Ministerul Educației a lansat, marți, în dezbatere publică, un proiect privind dezvoltarea învățământului profesional - dual, prin care operatorii economici care încheie contracte de parteneriat cu unitățile de învățământ beneficiază de facilități la plata impozitelor.
Proiectul Ministerului Educației prevede că operatorii economici care încheie contracte de parteneriat cu unitățile de învățământ beneficiază de facilități la plata impozitelor, taxelor și contribuțiilor datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale, bugetelor fondurilor speciale sau bugetelor locale.
Unitățile în care este organizat învățământ profesional sunt stabilite de inspectoratele școlare, cu consultarea autorităților administrației publice locale, a Comitetelor Locale de Dezvoltare a Parteneriatului Social, având în vedere tendințele de dezvoltare socială și economică precizate în documentele strategice regionale, județene și locale privind învățământul profesional și tehnic, precum și la solicitările operatorilor economici interesați în formarea profesională prin învățământul profesional, mai arată proiectul indicat de news.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Învățământul profesional se organizează în școli profesionale de stat sau particulare sau în baza unui contract de parteneriat care se încheie între unul sau mai mulți operatori economici cu o unitate administrativ-teritorială, precizează inițiatorii proiectului.
"Pentru pregătirea profesională, fiecare elev major, respectiv părintele, tutorele sau suținătorul legal al elevului minor încheie un contract de pregătire practică individual, cu operatorul economic și unitatea de învățământ, reglementat prin metodologie specifică elaborată de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, cu consultarea prealabilă a reprezentanților desemnați ai operatorilor economici și ai structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale, și aprobată prin ordin al ministrului”, mai prevede documentul.
În cazul învățământului profesional, tipul, numărul și conținutul probelor de admitere pot fi decise de unitatea de învățământ și operatorii economici.
În plus, la solicitarea operatorilor economici, se pot organiza probe de admitere stabilite de unitatea de învățământ în colaborare cu operatorii economici respectivi, indiferent de numărul de candidați înscriși și de numărul de locuri disponibile.
Probele de admitere pot viza cunoștințe din programele școlare din învățământul gimnazial și/sau motivația elevilor, testarea unor abilități/aptitudini și alte condiții de admitere stabilite prin procedurile de admitere adoptate de unitatea de învățământ în colaborare cu operatorii economici, se mai arată în proiect.
Mai mult, organizarea, durata, conținutul programelor de pregătire și modalitățile de certificare a pregătirii profesionale se stabilesc prin consultarea operatorilor economici.
Prin urmare, această formă de învățământ profesional este complementară celor care funcționează în prezent, iar OUG 94/2014 oferă cadrul legal în vederea organizării ei, dând deopotrivă posibilitatea agenților economici să se implice direct în toate componentele formării forței de muncă de care au nevoie.
CITEȘTE ȘI Subvenția pentru firmele care angajează tineri și șomeri urcă la 900 lei. Șomerii care își schimbă domiciliul pentru angajare primesc 12.500 lei de la statUn element de noutate în cazul învățământului dual este faptul că acesta se desfășoară pe baza unui contract de muncă, încheiat între agentul economic și elev. Forma și conținutul acestui contract de muncă urmează a fi definite în perioada următoare.
Elementul specific al acestui tip complementar de învățământ îl reprezintă partajarea responsabilităților între autoritățile educaționale și angajatori/organizații ale acestora, din punctul de vedere al curriculumului, furnizării formării, evaluării și finanțării.
"Învățământul tehnic este format din: învățământ profesional, învățământ liceal tehnologic și învățământ postliceal. Învățământul profesional este învățământ dual", potrivit proiectului.
Absolvenții învățământului obligatoriu care întrerup studiile pot fi cuprinși, până la împlinirea vârstei de 25 ani, într-un program de pregătire profesională, în vederea dobândirii unei calificări profesionale, mai prevede documentul pus în dezbatere.
Potrivit altei prevederi, pentru absolvenții de gimnaziu din seria curentă și din seriile anterioare care au depășit cu mai mult de trei ani vârsta clasei se pot organiza clase separate de învățământ profesional.
Autoritățile educaționale răspund de asigurarea resurselor umane și financiare și organizează formarea din școală (1-2 zile), iar angajatorul trebuie să ofere resursele umane și financiare și să organizeze formarea practică, de la locul de muncă (3-4 zile).
Formele de învățământ profesional existente în acest moment se adresează unor grupuri diferite. Mai exact, învățământul profesional cu durata de doi ani se adresează absolvenților clasei a IX-a, învățământul profesional cu durata de trei ani se adresează absolvenților clasei a VIII-a, în timp ce învățământul dual se organizează pentru absolvenții învățământului obligatoriu, deci pentru absolvenții clasei a X-a.
CITEȘTE ȘI România coboară în top-urile externe de politici sociale și economice. Finanțarea slabă reduce calitatea asistenței medicale, mulți tineri neangajațiAșadar, această ultimă formă de învățământ profesional se adresează elevilor care au absolvit învățământul obligatoriu, pentru a obține competențele necesare pentru intrarea pe piața muncii, oferindu-le astfel o rută alternativă de formare.
La învățământul dual au acces și absolvenții din seriile anterioare care au părăsit sistemul de educație după absolvirea învățământului obligatoriu, fără să-și finalizeze pregătirea cu o calificare sau fără competențe care să le ofere oportunități de angajare. Învățământul dual oferă absolvenților posibilitatea de a intra pe piața muncii și, în același timp, de a continua pregătirea profesională la un nivel superior de calificare, mai arată inițiatorii proiectului.
Prin derogare, pentru admiterea în anul școlar 2017-2018 metodologia-cadru de organizare și desfășurare a admiterii în învățământul profesional este aprobată prin ordin al ministrului Educației, în termen de 45 de zile de la aprobarea modificărilor la Legea educației naționale, se mai arată în documentul pus în dezbatere.