Studiu: România pe locul 3 în UE la impozitarea mașinilor second hand. Scenarii de modificare a taxei

Studiu: România pe locul 3 în UE la impozitarea mașinilor second hand. Scenarii de modificare a taxei
scris 14 apr 2016

Media taxei auto pentru mașini noi reprezintă 1,9% din venitul disponibil per capita, în România, iar pentru mașini second hand este de 15,4%, fiind a treia cea mai mare din UE, arată un studiu PwC care prezintă și câteva scenarii de modificare a taxării, în condițiile în care vârsta parcului auto a crescut în ultimii ani.

Potrivit studiului, vârsta medie a parcului auto național a crescut de la 7,7 ani în 2008 la 12,9 ani în 2014, fiind cu 4,6 ani mai mare decât vârsta medie a parcului auto din Uniunea Europeană. În același timp, ponderea autovehiculelor mai noi de 2 ani a scăzut de la 22% din totalul parcului auto la doar 4%.

“Constatăm că în ultimii 6 ani de zile, de când formula taxei de primă înmatriculare a fost pusă în acord cu regulile comunitare, parcul auto din România a îmbătrânit simțitor, astfel încât, continuând în ritmul actual, vârsta medie a parcului auto va creste la 14 ani până în 2020, ducând la creșterea emisiilor poluante, dar și punând probleme de siguranța traficului”, a declarat Daniel Anghel, Partener, Consultanță Fiscală PwC.

Conform studiului, din punctul de vedere al costului taxei de înmatriculare, România  se află pe locul 8 în UE, pentru mașinile noi și pe locul 3 pentru cele second hand. În timp ce Grecia, Portugalia și Olanda conduc sondajul prin impunerea de taxe ce reprezintă 13% -17% din venitul disponibil pe cap de locuitor (calculat în paritatea puterii de cumpărare), taxa de înmatriculare reprezintă doar 0,4%-0.7% în Belgia, Slovacia și Spania. În România este de 1,9%. Germania, Marea Britanie și Lituania nu impun taxe de înmatriculare.

Urmărește-ne și pe Google News
EXCLUSIV Guvernul joacă din nou la cacealma cu restituirea taxelor auto. Miza: peste 7 miliarde de lei CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Guvernul joacă din nou la cacealma cu restituirea taxelor auto. Miza: peste 7 miliarde de lei

În ceea ce privește taxa de înmatriculare pentru autovehicule second-hand, România (15,4%) se află peste media UE, dar la o distanță semnificativă de primele două țări - Portugalia (59,9% din venitul disponibil per capita) și Grecia (26,7%).

Pe lângă taxa de înmatriculare, în România, dar și în alte state, se achită și impozitul auto anual, la bugetele primăriilor. Franța, Polonia, Slovacia și Lituania nu percep impozite auto anuale. Cel mai mare impozit anual pentru mașini noi este în Bulgaria 4,6%, în timp ce în România este de 0,3% din venitul disponibil pe cap de locuitor.

Ponderea impozitelor auto anuale în venitul disponibil pe cap de locuitor pare a fi, în medie, cu 0,3% -0,6% mai mare în cazul mașinilor vechi decât în cazul celor noi, în majoritatea țărilor.  Cel mai mare impozit anual pentru mașini second hand este în Austria de 2,2%, în timp ce în România este de 0,9%.

"Analiza noastră arată că actualul sistem de taxare nu reușește să stimuleze într-o măsură satisfăcătoarea înnoirea parcului auto. Pentru a schimba situația, ar fi necesar ca țara noastră să ia în calcul un nou mecanism de impozitare al autovehiculelor  care să țină cont nu atât de capacitatea cilindrică, așa cum este în prezent, ci de elemente precum nivelurile de emisii ale autovehiculelor și normele Euro ale motoarelor acestora. Desigur, acest sistem s-ar putea aplica gradual numai autovehiculelor înmatriculate după intrarea în vigoare a unui pachet legislativ conturat in acest sens  și oferind o perioadă de grație cu un termen rezonabil", a declarat Daniel Anghel.

Din 2016, nu mai puteți alege să plătiți taxele locale înaintea amenzilor. Orice ban virat primăriilor ajunge automat la amenzi CITEȘTE ȘI Din 2016, nu mai puteți alege să plătiți taxele locale înaintea amenzilor. Orice ban virat primăriilor ajunge automat la amenzi

Scenariile pentru taxa auto, prezentate de studiul PwC, sunt fie ca taxa să rămână în forma actuală, fie să fie eliminată. În opinia specialiștilor PwC, este o opțiune bună păstrarea, întrucât a fost modificată în mai multe rânduri și este deja aliniată practicilor UE.
Eliminarea este, la rândul său, un scenariu posibil întrucât există deja țări UE ce au optat pentru neimpozitare.

În ceea ce privește impozitul auto anual, studiul consideră că ar trebui să conțină o componentă de mediu aplicată mașinilor înmatriculate după o anumită dată. Impactul așteptat, notează studiul, este stimularea achiziționării de autoturisme puțin poluante și reducerea apetitului pentru achiziționarea de mașini secondhand cu emisii dăunătoare ridicate.

O altă variantă ar fi să conțină o componentă de mediu aplicată tuturor mașinilor care ar avea carezultat imediat o diferențiere de impozit bazată pe emisiile poluante ale mașinilor. În acest caz, posesorii de autovehicule poluante necesită o perioadă de tranziție în care să își schimbe mașina cu una mai eficientă, arată studiul.

viewscnt
Afla mai multe despre
mașini second hand
taxa auto
taxa de înmatriculare
pwc
impozit pe mașini