Patru din zece români consideră mașina absolut indispensabilă, o necesitate, iar 5% spun chiar că este cel mai important lucru din viața lor, în timp ce 3 din 10 români au definit-o ca o comoditate, un mijloc de transport oricând la îndemână, potrivit unui studiu realizat de Ipsos Research.
”Pentru 5% dintre români, mașina este însă cel mai important lucru din viata lor, acest lucru fiind valabil în special pentru tinerii șoferi cu vârste între 18 și 24 de ani, în rândul cărora proporția celor care nu pot trăi fără autoturismul lor crește la 11%”, arată studiul realizat cu ocazia Zilei europene fără mașini, pentru promovarea de alternative la automobilul personal sau de serviciu.
Aproximativ 1 din 10 români consideră mașina ca fiind un ajutor (12%) sau un element de confort (7%).
În ciuda traficului din fiecare zi, bucureștenii sunt cei care apreciază cel mai mult rolul mașinii de a economisi timp (13%), prin comparație cu rezultatul total la nivel național (3%).
Chiar dacă nu sunt neapărat șoferi, 40% dintre locuitorii Capitalei circulă cu mașina cel puțin săptămânal, peste 70% utilizează RATB-ul, 50% metroul și doar 12% bicicleta.
Tot în intervalul unei săptămâni obișnuite, microbuzul este utilizat de 20% din locuitorii Bucureștiului, iar taxi-ul de 10% dintre aceștia.
Sursa: Ipsos Research
În prezent, 28% dintre români conduc o mașină, indiferent că este una personală sau una în interes de serviciu.
”Mediul de rezidență este un factor important în determinarea incidenței soferilor, prin urmare în mediul urban 31% dintre români sunt șoferi activi, în timp ce în mediul rural proporția scade la 22%”, mai arată studiul.
În rândul șoferilor, 70% sunt bărbați și 30% femei.
Sursa: Ipsos Research
În ceea ce privește utilizarea bicicletei, aproximativ 1 din 5 români (18%) au acasă o bicicletă pe care o și folosesc, proporția fiind semnificativ mai ridicată în mediul rural (24%), unde condițiile specifice fac mai la îndemână deplasarea cu un alt mijloc de transport decât autoturismul.
Profilul celor ce se deplasează cu bicicleta este unul mai degrabă masculin și foarte tânăr (18-24 ani), arată Ipsos Research.
”În timp ce campioni la mersul pe bicicletă sunt românii din sudul și sud-vestul țării, doar 15% dintre bucureșteni utilizează acest mijloc de transport”, mențonează studiul.
Sursa: Ipsos Research
Cercetarea s-a desfășurat în luna august-septembrie 2015, pe un eșantion de 1.200 respondenți cu vârste cuprinse între 18 și 64 ani, reprezentativ pentru populația României.
22 septembrie - Ziua europeană fără mașini - este o inițiativă a Comisiei Europene și a început să fie marcată în mai multe orașe europene din 1999. Ideea a fost preluată și alte părți ale lumii, fiind sărbătorită în prezent în peste 2.000 de orașe din 40 de state.