Noi ieftiniri. Benzina a coborât sub 7 lei/l în toate stațiile din capitală în urma deciziei Lukoil, MOL și Rompetrol de a urma exemplul Petrom

Noi ieftiniri. Benzina a coborât sub 7 lei/l în toate stațiile din capitală în urma deciziei Lukoil, MOL și Rompetrol de a urma exemplul Petrom
scris 19 sep 2022

Benzina standard a coborât sub pragul de 7 lei pe litru în toate stațiile din capitală în urma deciziei Lukoil, MOL și Rompetrol de a prelua exemplul liderului pieței, OMV Petrom, de sâmbătă și de a reduce în acest weekend prețul carburanților cu 15 bani/l. În prezent, cea mai scumpă benzină poate fi achiziționată cu 6,98 lei/l în câteva stații OMV, MOL și Rompetrol, iar cea mai ieftină poate fi cumpărată cu 6,83 lei/l într-o stație Petrom și 3 stații Lukoil, situate în zona Bucureștii Noi/Chitila, relevă datele analizate de Profit.ro.

Astfel de prețuri nu au mai fost înregistrate din luna februarie, de dinaintea începerii invaziei Rusiei în Ucraina.

Urmărește-ne și pe Google News

În urma reducerilor de amploare din weekend, care au urmat unor micșorări de prețuri similare efectuate joi și vineri, prețul motorinei a scăzut de asemenea la 8,09 lei/l la o stație Petrom și 8,10 în câteva stații Lukoil. După aplicarea reducerii de 50 de bani/l convenită de Guvern și companii, cea mai scumpă motorină poate fi achiziționată în capitală cu 8,2 lei/l în câteva stații OMV, MOL și Rompetrol.

ULTIMA ORĂ Comisia Europeană propune tăierea a 65% din fondurile europene ale Ungariei CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Comisia Europeană propune tăierea a 65% din fondurile europene ale Ungariei

În ultima lună, prețul motorinei a scăzut cu 2 de bani/l, în timp ce cel al benzinei s-a redus cu 56 bani/l în stațiile operate de liderul pieței.

Deprecierea cotațiilor Brent, care a ajuns la 91 dolari/baril, de la un maxim al lunii august de 102 dolari pe baril, nu poate explica în totalitatea ieftinirile efectuate de companiile autohtone.

O explicație posibilă este că deși, cu întârziere, criza energetică a început să distrugă cererea și pe piața carburanților, care a avut o evoluție paradoxală de la începutul anului.

Astfel, în perioada ianuarie-martie, consumul intern de carburanți a crescut cu 7% în pofida faptului că în această perioadă s-a înregistrat cea mai mare parte a majorărilor de preț. Astfel, prețul la pompă crescuse până la finalul lunii martie cu 28% (sau 1,75 lei/l) la benzina standard și cu 37% (sau 2,25 lei/l) la motorina standard. În trimestrul următor, prețurile carburanților au crescut doar cu aproximativ 50 de bani (creștere anulată în ultima lună de reducerea convenită de companii cu guvern) și, cu toate acestea, consumul nu a mai crescut, ci s-a redus cu 2%. Dacă tendința a continuat și în trimestrul al treilea, companiile au fost supuse unei presiuni pe partea de cerere.

Lukașenko acuză SUA că împing Europa, inclusiv România, în război cu Rusia. Răspunsul MAE de la București CITEȘTE ȘI Lukașenko acuză SUA că împing Europa, inclusiv România, în război cu Rusia. Răspunsul MAE de la București

În pus, cotațiile produselor internaționale ale petroliere sugerează că în prezent, probabil până la intrarea în vigoare a embargo-ului impus importului de țiței rusesc pe 5 decembrie, companiile europene importă în continuare masiv petrol și motorină din Rusia.

Companiile românești mai pot importa țiței rusesc doar până pe 5 decembrie 2022, iar motorină din Rusia, până pe 5 februarie 2023.

Companiile autohtone și-au majorat în prima jumătate a anului de 2,5 ori cantitatea de motorină importată pe cale maritimă, prin OIl Terminal, și cu 35% pe cea de țiței în prima jumătate a acestui an, foarte probabil o mare parte din acestea fiind de proveniență rusă, în condițiile în care sancțiunile impuse de UE intră în vigoare în totalitate de-abia începând cu luna decembrie a acestui an. Recent, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a recunoscut că România importă încă motorină din Rusia: ”Jumătate din cantitatea de motorină se importă. Luăm și din Rusia, atâta timp cât ne este permis. Atât Rompetrol, cât și Petrom, cât și SOCAR, iau de pe toate piețele cât este permis, că nu va mai fi permis, se vor orienta”.

INFOGRAFICE Românii ar putea face în continuare dușuri individuale CITEȘTE ȘI INFOGRAFICE Românii ar putea face în continuare dușuri individuale

În plus, cea mai mare rafinărie din Europa, cea de lângă Viena deținută de OMV, funcționează la 20% din capacitate în urma unei avarii, iar repornirea ei a fost amânată. Ea ar fi trebuit să redevină funcțională în septembrie, însă noul termen avansat de grupul austriac este octombrie. Nu este exclus ca o parte din țițeiul contractat de OMV pentru rafinăria austriacă să fi fost redirecționat către rafinăria deținută de grup în România, cea de la Brazi.

Principalul furnizor de țiței al OMV este Kazahstanul. În 2021, 38,9% din țițeiul procesat în Austria a fost de proveniență kazahă, după ce în 2019, procentul fusese de 39,2%. În plus, OMV a anunțat că nu mai procesează țiței rusesc, în procent de 7,8% în 2021, acesta urmând a fi substituit probabil tot cu țiței kazah, importat prin portul italian Trieste și adus prin conducte la rafinăria de la Schwechat.

Prețurile carburanților în stațiile de alimentare au o evoluție similară cu cea a cotațiilor internaționale Platts pentru benzină și motorină, dar cu o diferența de câteva zile, a constatat Consiliul Concurenței în urma unui studiu care reanalizează modul în care modificările cotațiilor se transmit în prețurile la pompă.

Jumătate din bibliotecile din România - închise. Numărul cititorilor a scăzut puternic în ultimii 25 de ani CITEȘTE ȘI Jumătate din bibliotecile din România - închise. Numărul cititorilor a scăzut puternic în ultimii 25 de ani

Luni dimineață, petrolul Brent, de referință pe piața europeană, se tranzacționa la un nivel de 91,35 dolari/baril, după ce pe 7 septembrie coborâse și la 88 dolari/baril.

viewscnt
Afla mai multe despre
pret
benzina
motorina
ieftiniri
mol
lukoil
rompetrol
omv
petrom