Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) pregătește lansarea unei licitații pentru un nou software al sistemului de căutare și salvare (SAR), care să îmbunătățească aplicația existentă, după ce a constatat necesitatea unor modificări ale sistemului. Decizia ROMATSA vine la mai bine de doi ani de la accidentul aviatic din munții Apuseni, în care și-au pierdut viața pilotul Adrian Iovan și studenta la medicină Aurelia Ion.
Într-un document oficial, redactat luna trecută și prezentat acum de Profit.ro, ROMATSA arată că sistemul informatic aferent coordonării activităților de căutare și salvare pe care îl are în dotare funcționează la parametrii proiectați, iar verificarea acestuia se realizează prin exerciții trimestriale de comunicații.
Cu toate acestea, “experiența evenimentelor din ultimii ani” - se arată în document - a determinat ROMATSA să aducă modificări software-ului.
“Din experiența evenimentelor din ultimii ani, a apărut însă necesitatea unor modificări ale aplicației software, acestea fiind analizate în prezent împreună cu personalul operativ care utilizează acest sistem”, se subliniază în document.
La 20 ianuarie 2014, un avion care transporta o echipă de medici a aterizat forțat, la o altitudine de circa 1.400 metri, într-o zonă împădurită din Munții Apuseni, la limita dintre județele Cluj și Alba. În accident au murit pilotul Adrian Iovan și studenta la medicină Aurelia Ion, iar copilotul și patru medici au fost răniți.
Deși supraviețuitorii au sunat de mai multe ori la 112, autoritățile nu au fost în stare să-i localizeze într-un timp rezonabil, iar în urma acestui caz opinia publică a pus în discuție eficiența sistemului de căutare și salvare al ROMATSA.
În august anul trecut, angajații ROMATSA au declanșat o grevă reclamând faptul că lucrează cu echipamente învechite, iar liderii de sindicat au acuzat faptul că sistemul de căutare și salvare nu ar funcționa în realitate. Sindicaliștii cereau atunci actualizarea aplicației software, realizată de firma TeamNet. Acționarul majoritar al firmei, în 2009, la data atribuirii contractului în valoare de 415.000 euro, fără TVA, era omul de afaceri Sebastian Ghiță, în prezent și deputat.
Conducerea ROMATSA a replicat atunci subliniind că acuzațiile liderilor de sindicat sunt nefondate.
La mai puțin de un an de la acea gravă, ROMATSA a pregătit însă o licitație de “îmbunătățire” a soft-ului, inclusiv în privința “preciziei” informațiilor.
“La data prezentei este in discuție varianta finală a caietului de sarcini necesar pentru implementarea unui nou software care să îmbunătățească aplicația existentă, atât din punct de vedere al interfeței, cât și din punct de vedere al vitezei de calcul și preciziei informațiilor rezultate”, arată documentul citat.
Ministerului Transporturilor a decis totodată constituirea unui grup de lucru interministerial privind sistemul de căutare și salvare, structură care are drept scop “reevaluarea modului în care coordonarea activităților de căutare și salvare sunt reglementate, organizate și desfășurate la nivel de stat”.
ROMATSA este instituția care furnizează servicii căutare și salvare pentru aeronavele aflate în dificultate și găzduiește centrul de conducere al misiunilor de căutare.