Cartea electronică de identitate, care va fi obligatorie începând din august 2021, va fi eliberată de la vârsta de 12 ani. Autoritățile vor emite însă și cărți de identitate simple, fără cip, dar acestea nu vor permite titularilor libera circulație în baza actului de identitate. Noul buletin va putea include și domiciliul în străinătate.
Prevederile sunt cuprinse într-un proiect de ordonanță, elaborat de Ministerul Afacerilor Interne.
De ce este important: Începând cu 2 august 2021, România este obligată să emită cartea electronică de identitate, potrivit regulamentului UE în domeniu.
Noul proiect instituie obligația de solicitare a actului de identitate de la vârsta de 12 ani, corelativ cu reglementarea posibilității de eliberare a cărții electronice de identitate de la naștere. Cartea electronică de identitate va avea o valabilitate de 3 ani, pentru minorii cu vârsta cuprinsă între 0 și 12 ani.
Proiectul stabilește că minorii sub vârsta de 12 ani sunt exceptați de la obligația furnizării amprentelor.
Astfel, în vederea simplificării procedurilor pentru exercitarea dreptului la liberă circulație în spațiul UE, opțional, numai la solicitarea părinților/reprezentanților legali, se va putea elibera o carte electronică de identitate, indiferent de vârsta copilului, chiar de la naștere, așa cum prevedea și veceha legislație privind buletinul electronic.
”Posibilitatea oferită părinților, de a solicita eliberarea unui act de identitate pentru minorul având vârsta sub 12 ani, nu contravine drepturilor fundamentale conferite de Constituția României, republicată, și se circumscrie prevederilor Codului civil referitoare la exercitarea autorității părintești. În plus, trebuie precizat faptul că, în prezent, singurul document de identificare al minorului sub 14 ani este certificatul de naștere (însoțit de actul de identitate al unuia dintre părinți), realizat pe suport de hârtie, predispus ușor uzurii/ deteriorării. În context, considerăm că, în relația cu autoritățile, cetățeanului îi este mai facil să prezinte un act de identitate al copilului, decât certificatul de naștere”, arată autoritățile guvernamentale.
CITEȘTE ȘI România, printre cele mai multe amenzi pentru încălcarea reglementărilor privind protecția datelor. La nivel european, valoarea amenzilor a depășit 400 milioane euro în 2019Sunt introduse în legislație, totodată, pe lângă cartea electronică de identitate, două noi tipuri de acte de identitate.
Cartea de identitate simplă urmează să fie eliberată doar cetățenilor cu domiciliul în România care nu doresc să-și exercite dreptul la liberă circulație în baza actului de identitate. Acest act de identitate nu va fi prevăzut cu cip.
Cartea temporară de identitate urmează a fi eliberată doar la cerere, cetățenilor care vor avea nevoie de un act de identitate pentru perioada necesară producerii și înmânării cărții electronice de identitate. Cartea temporară de identitate va avea o perioadă de valabilitate de 45 de zile, necesară acoperirii intervalului de aproximativ 20 de zile presupus de eliberarea cărții electronice de identitate.
În scopul simplificării condițiilor de eliberare a cărții de identitate electronice, proiectul prevede atât posibilitatea înscrierii mențiunilor privind domiciliul persoanei în cip-ul actului de identitate, cât și posibilitatea înscrierii, acolo unde este cazul, a domiciliului în străinătate. Astfel, cetățenii români cu domiciliul în străinătate pot solicita eliberarea unei cărți electronice de identitate cu menționarea țării de domiciliu.
Cartea de identitate simplă și cartea electronică de identitate se eliberează:
a) cu valabilitate de 6 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 12 și 18 ani;
b) cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
c) cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani.
CITEȘTE ȘI Restricții mai puține pentru închiderea balcoanelor. Acordul vecinilor, eliminatPentru exercitarea dreptului la liberă circulație în spațiul Uniunii Europene, și cărțile de identitate emise până la data de 01 august 2021, aflate în termen de valabilitate, vor constitui document de călătorie în statele membre ale Uniunii Europene
Proiectul prevede și completarea electronică a cererii pentru eliberarea actului de identitate, preluarea informațiilor necesare prin mecanisme informatice, precum și stabilirea condițiilor necesare pentru generarea cererilor și, respectiv, pentru certificarea identității solicitantului.
Titularul unui document electronic se va putea autentifica on-line, pentru a beneficia de diverse servicii electronice - bancare, fiscale, sociale, financiare, educaționale sau de altă natură.
Astfel, cartea electronică de identitate va include: un certificat digital pentru autentificare emis și înscris de Ministerul Afacerilor Interne, precum și un certificat digital pentru semnătură electronică emis și înscris de Ministerul Afacerilor Interne și, după caz, certificate calificate pentru semnătură electronică, astfel cum acestea sunt definite de legislația în domeniu.
CITEȘTE ȘI Guvernul Orban se inspiră de la fostul executiv și vrea să extindă acordarea voucherelor de vacanță, cu bani mai mulți pentru extrasezonProiectul mai prevede și modificarea de la 15 la 45 de zile a termenului minim până la expirarea actului de identitate până la care cetățeanul este obligat să solicite preschimbarea actului de identitate (înaintea expirării). Legislația prevede că termenul de la care se poate solicita un nou document de identitate este de 6 luni înainte de expirarea acestuia.
Introducerea cărții electronice de identitate va abroga cartea de alegător, totodată.
Datele biometrice stocate în scopul personalizării cărților de identitate electronice se păstrează până la data ridicării documentului și nu mai mult de 90 de zile de la data producerii actului respectiv. La împlinirea acestui termen, toate informațiile stocate în bazele de date de producție se șterg imediat prin procedură automată și ireversibilă.
CITEȘTE ȘI Firmele ar putea acorda angajaților două noi tipuri de tichete, destinate cheltuielilor pentru copiiPe cartea electronică de identitate vor fi datele titularului care sunt și acum în actul de identitate, precum și date biometrice, respectiv imaginea facială și amprentele de la două degete. De asemenea, după introducerea cărții electronice de identitate nu va mai fi folosit cardul de sănătate.
Cartea electronică de identitate va conține date în format tipărit sau în format inscripționat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum și elemente de particularizare și de siguranță.
În format electronic vor fi înscrise: datele din formatul tipărit, respectiv numele și prenumele titularului, sexul, cetățenia, data și locul nașterii titularului, semnătura olografă a titularului, imaginea facială, Codul Numeric Personal și adresa de domiciliu, cu excepția semnăturii olografe a titularului; prenumele părinților titularului; un certificat și, după caz, certificate calificate, prevăzute de Legea 455/2001 privind semnătura electronică; datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială și, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.
Cartea electronică de identitate va asigura și funcționalitatea cardului de sănătate, care nu va mai fi folosit de la momentul eliberării noului document de identitate.
Punerea în circulație a cărții electronice de identitate și a cărții de identitate simple va fi realizată eșalonat, în termen de maximum 18 luni de la data emiterii primei cărți electronice de identitate sau a primei cărți de identitate simple, pe măsura asigurării serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor cu suportul tehnic necesar.