Omul de publicitate Bogdan Naumovici a deschis, împreună cu trei prieteni, oameni de afaceri, în apropiere de Casa Presei, în București, cel mai mare poligon indoor de tir din România, gândit ca un centru de entertainment, cu programe și concursuri care se schimbă permanent. De exemplu, de Valentine's Day, femeile singure care urăsc această sărbătoare vor putea cumpăra inclusiv pachetul "Bărbatul de la brâu în jos", cu o țintă care reprezintă acest lucru.
Pasionați de trasul cu arma, Naumovici și unul dintre prietenii alături de care a deschis poligonul au devenit instructori de tir. Singurul poligon indoor din București unde mergeau seara, când aveau mai mult timp liber, este în Militari, destul de departe de Pipera, zona în care locuiesc ei.
Așa că s-au asociat cu alți doi prieteni și s-au hotărât să-și deschidă un poligon mai aproape de casă. "La început, am vrut să avem unde să tragem noi. Cam așa a început, dintr-un hobby transformat într-un business" povestește Naumovici pentru Profit.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Bogdan Naumovici, cu pușca outdoor
Așa a apărut firma Broz Guns SRL și, pe 4 decembrie anul trecut, poligonul cu același nume amenajat în spatele Casei Presei din București în urma unei investiții de 400.000 de euro.
Clădirea are la subsol două poligoane, unul de 25 de metri, pentru pistol, și celălalt, pentru pistol si pușcă, lung de 50 de metri. "Nu mai are nimeni poligon indoor de 50 de metri în România. Indoor-ul nu doar că este mai confortabil pentru clienți, dar este și mult mai greu de realizat legal, pentru că sunt în lege condiții mai drastice și devine mult mai scump. Betonul de jur împrejur trebuie să aibă 30 de centimetri, din motive de siguranță, totul e mult mai scump de construit" spune Naumovici.
Spațiul l-au găsit întâmplător, văzând un depozit de hârtie al lui Coresi SA. Acesta avea trei mari calități: era subteran, mare și n-avea niciun stâlp.
În București, afirmă Naumovici, nu prea mai sunt astfel de spații mari la subsoluri. În regimul Ceaușescu, depozite mari la subsol erau construite doar pentru fabricile de conserve, pentru că doar acolo aveau nevoie de așa ceva.
Conceptul acționarilor a fost ca poligonul să arate ca cele din filme și toată tematica să aibă legătură cu filmele. Broz Guns organizează concursuri pe facebook care se termină cu întrebări dintr-un film în care apare o armă de modelul celor din poligon.
Cel mai uzual pachet, 50 de cartușe pentru pistol, costă 250 de lei, fiind și pachete combinate pentru pușcă, fie pentru AKM, fie pentru arma NATO sau pușca cu lunetă. În decembrie, în prima lună de la deschidere, poligonul a avut 420 de clienți. "Din prima lună n-a trebuit să mai venim cu bani de acasă și a început să se autofinanțeze. Sperăm să ne recuperăm investiția în trei ani", spune Bogdan Naumovici.
Există două categorii de clienți ai poligonului: posesorii de armă, de la instructori de tir până la angajați ai Ministerului de Interne, dar aceștia sunt o categorie minoritară, și oamenii dornici de adrenalină, majoritatea corporatiști, mai ales că la poligon se organizează și team-building- uri și concursuri corporate.
Naumovici nu se teme că cei cu poligoane outdoor îi vor lua clienții la vară. Mulți clienți, crede el, vor fugi de căldură vara și vor veni la un poligon indoor, unde este aer condiționat. Unii clienți au revenit deja pentru a 5-a sau a 6-a oară într-o lună, cheltuind în acest interval peste 1.500 de lei fiecare pentru trasul cu arma.
Aproape toate celelalte poligoane, spune Naumovici, sunt făcute de oameni care au avut, cumva, legătură cu sistemul: ori au fost polițiști, ori jandarmi etc. El și prietenii lui se consideră primii clienți din România care și-au făcut poligon, iar faptul că vin "din cealaltă tabără" îi ajută să înțeleagă că oamenii nu vor veni de prea multe ori doar ca să tragă la țintă pentru precizie. "Și atunci trebuie să faci de fiecare dată altceva, să oferim ceva diferit. De exemplu, de Valentine's Day vom avea niște ținte care sunt pentru doamnele singure, supărate pe această sărbătoare, care reprezintă <<bărbatul de la brâu în jos>>. Punctajul maxim e pe organele genitale. Noi credem foarte tare în valoarea de entertainment a poligonului",afirmă omul de publicitate, care spune că o treime din totalul clienților poligonului sunt femei.
O problemă specifică acestui tip de business este că Facebook nu permite postări sponsorizate ale unor business-uri care folosesc arme de foc, iar atunci firma este obligată să crească organic din punct de vedere social media. "E păcat că Facebook nu vrea să facă bani cu mine. Încerc să-i bag bani în buzunar lui Zuckerberg, dar el nu-i vrea", se plânge Bogdan Naumovici.