pictorului Baba, printre vânzările ultimilor doi aniPictura a fost cumpărată de un colecționar victorian și a fost expusă doar de două ori, când a fost împrumutată pentru scurt timp colecției deținute de Victoria and Albert Museum.
Tabloul a fost vândut în acest an unui colecționar străin, dar guvernul a blocat temporar exportul acestuia, iar muzeul a reușit să dispună de suma necesară, prin granturi de la organizația caritabilă Art Fund și National Heritage Memorial Fund.
Palatul a fost vândut de fiica regelui Henry al VIII-lea, Mary, după care a ajuns din nou în proprietatea unui membru al familie regale, când sora ei, Elizabeth, l-a achiziționat. Palatul a devenit una dintre rezidențele ei preferate, iar ”Spem in Alium”, un motet pentru 40 de voci compus de Thomas Tallis, ar fi fost interpretat pentru prima dată în această clădire, pentru a marca aniversarea ei de 40 de ani, cu mai multe coruri care au cântat din turnuri.
Samuel Pepys, cronicar din perioada domniei regelui Carol al II-lea al Angliei, a văzut Nonsuch în anul 1665 și a scris despre castel că avea un exterior acoperit cu personaje de poveste și cea mai mare parte a clădirii este acoperită cu plumb aurit.
CITEȘTE ȘI Ironiile istoriei: o fostă întreprindere comunistă privatizată vinde statului imobilul-monument Casa Slătineanu cu 2,7 milioane euroÎnsă, Carol al II-lea al Angliei a oferit castelul curtezanei sale, Barbara Castlemaine, care l-a demolat și a vândut orice a fost de valoare în clădire.
Curatorul Mark Evans a spus că pictura, una dintre cele mai vechi peisaje engleze în acuarelă care au supraviețuit până în zilele noastre, aduce la viață unul dintre cele mai impresionante monumente ale Renașterii engleze.
”Luând în considerare raritatea acestei lucrări și faptul că reprezintă un monument arhitectural atât de celebru, ar fi fost foarte trist să o vedem vândută în străinătate”, a spus Stephen Deuchar, director al Art Fund.
Pictura a fost expusă în British Galleries a Victoria and Albert Museum.