Ministerul Muncii și Protecției Sociale propune înființarea unui registru electronic denumit Reforma, care să cuprindă și salariații din sectorul bugetar, și care va fi dezvoltat și administrat de Inspecția Muncii, potrivit unui proiect de Ordonanță lansat în dezbatere publică.
"Prezentul proiectul de act normativ are ca obiect de reglementare centralizarea și gestionarea evidențelor tuturor formelor de desfășurare a activității într-o relație de muncă prin înființarea Registrului electronic național de evidență al Forței de Muncă angajate din România. Registrul cuprinde întreg personalul plătit din fonduri publice conform Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, atât personalul contractual, funcționarii publici, cât și personalul autorităților și instituțiilor publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, precum și personalul din cadrul regiilor autonome, societăților naționale, companiilor naționale și societăților comerciale la care capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, precum și personalul încadrat cu contract individual de muncă din mediul privat", se precizează în Nota de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ.
Potrivit sursei citate, categoriile de personal avute în vedere își pot desfășura activitatea prin contract individual de muncă, contractul de mandat, contract de management, contract de activitate sportivă, convenție individuală de muncă prevăzută de Legea nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, decizie/ordin de numire în funcție, raport de serviciu sau în baza actului de numire, scrie Agerpres.
CITEȘTE ȘI Ce s-a întâmplat cu reclamațiile împotriva companiilor aeriene care nu au dat banii înapoi pe bilete pentru zborurile anulate din cauza pandemieiÎn acest context, ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a precizat că excepție de la înregistrarea în Reforma vor face cei care lucrează în cadrul sistemului de apărare, ordine publică și securitate națională, sectoare unde evidența personalului se ține prin registre proprii.
"Tot ce înseamnă salariu, indemnizație, de fapt toți cei plătiți din bani publici trebuie să fie, alături de angajații din sistemul privat, într-un singur registru electronic. Propun Reforma, o variantă completă a evidenței angajaților/a celor care lucrează în România, a persoanelor plătite din bani publici. Dezvoltăm Revisal. Registrul va include salariații din cadrul autorităților și instituțiilor publice centrale și locale, din cadrul regiilor autonome și a societăților naționale, companiilor naționale și a societăților comerciale cu capital social deținut integral sau majoritar de stat. Am inclus, totuși, câteva excepții: cei care lucrează în cadrul sistemului de apărare, ordine publică și securitate națională; aici evidența personalului se ține prin registre proprii", a scris ministrul Muncii, joi seara, pe pagina sa de Facebook.
Aceasta a explicat că orice modificare de contract trebuie evidențiată într-un registru unic pentru a avea o imagine completă asupra tuturor evoluțiilor din piața muncii.
"Am avut multe discuții pe această temă de la momentul în care am luat decizia transformării actualului Revisal. Ba că nu se poate (din zeci de motive), ba că există la ANFP niște evidențe (exclusiv ale funcționarilor și strict în scop de urmărire a carierei acestora, lucru care trebuie făcut), ba că există la Ministerul Finanțelor alte evidențe. Orice modificare de contract (orice tip ar fi) trebuie evidențiată într-un unic registru pentru a putea avea o imagine completă, în timp real, asupra tuturor evoluțiilor/modificărilor în piața muncii. Bănuiesc că nu va avea nimeni nimic împotriva transparenței. Cine nu are ceva de ascuns nu are de ce să se teamă", a arătat Violeta Alexandru.