DOCUMENT Construcția liniei de cale ferată Vâlcele-Vâlcea, începută în 1979 de Ceaușescu, este prevăzută pentru “2021-2030”. Daune de 1,3 milioane dolari, presiuni CE-FMI

DOCUMENT Construcția liniei de cale ferată Vâlcele-Vâlcea, începută în 1979 de Ceaușescu, este prevăzută pentru “2021-2030”. Daune de 1,3 milioane dolari, presiuni CE-FMI
scris 17 apr 2017

Statul va cheltui în acest an 1 milion de lei doar pentru monitorizarea vechii linii de cale ferată Vâlcele - Râmnicu Vâlcea, a cărei construcție a fost începută în 1979, în timpul regimului Nicolae Ceaușescu, iar în 1996  ar fi trebuit reluată. Potrivit planurilor ministerului de resort, activitățile de proiectare și execuție pentru linie sunt prevăzute acum abia “pentru perioada 2021-2030”.

Linia dinspre Vâlcele (județul Argeș) către Râmnicu Vâlcea, cu o lungime de 39 kilometri, a fost începută în 1979, fiind proiectată pentru a decongestiona traficul către vestul țării și pentru a realiza o legătură rapidă între București - Râmnicu Vâlcea – Sibiu, pe Valea Oltului.

Urmărește-ne și pe Google News

Construcția liniei a fost extrem de dificilă din cauza reliefului de deal, care a necesitat o serie de viaducte și lucrări complexe. Deși nefinalizată, linia a fost deschisă traficului în 1989, dar ulterior a fost închisă din cauza numeroaselor alunecări de teren.      

Proiectul „Linie nouă de cale ferată Vâlcele - Râmnicu Vâlcea" a fost inițiat de CFR în 1996, prin organizarea unei licitații publice în valoare de 138 milioane dolari, câștigată de firma SECOL SpA Italia.

În 1996, CFR a semnat cu asocierea dintre compania italiană Secol și societatea americană Royal Inter Trade un contract de realizare a liniei de cale ferată Vâlcea-Vâlcele și de refacere, consolidare și supraînălțare a căii ferate în zona Porțile de Fier I, la o valoare de 138 milioane dolari. Ulterior, Guvernul a decis însă să renunțe la proiect, iar SNCFR a reziliat unilateral contractul, antreprenorul italo-american obținând însă la Înalta Curte de Casație și Justiție o hotărâre definitivă și irevocabilă de realizare a lucrării, cu daune de 1.000 dolari pentru fiecare zi de întârziere plătite de partea română.

FOTO&HĂRȚI Reconfigurarea traficului sub Podul Otopeni: vor fi desființate virajele la stânga. Șoferii vor trebui să utilizeze sensurile giratorii pentru a intra sau ieși de pe Centură CITEȘTE ȘI FOTO&HĂRȚI Reconfigurarea traficului sub Podul Otopeni: vor fi desființate virajele la stânga. Șoferii vor trebui să utilizeze sensurile giratorii pentru a intra sau ieși de pe Centură

În condițiile în care, pe fondul lipsei de fonduri alocate de Guvern, compania CFR tot nu și-a dat acordul pentru executarea lucrării, în contul operatorului feroviar se adunaseră, la nivelul ultimilor ani, daune totale de circa 1,3 milioane dolari. Cumularea acestor penalități ar înceta doar după executarea contractului, care a fost acceptat de CFR în 2000 și a cărui valoare este însă estimat în prezent la de patru ori mai mult decât suma inițială, din cauza majorării prețurilor la materii prime, materiale și manoperă.

În 2012, în cadrul acordului de împrumut de la acea dată, Comisia Europeană (CE) și Fondul Monetar Internațional (FMI) au impus Guvernului să renegocieze contractul pentru linia de cale ferată Vâlcea-Vâlcele și să găsească soluții de finanțare a proiectului, chiar și cu garanții de stat.

Între timp a încetat și acordul cu FMI, iar, potrivit unui document oficial al Ministerului de Transporturilor, redactat luna trecută și prezentat acum de Profit.ro, Guvernul nu are în vedere deocamdată decât monitorizarea stării fizice a construcțiilor de pe linia de cale ferată.

“Din cauza lipsei finanțării de la bugetul de stat și a anumitor probleme de stabilitate a terenului în zona respectivă - alunecări de teren - activitățile contractului au fost suspendate, fiind prestate doar lucrări de supraveghere și măsurători privind stabilitatea terenului”, arată documentul semnat de conducerea Transporturilor.

Guvernul promite că timbrul de mediu va fi restituit integral și pe cale administrativă, dar nu știe de când și cu ce bani CITEȘTE ȘI Guvernul promite că timbrul de mediu va fi restituit integral și pe cale administrativă, dar nu știe de când și cu ce bani

Astfel, pentru 2017, în bugetul CFR a fost prevăzută suma de 1 milion lei pentru plata acestor servicii de monitorizare.

Mai mult însă, ministerul evită să prezinte un termen cât de cât relevant pentru reluarea lucrărilor la această linie de cale ferată, arătând doar că activitățile de execuție și proiectare sunt prevăzute pentru o perioadă extrem de largă, “2021-2030”.

“Conform Master Planului General de Transport, este necesară derularea activităților de proiectare și execuție, activități prevăzute pentru perioada 2021 - 2030, după finalizarea acțiunii de monitorizare”, arată Transporturile.

DOCUMENT Construcția liniei de cale ferată Vâlcele-Vâlcea, începută în 1979 de Ceaușescu, este prevăzută pentru “2021-2030”. Daune de 1,3 milioane dolari, presiuni CE-FMI
viewscnt
Afla mai multe despre
linie
cale ferata
valcele
valcea
ceausescu
constructie
cfr