Niciuna dintre platformele online dezvoltate de administrația centrală nu este un spațiu prietenos pentru dezbateri și nu facilitează o comunicare publică, deși pentru acestea au fost cheltuite cel puțin 250 milioane de lei. La această concluzie a ajuns Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic, care anunță că Guvernul va dezvolta propria platformă, pentru a permite cetățenilor să transmită propuneri și inițiative în domenii de interes guvernamental.
Ministerul a reușit să centralizeze datele la doar 12 ministere, neprimind niciun răspuns de la celelalte.
În urma colectării acestor date parțiale, ministerul a constatat că peste 250 milioane de lei au fost investiți în ultimii ani în 400 de platforme online pentru îmbunătățirea managementului documentelor. Peste 80% din fonduri provin din surse externe nerambursabile.
Ministerul Apărării, cel mai activ online
Cea mai mare și mai controversată investiție a fost realizată de Ministerul Comunicațiilor pentru "celebra" platformă e-România, care a devenit, între timp, portaleromania.ro. Aceasta a avut un buget alocat de 52,1 milioane lei, fiind predată reprezentanților ministerului în 2013.
Ministerul Apărării conduce, în schimb, în topul instituțiilor centrale ca număr de instrumente online realizate. Apărarea are 40 astfel de platforme, dintre care două sunt în construcție, toate fiind realizate de către personalul ministerului.
Cele mai multe investiții cu finanțare externă au fost efectuate la Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, care a creat 11 aplicații sau platforme, și la Ministerul Justiției, care a alocat peste 20 milioane lei pentru implementarea Portalului N-Lex, pentru asigurarea accesului rapid la legislația națională și internațională prin portalul european N-Lex.
CITEȘTE ȘI FOTO Guvernul a închiriat un avion privat pentru călătoria lui Cioloș la Berlin, cu 23.500 euroMinisterul Tineretului și Sportului și Ministerul Fondurilor Europene, în schimb, au informat că nu dețin alte platforme decât site-urile instituțiilor.
Din analiza Ministerului pentru Consultare Publică rezultă că majoritatea acestor instrumente online de comunicare sunt orientate doar către afișarea sau publicarea informațiilor din domeniul de activitate a instituțiilor, fără a stimula consultarea publică.
Ministerele sunt însă obligate să afișeaze, pentru o perioadă medie de 10 zile, proiectele de acte normative pentru eventuale sugestii de la cetățeni, însă practici efective de consultare publică, mai ales prin instrumente on-line de comunicare, se întâmplă mai degrabă ocazional.
În practică, ministerele nu prezintă în dezbatere publică majoritatea actelor normative pe care le propun, practică de la care nu a deviat nici Guvernul Cioloș în primele luni de mandat.
Ministerul citat anunță astfel intenția Cancelariei premierului de a dezvolta o platformă online care să le permită cetățenilor să transmită propuneri, idei, inițiative în domenii de interes guvernamental și invită persoanele care au testat aplicațiile ministerelor să transmită opinia lor despre funcționalitatea acestor platforme, pe adresa de e-mail [email protected].
Cele mai accesate pagini ale ministerelor
De departe în topul celor mai accesate pagini de minister sunt pagina oficială de internet și contul de Facebook ale Ministerului Apărării, care înregistrează săptămânal peste 4 milioane de utilizatori unici. Conturile de Twitter și de Youtube ale ministerului au, de asemenea, înregistrați aproximativ câte 2.500 de urmăritori online.
CITEȘTE ȘI FOTO Consilierul economic al lui Cioloș a instalat la Guvern "bolul pentru idei", deasupra celui cu bomboaneComparativ, portalul N-Lex, dezvoltat de Ministerul Justiției pentru accesul gratuit la legislația națională și comunitară, a fost accesat de aproximativ 2 milioane de ori într-un an de la lansare.
În top, pe locurile următoare, cele mai accesate site-uri sunt cel al Agenției de Plăți și Intervenții în Agricultură (APIA), accesat de peste 1,2 milioane de fermieri pentru a putea obține subvenții, site-ul Casei Naționale de Pensii Publice, cu peste 400.000 de utilizatori, pagina Programului IPA de Cooperare Transfrontalieră România-Republica Serbia, dezvoltată de Ministerul Dezvoltării, cu 572.000 vizitatori, sau pagina de internet a aceluiași minister unde sunt prezentate stadiile implementării programelor operaționale, cu 400.000 de accesări.
Una dintre cele mai importante pagini de internet dezvoltate de Ministerul Comunicațiilor, www.ghiseul.ro, unde contribuabilii pot plăti taxe și impozite, nu se bucură de succes, doar 77.495 de persoane efectuând cel puțin o plată prin sistem, deși 172 de primării sunt înscrise pe această platformă.
Pentru cea mai scumpă pagină de internet publică, e-România/ portaleromania.ro, pentru care au fost cheltuite 52 milioane lei, Ministerul Comunicațiilor nu a furnizat date privind numărul utilizatorilor și al accesărilor.