Grupul grec de turism Tripsta, care controlează agențiile de vânzare online de bilete de avion Travelplanet24 și Airtickets, își suspendă activitatea și închide inclusiv biroul din România pentru a intra într-o restructurare radicală, din cauza unor datorii de peste 70 milioane euro către companiile aeriene. Travelplanet24 și Airtickets, care au fuzionat în 2015, erau printre principalele agenții de turism online, ajungând la un moment dat la vânzări de 500 milioane euro. În România, Tripsta, cu peste 80 de angajați, a avut anul trecut afaceri de 18 milioane lei, dar a intrat pe pierderi.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Operațiunile de call center și de vânzare de bilete ale companiei din Grecia au fost oprite, acoperind doar rezervările deja încheiate. De asemenea, cele două agenții online au oprit vânzarea de bilete de avion, asigurând, parțial, doar motorul de căutare a celui mai bun preț.
Surse din piață au precizat pentru Profit.ro că, odată cu închiderea operațiunilor Tripsta din România, aproape 100 de angajați ai companiei rămân fără loc de muncă.
"Reprezentanții companiei și-au anunțat o serie de parteneri, cu două săptămâni în urmă, că au probleme financiare și că este posibil ca Tripsta să se transforme într-un portal de metacăutare, care să trimită potențialul turist pe site-urile companiilor aeriene", au relatat sursele pentru Profit.ro.
Situația este generată, conform presei elene, de nivelul ridicat al datoriilor acumulate față de companiile aeriene, de circa 70 milioane euro. Față de Lufthansa, de exemplu, datoriile depășesc 15 milioane euro.
Contactați de Profit.ro, reprezentanții în România ai Tripsta nu au răspuns până la ora publicării acestui articol.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Modul în care agențiile garantează banii turiștilor - schimbat radicalTripsta a intrat în România în 2012, investind circa 100.000 euro în lansarea filialei din București. Din România, grupul grec coordona operațiunile pentru piețe precum Franța, Spania, Marea Britanie, Italia sau Rusia, dar și piețe exotice precum Africa de Sud, Noua Zeelandă, Filipine, Hong Kong.
Tripsta a fost înființată la Atena în 2005 de Philipp Brinkmann, atunci membru al board-ului Uniunii Agențiilor de Călătorii Aeriene din Grecia, și de Kristof Keim, care tocmai terminase Facultatea de Afaceri din Munchen, ajungând în scurt timp unul dintre cele mai de succes startup-uri, cu servicii furnizate către 1 milion de turiști. Compania a început business-ul cu vânzare online de bilete la feribot pentru turiști din străinătate și s-a extins în 45 de țări, ulterior adăugând la servicii și vânzarea de bilete de avion și închirieri auto.
În 2015, pe fondul crizei economice din Grecia, Travelplanet a fuzionat cu Airtickets, obținând și finanțare de la fondul de investiții Venture Partners.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Parchetul ÎCCJ lucrează încă la dosarul penal privind presupusa închisoare CIA din România deschis în 2012, inclusiv prin "acțiuni de cooperare judiciară internațională"În 2016, în România, Tripsta a avut o cifră de afaceri de 9,5 milioane lei și profit net de circa 250.000 lei, iar anul trecut, cu 81 de angajați, a atins afaceri de 18 milioane lei, dar a intrat pe pierdere, cu un minus de 1,6 milioane lei. Ultimul an cu pierderi fusese în 2012, anul intrării în România.
În ultimii ani, în România, mai multe agenții de turism au intrat în insolvență, precum Genius Travel, Mareea, Omnia, Paravion și, recent, Terra Tourism.