Un manager care să aibă capacitatea de a-și îndruma angajații, de a le oferi feedback, încredere și susținere, corespunde cel mai bine profilului ideal de șef conturat de români, potrivit unei cercetări realizate de compania de training Ascendis. Același studiu arată că, din nefericire, tendința managerilor români este total contrară așteptărilor angajațiilor, dominant fiind profilul de conducător obișnuit să dea ordine și să controleze.
”Nevoia de încredere în propria persoană este o nevoie de bază. Când ne simțim apreciați, suntem mai productivi. Generațiile noi apreciază și mai mult aceste calități la șefii lor. Tendința managerilor români este să dea ordine angajaților și să-i controleze. Putem schimba acest model de management prin training și coaching”, a declarat Marius Opriș, partener Ascendis.
Capacitatea de îndrumare oferită de liderii organizațiilor din România este pe primul loc în topul preferințelor pe care le au angajații atunci când conturează portretul șefului ideal, arată rezultatele studiului. Astfel, angajații români apreciază cel mai mult abilitatea șefilor de a oferi feedback și de a-i ajuta să-și consolideze cunoștințele (63,5% dintre respondenți), dar și cea de a explica și de a demonstra o situație sau o sarcină de serviciu (23,5%) sau de a clarifica aspecte legate de job (13%).
CITEȘTE ȘI STUDIU Peste jumătate dintre directorii de firme din România au conturi pe rețelele de socializarePe locul doi în topul calităților pe care ar trebui să le aibă liderii, în viziunea angajaților locali, se află capacitatea de modelare a valorilor. Astfel, pentru jumătate dintre respondenți, capacitatea unui șef de a întări încrederea pentru obținerea succesului este cea mai importantă contribuție pe care o poate aduce acesta în relația cu subalternii, urmată de faptul că inspiră dorința de a depune eforturi (21%) și de faptul că susține organizația (16%).
Managementul pentru obținerea de rezultate este pe locul trei în topul calităților preferate de angajați atunci când aceștia realizează portretul liderului ideal (53%).
În mod suprinzător, abilitatea de comunicare a liderilor a primit cel mai mic punctaj din partea angajaților care au fost invitați să realizeze portretul liderului ideal. Totuși, angajații apreciază cel mai mult, în cadrul acestei dimensiuni analizate, liderii care se asigură că toată lumea a înțeles ce are de făcut în cadrul unei sarcini de serviciu (30%) și pe cei care organizează comunicarea (25%).
“Practic, din acest răspuns reiese că angajații români ar alege un manager pragmatic și orientat către rezultate, în detrimentul unuia sociabil și comunicativ. Este un semn clar de maturitate. Mai remarcăm și că oamenii au așteptări foarte clare de la șefii lor. În ultimii 3 ani, sesizăm o preferință evidentă a organizațiilor pentru cursuri de comunicare adaptate și specifice. Nu se mai cer cursuri de comunicare generale. Multe dintre provocările care pot apărea într-o echipă sunt abordate acum, cu rezultate excelente, prin coaching de grup. Am intrat într-o fază de maturitate a pieței în ceea ce privește dezvoltarea de abilități, fapt ce reiese și din răspunsurile participanților”, adaugă Marius Opriș.
În ceea ce privește rezultatele înregistrate în cadrul celorlalte dimensiuni analizate, rezultatele cercetării arată că, la categoria ”managementul performanței”, angajații au acordat cele mai mari punctaje capacității lideilor de a stabili, prin colaborare, planurile de dezvoltare (37% dintre respondenți) și de a crea obiective privind performanța (28%).
La dimensiunea ”mentalitate de manager”, românii spun că apreciază cel mai mult liderii care implică angajații (32%), care susțin un mod de gândire pozitivă (25%) și care inspiră încredere (17%). Legat de competențele de leadership privind ”construiea relațiilor de lucru”, angajații vor un lider care dezvoltă ideile proprii și pe ale altora (47%), iar la cele privind ”câștigarea încrederii”, cei mai apreciați sunt liderii care acționează cu integritate (41%).
Cercetarea a fost realizată pe un eșantion de 500 de angajați participanți la cursurile de dezvoltare profesională.