Ministerul Turismului a redactat proiectul de act normativ prin care își propune să protejeze integral banii turiștilor în cazul în care agenția cu care aceștia pleacă în vacanțe intră în colaps, document la care se lucrează de peste 1 an, dar turoperatorii spun că acest proiect nu poate fi aplicat în realitate deoarece nu propune o soluție concretă și viabilă, astfel că banii turiștilor tot nu vor fi garantați integral.
Potrivit proiectului, garanțiile pot fi reprezentate de scrisori de garanție bancară, polițe de asigurare, fond de garantare a pachetelor de călătorie sau alte instrumente de garantare legal constituite. Agenția de turism organizatoare garantează plățile efectuate de călători sau în numele călătorilor indiferent dacă pachetele sunt comercializate direct călătorilor sau prin intermediul altor agenții de turism.
"Am citit acest proiect și cei de la Ministerul Turismului nu au găsit o soluție pentru garantarea banilor turiștilor. Între a putea fi garanție și aia, și aia, și cealaltă, nu înseamnă că se și realizează ceva. Garanțiile bancare, de exemplu, trebuie făcute în favoarea cuiva. În favoarea cui facem aceste garanții bancare, pentru că nu se face o garanție bancară ca să o păstreze cineva în ideea că intri tu, ca agenție, în insolvență? Se face în mod direct către cineva", spune pentru Profit.ro Nicolae Demetriade, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
El atenționează că, la acest moment, nu există un fond de garantare care să asigure rambursarea tuturor sumelor în cazul în care o agenție mai mare sau chiar și una mai mică, dar care vinde mai mult decât are asigurarea, intră în insolvență.
"În momentul de față, nefiind organizat un fond de garantare, nu există garanția rambursării integrale a banilor turiștilor în cazul în care apare insolvența la un mare turoperator, cu tot acest proiect al ministerului. Lucrurile propuse în proiect nu sunt soluții, ci instrumente de garantare, dar nu pot fi folosite în cazul unui fond de garantare pe care să-l facem cu toții, și noi, agențiile, dar cu sprijinul statului, chiar dacă doar îl reglementează și nu îl realizează el, ci noi, cu banii noștri. Dar în momentul de față nu există acest fond care ar putea rezolvat integral problema garantării", a adăugat șeful ANAT.
La rândul său, Alin Burcea, proprietarul agenției Paralela 45, semnalează pentru Profit.ro că în proiect nu este indicat ce anume se întâmplă dacă comerciantul/ intermediarul încasează bani, dar nu achită suma la organizator sau intră în insolvență.
"Adică, o agenție intermediară, dacă încasează în nume propriu, ar trebui să devină organizator și să aibă garanție, dar nu se spune nimic despre asta", indică Burcea.
El mai arată că documentul îi obligă pe asiguratori să urmărească raportările la agenții, dar se întreabă cum poate ministerul să-i oblige pe asiguratori să facă efectiv acest lucru.
Ce prevede proiectul legislativ
În cazul în care, în contractul privind pachetul de servicii de călătorie, este inclus transportul de pasageri, garanția include repatrierea călătorilor, indiferent dacă executarea pachetului este afectată de insolvența agenției de turism organizatoare sau călătorii se află în imposibilitatea întoarcerii în țară din motivul nerespectării de către agenția de turism organizatoare a obligațiilor contractuale.
Emitentul instrumentului de garantare este obligat, în cazul în care agenția intră în incapacitate de plată, să organizeze în cel mai scurt timp posibil de la notificarea primită de la călător, dar nu mai mult de 12 ore, prin efort propriu sau prin intermediul unui operator specializat, repatrierea călătorilor și să suporte cheltuielile de repatriere sau să oferae servicii alternative corespunzătoare pentru continuarea derulării pachetului. În cazul schimbării cazării, prin servicii alternative corespunzătoare se înțelege oferirea cazării într-o unitate cât mai apropiată față de cea inițială, în funcție de disponibilitate.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE FOTO Din nou curse aeriene ieftine între București și Viena. Niki Lauda, triplu campion mondial de Formula 1, și-a readus avioanele în România, în înțelegere cu RyanairObiectul instrumentelor de garantare îl constituie acoperirea de către emitent a riscului de neplată de către agenția de turism organizatoare a sumelor achitate de călători, cauzată de neexecutarea integrală sau parțială a contractelor de comercializare a pachetului de servicii de călătorie încheiate cu aceştia, în cazul insolvenței agenției de turism organizatoare și/sau acoperirea costului repatrierii/repatrierea în situația în care călătorii se află în imposibilitatea întoarcerii în țară și în contractul de comercializare a pachetelor de servicii de călătorie este inclus transportul de pasageri.
Emitentul acceptă să garanteze călătorilor, beneficiari ai instrumentului de garantare, în cazul insolvenței agenției de turism organizatoare, plata sumelor achitate de aceștia, precum și repatrierea sau rambursarea costului repatrierii, după caz. Agențiile de turism organizatoare furnizează călătorilor, după caz și tip de instrument, un document care atestă dreptul acestora față de furnizorul de protecție în caz de insolvență. În situația în care instrumentul de garantare este reprezentat de poliță de asigurare, se interzice încheierea acesteia cu clauză de franșiză.
Reprezentantul emitentului instrumentului de garantare poate solicita Ministerului Turismului informații referitoare la activitatea agenției de turism organizatoare care solicită încheierea contractului de garantare. Ministerul transmite emitentului instrumentului de garantare informațiile referitoare la activitatea agenției de turism organizatoare, în termen de maxim 15 de zile de la primirea solicitării.
CITEȘTE ȘI FOTO Unul dintre cele mai mari lanțuri de magazine din Rusia, un hard-discounter care promite prețuri cu 20% mai mici, intră în RomâniaEmitentul instrumentului de garantare comunică în maximum o zi lucrătoare, Ministerului Turismului, orice situație în care instrumentul de garantare încetează sau se modifică, indiferent de motiv. Emitenții instrumentelor de garantare transmit la solicitare, Ministerului Turismului, situaţia cuprinzând agenţiile de turism care beneficiază de respectivul instrument de garantare.
În cazul în care emitentul instrumentului de garantare constată depășirea, de către agenția de turism organizatoare, a valorii instrumentului de garantare, acesta comunică, în maxim o zi lucrătoare, acest lucru Ministerului Turismului.
În cazul în care călătoria nu a început, valoarea despăgubirii este egală cu valoarea sumelor achitate efectiv de călători în baza contractelor privind pachetele de servicii de călătorie, în măsura în care serviciile relevante nu sunt furnizate ca urmare a insolvenței agenției de turism organizatoare. În cazul în care în contractul privind pachetele de servicii de călătorie este inclus transportul de pasageri și calatorul se află în imposibilitatea întoarcerii în țară: a) din motivul nerespectării de către agenția de turism organizatoare a obligațiilor contractuale, valoarea despăgubirii datorată de către emitentul instrumentului de garantare este egală cu costul repatrierii, în condiții de confort similare celor contractate; b) din cauza insolvenței agenției de turism organizatoare, despăgubirea este egală cu contravaloarea serviciilor de călătorie neprestate călătorului și achitate de acesta în baza contractului de comercializare a pachetului de servicii de călătorie, la care se adaugă costul repatrierii.
În cazul în care călătorul solicită de la agenția de turism organizatoare rambursarea sumelor achitate şi/sau a costului repatrierii, acesta transmite documentele justificative, în copie, către agenția de turism organizatoare, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire; călătorul are obligația să păstreze documentele justificative, în original.
CITEȘTE ȘI FOTO Firea, aflată în Tokyo, s-a interesat cum reușesc japonezii să controleze traficul rutier. După o plimbare prin orașCălătorul poate solicita agenției de turism organizatoare, aflate în stare de insolvență, rambursarea sumelor achitate de călător şi/sau a costului repatrierii astfel: a) în situația în care data încheierii pachetului neexecutat/executat parțial este anterioară datei declarării insolvenței, în termen de 15 zile lucrătoare de la data declarării insolvenței; b) în situația în care data încheierii pachetului este ulterioară datei declarării insolvenței, în termen de 15 zile lucrătoare de la data încheierii pachetului.