Curtea Constituțională a decis că impozitarea progresivă a părții necontributive din pensii, inclusiv a pensiilor militare, este neconstituțională. Se va aplica cota de impozit de 10% fiecărei surse din fiecare categorie de venit impozabil

Curtea Constituțională a decis că impozitarea progresivă a părții necontributive din pensii, inclusiv a pensiilor militare, este neconstituțională. Se va aplica cota de impozit de 10% fiecărei surse din fiecare categorie de venit impozabil
scris astăzi, 15:52

Curtea Constituțională a decis că articolul din Codul Fiscal care prevede impozitatea progresivă a părții necontributive din pensii, inclusiv a pensiilor militare, este neconstituțională. Actul normativ ”creează premisele pentru ca pensia aflată în plată să fie permanent repusă în discuție și să fie supusă unei recalculări anuale”. Se va aplica cota de impozit de 10% fiecărei surse din fiecare categorie de venit impozabil.

”În ședința din data de 19 decembrie 2024, Curtea Constituțională, în cadrul controlului de constituționalitate a posteriori, cu majoritate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art.101 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal sunt neconstituționale. În esență, Curtea a constatat că, în ceea ce privește modalitatea de calcul a impozitului care se bazează pe partea contributivă și pe partea necontributivă a pensiilor, precum și pe doi indicatori variabili [câștigul mediu salarial brut și câștigul mediu salarial net], textul nu precizează care este în concret modalitatea de calcul a părții contributive, respectiv perioada la care se raportează partea contributivă a venitului din pensii, ceea ce determină încălcarea prevederilor art.1 alin.(5) din Constituție”, a transmis, joi, CCR, într-un comunicat de presă.

Urmărește-ne și pe Google News
Șoc politic în România după eșuarea negocierilor pentru formarea Guvernului. Cât timp poate sta o țară fără Executiv. Recordul este deținut de Belgia CITEȘTE ȘI Șoc politic în România după eșuarea negocierilor pentru formarea Guvernului. Cât timp poate sta o țară fără Executiv. Recordul este deținut de Belgia

Potrivit documentului citat, de asemenea, Curtea a reținut că ”raportarea la aceiași indicatori variabili se menține și în cazul pensiilor care au doar componentă necontributivă, respectiv pensiile militare”, scrie News.ro.

”Din moment ce indicatorii folosiți în formula de calcul nu sunt constanți, iar valoarea lor se stabilește anual, o dată cu adoptarea legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul respectiv, textul de lege criticat creează premisele pentru ca pensia aflată în plată să fie permanent repusă în discuție și să fie supusă unei recalculări anuale, prin raportare la fiecare nou nivel al câștigului salarial mediu brut și al câștigului salarial mediu net, ceea ce încalcă dispozițiile art.1 alin.(3) și (5), precum și ale art.15 alin.(2) din Legea fundamentală”, a mai transmis CCR.

Totodată, Curtea a observat că ”legiuitorul are dreptul de a reglementa formarea, administrarea, întrebuințarea și controlul resurselor financiare ale statului, astfel cum rezultă din prevederile Legii fundamentale, însă acest drept este supus cerințelor constituționale referitoare la principiul legalității și securității raporturilor juridice fiscale, în componenta privind calitatea normelor”.

”Curtea a constatat că, în aceste condiții, rămân aplicabile dispozițiile Codului fiscal referitoare la cota de impozit de 10% aplicabilă fiecărei surse din fiecare categorie de venit impozabil. Decizia este definitivă și general obligatorie”, a mai transmis instanța constituțională.

Art.101 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, suspus dezbaterii, prevede:

(1) Orice plătitor de venituri din pensii are obligația de a calcula lunar impozitul, potrivit prevederilor prezentului articol, la data efectuării plății pensiei, de a-l reține și de a-l plăti la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se face plata pensiei. Impozitul reținut este impozit final.

(2) Impozitul lunar se determină de fiecare plătitor de venit din pensii, astfel:

a) pentru venitul lunar din pensii determinat ca urmare a aplicării principiului contributivității, indiferent de nivelul acestuia, din care se deduce plafonul de venit neimpozabil lunar de 3.000 de lei, se aplică o cotă de impunere de 10%;

TTS va investi aproape 23 milioane de euro pentru dezvoltarea terminalului de cereale Canopus din Portul Constanța CITEȘTE ȘI TTS va investi aproape 23 milioane de euro pentru dezvoltarea terminalului de cereale Canopus din Portul Constanța

b) pentru venitul lunar din pensii care are atât componentă contributivă, cât și componentă necontributivă, din care se deduce plafonul de venit neimpozabil lunar de 2.000 de lei, pentru partea contributivă se aplică dispozițiile lit. a), respectiv o cotă de impunere de 10%, iar pentru partea necontributivă se aplică progresiv următoarele cote de impunere:

(i) 10%, pentru partea mai mică decât nivelul câștigului salarial mediu net sau egală cu acesta;

(ii) 15%, pentru partea cuprinsă între nivelul câștigului salarial mediu net și nivelul câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat sau egală cu acesta;

(iii) 20%, pentru partea ce depășește nivelul câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat;

*) Prin derogare de la prevederile art. 101 alin. (2) lit. b) și c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, începând cu veniturile din pensii aferente lunii octombrie 2024, acordate în baza Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările și completările ulterioare, plafonul de venit neimpozabil lunar este de 3.000 lei.

viewscnt
Afla mai multe despre
curtea constituțională
pensii militare