Autoritățile române au folosit sistemul european pentru alertă rapidă în cazul a 13 produse considerate periculoase pentru consumatori în 2017, acțiuni care au condus la interzicerea sau retragerea de pe piață a produselor semnalate, inclusiv la rechemarea unor modele de automobile mărcile Mercedes-Benz, Smart și Hyundai.
România participă, alături de celelalte 27 de state din UE, Islanda, Lichtenstein și Norvegia, la sistemul de alertă rapidă pentru produse periculoase, care permite autorităților să schimbe infomații rapid și să ia măsuri pentru protejarea consumatorilor, precum interzicerea/oprirea vânzărilor, retragerea, rechemarea sau refuzarea importurilor de către autoritățile vamale.
Anul trecut, autoritățile naționale au difuzat peste 2.200 de alerte, în principal privind jucării și autoturisme și motociclete considerate periculoase, în urma cărora au fost întreprinse aproape 4.000 de acțiuni, potrivit unui raport anual publicat de Comisia Europeană luni.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cele mai multe alerte (29%) au fost înregisrate pentru categoria jucării, urmată de autovehicule (20%) și îmbrăcăminte, textile și articole de modă (12%). Principalele riscuri invocate de autorități au fost riscul de vătămare (28%) și riscul chimic (22%).
România a utilizat sistemul în 13 rânduri, pentru a semnala jucării (39%), vehicule (23%) și cosmetice (15%) periculoase sau neconforme cu legislația UE.
În cazul jucăriilor, acestea au provenit din China, iar principalul risc indicat a fost cel chimic, urmat de riscul de sufocare.
Tot la categoria risc chimic a fost inclus și un diluant fabricat de Kober România, cu argumentul că produsul este toxic și nu utilizează un sistem de închidere cu protecție pentru copii. Măsura dispusă în acest caz a fost retragerea produsului de pe piață
La categoria mașinilor, România a alertat autoritățile din celelalte 30 de țări participante la sistem cu privire la mai multe modele de autoturisme mărcile Mercedes-Benz, Smart și Hyundai.
CITEȘTE ȘI Vodafone trebuie să plătească unui client daune morale de 10.000 lei pentru conduită contractuală abuzivăÎn cazul Mercedes-Benz, autoritățile române au semnalat că modelele A-Class, B-Class, CLA, C Class, E-Class, GLC fabricate în intervalul februarie 2014-februarie 2017 prezintă risc de incendiu.
“Limitatorul de curent al demarorului poate fi supraîncărcat și supraîncălzit. Ca o consecință, componentele din jur ar putea să se aprindă, ducând la un incendiu”, potrivit notificării transmise de România.
Modelele au fost rechemate de producător.
În cazul modelelor smart Fortwo și Forfour produse între 11 noiembrie 2014 și 6 octombrie 2015, România a invocat riscul de vătămare generat de slăbirea șurubului de reglare a cablului manetei de frână.
“Ca urmare a slăbirii șurubului de reglare a cablului manetei de frână, cursa manetei frânei de mână se poate prelungi treptat. Astfel, frâna de parcare poate să nu exercite forța necesară în toate situațiile”.
Și în acest caz mașinile afectate au fost rechemate, măsuri similare fiind luate și în Finlanda și Spania.
Pe lista autovehiculelor ce prezintă riscuri pentru șoferii români au fost incluse și modelele Hyundai Santa Fe (DM) și Hyundai Grand Santa Fe (NC) produse până pe 1, respectiv 2 iulie 2016.
Potrivit autorităților române, pot apărea probleme cu sistemul de închidere și blocare a capotei motorului, cauzând deschiderea necorespunzătoare a capotei în timpul conducerii. Sud-coreenii de la Hyundai au decis rechemarea modelelor.