Guvernul a plafonat prețul RCA, la presiunea transportatorilor. Această intervenție a statului în piață deschide o cutie a Pandorei, pentru că și alte grupuri de interese ar putea să vină cu astfel de solicitări, ceea ce ar scădea concurența în piață, spune Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
După ce și-au parcat tirurile în Piața Victoriei, transportatorii au plecat de la Palatul Victoria cu ceea ce și-au dorit: plafonarea tarifelor la asigurarea de răspundere civilă obligatorie.
"Am deschis cutia Pandorei. Pentru prima dată, am acceptat că ar fi posibilă o intervenție a statului să se plafoneze prețurile. Este foarte posibil ca, la RCA, să se ajungă la o plafonare pentru șase luni, lucru permis de Legea concurenței, dar, repet, pentru situații excepționale”, a declarat Chirițoiu la o conferință pe teme de concurență, desfășurată la Sinaia.
Statul a mai folosit o singură dată această clauză, în 1997, pe un subiect minor, spune Chirițoiu, lucru despre care doar cei mai vechi din interiorul Consiliului își aduc aminte.
“Este un risc strategic. Odată deschisă această posibilitate, poate să crească apetitul și altor grupuri de interese din alte sectoare economice, să vină cu acest gen de propuneri. Este periculos, întrucât cea mai bună protecție este concurența între actorii din piață”, adaugă Chirițoiu.
Problema pieței RCA este că interesele asiguratului nu sunt aliniate cu cele ale păgubitului, spune președintele Concurenței. Asigurații nu sunt despăgubiți de firma care îi asigură, în caz de accident, astfel că sunt tentați să cumpere cea mai ieftină poliță, pentru că sunt obligați de lege.
Acest lucru este corectat de o prevedere din noua Ordonanță de Urgență a Guvernului, care introduce compensarea directă între firmele de asigurare, explică Chirițoiu. Astfel, victima accidentului își repară mașina la firma la care are încheiat RCA, după care asigurătorul acestuia își recuperează banii de la asigurătorul celui responsabil de accident.
Aceasta este una dintre cele opt recomandări făcute de CC, în urma unei analize sectoriale pe piața asigurărilor, finalizată înainte să înceapă marile falimente din domeniu, precum cele ale Astra și Carpatica.
Șapte dintre aceste recomandări au fost incluse în OUG. Încă una, cea prin care asigurătorii vor avea acces la baza de date a Ministerului de Interne, de unde vor obține date accidentele și amenzile șoferilor, urmează să fie implementată, după ce sunt rezolvate unele probleme tehnice privind confidențialitatea datelor.