Șeful Alstom România: Fără garanții ferme că primim restanțe, serviciile de mentenanță Metrorex vor înceta și funcționarea metroului devine incertă după Revelion. Risc major ca trenurile să rămână în depou

Șeful Alstom România: Fără garanții ferme că primim restanțe, serviciile de mentenanță Metrorex vor înceta și funcționarea metroului devine incertă după Revelion. Risc major ca trenurile să rămână în depou
Adrian Dumitrache
Adrian Dumitrache
scris 19 dec 2019

Metrorex a acumulat față de Alstom România restanțe din neplata serviciilor de mentenanță în sumă de circa 150 milioane de lei și, dacă acești bani nu vor fi plătiți sau nu vor fi prezentate garanții ferme că se vor achita, activitatea va înceta și ramele de metrou vor rămâne în depouri după Revelion, susține șeful Alstom România și Bulgaria, Gabriel Stanciu.

"Prima noastră preocupare este ca serviciul public să nu fie afectat, motiv pentru care ne-am manifestat toată disponibilitatea pentru a găsi împreună cu Metrorex orice soluție care să permită continuarea fără perturbări a traficului de metrou în București. În acest sens, suntem în discuții cu Metrorex pentru a identifica soluții și sper că le vom găsi. Principala problemă în discuție sunt restanțele, care se ridică la aproximativ 150 milioane de lei, sumă cumulată în ultimul an din neplata plăților pentru serviciile de mentenanță. Metrorex nu a propus niciun plan de eșalonare. Înțeleg că există o procedură de majorare a capitalului social, care sperăm să izbutească pentru că de această operațiune nu depinde doar plata restanțelor, ci și alte contracte.

Urmărește-ne și pe Google News

Noi le-am propus și am evocat conducerii Metrorex posibilitatea prelungirii actualului contract cu trei luni, timp în care s-ar fi rezolvat problemele în curs, respectiv plata restanțelor și negocierea unui contract pentru 12 luni, în absența publicării anunțului de licitației pe 15 ani, așa cum s-a anunțat, dar această propunere a fost refuzată. În acest context, trebuie să facem ceva până la 31 decembrie 2019. Pentru noi, această situație reprezintă un blocaj major, nu putem să lucrăm la infinit fără să fim plătiți.

Dacă nu vom fi plătiți sau nu vom primi garanții ferme că vom încasa banii din restanțe, ne vom opri din lucru. Trenurile nu pot circula fără mentenanță. Riscul ca ramele de metrou să nu circule după Revelion este major. Metrorex nu are personal suficient pentru a asigura serviciile de mentenanță. Dincolo de numărul de salariați necesari, circa 350 de persoane, este nevoie de o serie de echipamente și piese de schimb. Noi așteptăm un răspuns până la 31 decembrie 2019", a declarat Stanciu.

Bătaia de joc pentru linia de metrou Drumul Taberei-Eroilor continuă. Elevii din cartier care la începutul lucrărilor erau în clasele primare se pregătesc acum de facultate și linia de metrou tot nu există CITEȘTE ȘI Bătaia de joc pentru linia de metrou Drumul Taberei-Eroilor continuă. Elevii din cartier care la începutul lucrărilor erau în clasele primare se pregătesc acum de facultate și linia de metrou tot nu există

În decembrie 2017, Profit.ro scria că Metrorex caută un consultant care să asiste compania la angajarea unui furnizor de servicii de mentenanță a materialului rulant, începând cu 1 ianuarie 2020. După încheierea consultării, Metrorex nu a lansat o licitație pentru un nou contract de mentenanță.

Activitățile de mentenanță a ramelor de metrou sunt asigurate de grupul francez Alstom, prin Alstrom Transport, conform unui contract de aproximativ 240 milioane de euro încheiat pe 15 ani în 2003, pentru intervalul 2004 - 2019.

În prima parte a anului 2011, pentru a reduce costurile de mentenanță, Metrorex a inițiat discuții cu Alstom pentru renegocierea contractului. În același, Metrorex pregătea o licitație pentru un contract de mentenanță a materialului rulant, care a fost estimat la 693,3 milioane de lei, fără TVA, pe o perioadă de 10 ani.

Luptă pentru peste 1 miliard de lei: Cinci oferte, dintre care una din Rusia, pentru trenurile de metrou care vor circula pe Magistrala 5 CITEȘTE ȘI Luptă pentru peste 1 miliard de lei: Cinci oferte, dintre care una din Rusia, pentru trenurile de metrou care vor circula pe Magistrala 5

Demersul transportatorului public nu a continuat prin publicarea unui anunț de participare pe sistemul electronic de achiziții publice (SEAP), după ce Metrorex și Alstom Transport au finalizat discuțiile de renegociere a contractului încheiat în 2003.

Astfel, printr-un act adițional, care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2012, costurile de mentenanță pentru parcul rulant al Metrorex au scăzut cu 34%, prin asigurarea unei finanțări stabile din partea Ministerului Transporturilor și prin realizarea unui program de modernizare tehnică la trenurile vechi.

Potrivit acordului, Metrorex nu va achita penalități de 20,6 milioane de lei înregistrate în perioada 2007 – 2010, potrivit datelor anunțate de Ministerul Transporturilor în august 2011.

De asemenea, cele două părți au convenit introducerea în contract a vagoanelor de pe liniile noi ce vor fi dezvoltate de Metrorex.

În prezent, potrivit datelor transportatorului, parcul rulant total al Metrorex numără 83 de trenuri (498 de vagoane) cu vârsta cuprinsă între 1 și 37 de ani, produse de fabricanți diferiți. De asemenea, transportatorul are în exploatare 5 locomotive, 11 vagoane de marfă, 4 drezine și 4 vagoneți, utilizate pentru diverse activități tehnologice.

Cu peste 4.400 de angajați, Metrorex operează o rețea de 71 kilometri cale dublă, distribuiți pe patru linii magistrale și 53 de stații. Cu o valoare estimată la peste un miliard de euro, primul tronson al magistralei va lega Drumul Taberei (Râul Doamnei) de Eroilor, pe o lungime de 6,88 kilometri și 10 stații. Ultimul termen avansat de Ministerul Transporturilor pentru deschiderea magistralei este sfârșitul anului 2019. Lucrările de construcția au început în 2011. Anul trecut, conform www.termene.ro, cifra de afaceri a Metrorex a fost de 712,9 milioane de lei, de la 647,3 milioane de lei în 2017, iar pierderea a atins 508,5 milioane de lei, de la 0 lei în anul precedent. Metrorex înregistrează zilnic o medie cuprinsă între 600.000 și 700.000 de călători. Parcul în exploatare al transportatorului este format din 44 trenuri tip Bombardier, 15 trenuri tip IVA și 24 trenuri CAF, conform datelor Metrorex.

Alstrom Transport a consemnat afaceri de 260,2 milioane de lei în 2018, în scădere față de anul precedent, și a înregistrat un profit de 58 milioane de lei, de la un rezultat pozitiv de 9 milioane de lei în 2017.

Compania a fost înființată în anul 1994 și a avut un număr mediu de angajați de 435 persoane în 2018, potrivit www.termene.ro.

viewscnt
Afla mai multe despre
alstom
metrou
metrorex
mentenanta
trenuri