În România, femeile câștigă în medie pe oră cu aproximativ 9% mai puțin decât bărbații, indică un document guvernamental. Unele femei sunt discriminate și hărțuite la locul de muncă, iar firmele nu au dezvoltat suficient programe ca munca la domiciliu sau servicii day-care pentru copiii angajatelor.
Potrivit datelor oficiale, la nivel european, femeile muncesc 70 de minute pentru a câștiga salariul bărbaților pentru 60 de minute sau, la fiecare 100 de euro câștigați de bărbați, femeile câștigă doar 86 de euro.
Un document guvernamental arată că, deși România stă mai bine față de media europeană de 16,4%, totuși o femeie câștigă în medie cu aproximativ 9% pe oră mai puțin decât un bărbat.
Diferența de salarizare dintre femei și bărbați este explicată prin faptul că munca femeilor este încă privită ca fiind mai puțin valoroasă decât cea pe care o prestează bărbații, iar stereotipurile de gen le limitează atât femeilor, cât și bărbaților posibilitatea de a-și alege studiile și profesia, ceea ce duce la crearea unei piețe a muncii segregate pe criteriul de sex, unde ocupațiile dominate de femei sunt mult mai slab remunerate față de ocupațiile dominate de bărbați.
Totodată, femeile care au copii lucrează în baza unui orar de lucru mai scurt și mai flexibil pentru a se ocupa și de îngrijirea acestora, iar, prin urmare, au cariere mai scurte și întrerupte, în ocupații și sectoare situate pe o scară valorică mai joasă.
În sistemul public, teoretic, aceste diferențe nu ar trebui să apară, dar discriminarea poate fi întâlnită în ceea ce privește accesul la formare și promovare profesională, susțin guvernanții, care sugerează că astfel de diferențe de salarizare ar fi mai frecvente în companiile private.
Femeile sunt hărțuite la locul de muncă
Din analiza autorităților guvernamentale reiese că vulnerabilitatea femeilor pe piața muncii este cauzată de perioadele de întrerupere a carierei femeilor ca urmare a nașterii unui copil, de concediul de maternitate, concediul pentru creșterea și îngrijirea copiilor, dar și de insuficienta dezvoltare a serviciilor de creștere și îngrijire a copiilor și lipsa măsurilor flexibile pe piața muncii, cum ar fi timpul parțial de muncă sau munca la domiciliu.
"Menținerea vulnerabilității femeilor pe piața muncii are drept consecință apariția și perpetuarea unor situații de discriminare pe criteriul de sex, precum: existența unei diferențe salariale între femei și bărbați, dezechilibrul între viața personală, de familie și viața profesională, lipsa reprezentării femeilor în procesul de decizie prin ocuparea unor funcții de conducere, dar și situații precum hărțuirea la locul de muncă, încălcarea drepturilor legale ale femeilor care se întorc din concediul de maternitate și concediul de creștere și îngrijire a copiilor", arată documentul citat.
Autoritățile au constatat, totodată, existența pe piața muncii a unor domenii "feminizate", acele domenii în care lucrează în procent mare femei: servicii, ingrijire, sănătate și educație.
Firmele, sfătuite să dezvolte servicii day-care și programe de lucru flexibile
Autoritățile își propun să lanseze campanii de conștientizare a angajatorilor din mediul privat cu privire la importanța reducerii diferenței salariale între femei și bărbați, dar și privind concilierea vieții profesionale cu viața familială.
Potrivit analizei citate, guvernanții vor să încurajeze firmele private pentru a dezvolta servicii de tipul day-care pentru copiii angajaților, dar și programe de lucru flexibile pentru angajații care, în familie, au în îngrijire copii și alte persoane dependente.
CITEȘTE ȘI Angajații români visează la șefi care să ofere încredere și susținere, nu doar să dea ordineDe asemenea, guvernanții vor să încurajeze parteneriatul dintre femei și bărbați în viața privată și prin asumarea responsabilităților de îngrijire a copiilor și de către bărbați.
Guvernul și-a propus să finanțeze din fonduri europene două programe naționale în domeniul egalității de șanse între femei și bărbați și violenței în familie pentru perioada 2016-2018.
Primul are drept scop promovarea economiei sociale și antreprenoriatului feminin și creșterea oportunităților de angajare pe piața muncii pentru femei din orașe mici cu până la 20.000 de locuitori și din mediul rural. Programul se va derula pe o perioadă de doi ani, iar proiectele vor avea o durată de maximum 18 luni, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2018, bugetul fiind de 2,33 milioane lei.
Un al doilea program are ca grup țintă tineri și tinere cu vârsta între 14-30 ani, care să fie informați cu privire la traseele de carieră și alegerea liberă a profesiilor viitoare prin depășirea stereotipurilor de gen ocupaționale. Programul se va derula tot timp de doi ani, cu un buget total de 1,19 milioane lei.