Proiectul de modernizare a Agenției de Administrare Fiscală (ANAF) se desfășoară "moderat nesatisfăcător", potrivit celei mai recente evaluări a Băncii Mondiale, rating-ul fiind în scădere față de cel anterior. Din cele 70 milioane de euro destinate programului, doar cinci au fost cheltuite, până acum, iar ANAF a acordat 26 de contracte de consultanță.
Demarat în 2013 și estimat să se încheie în 2019, proiectul de modernizare al administrației fiscale (Revenue Addministration Modernization Project) mergea mai prost în februarie, conform celei mai recent evaluări, decât în august când a avut loc revizuirea precedentă.
Astfel, Banca Mondială a acordat ratingul „moderat nesatisfăcător” în februarie atât pentru progresul obținut în vederea realizării proiectului, cât și pentru implementarea generală a acestuia. În august anul trecut, progresul era notat cu „moderat satisfăctor”, iar implementarea generală a rămas cu același calificativ.
CITEȘTE ȘI Dragoș Doroș, ANAF: Principalele obiective în 2016 - implementarea plății cu cardul, dezvoltarea spațiului privat virtualScopul proiectului este creșterea eficienței colectării taxelor și a contribuțiilor, creșterea conformării voluntare și reducerea poverii pentru conformarea contribuabililor.
Ultimul raport constată că „plățile rămân scăzute reflectând o implementare mai înceată decât se aștepta (...) se pare că estimarea inițială că sistemul va putea fi implementat în doi ani este cam nerealistă (...) probabil sistemul va avea nevoie de patru ani pentru implementare”.
În cadrul raportului din august 2015, Banca Mondială acorda ratingul “moderat satisfăcător” modului în care progresează proiectul și observa că „finalizarea cu succes a reorganizării ANAF este considerată critică pentru modernizarea urmărită de proiect. Totuși managementul ANAF a început să se îndepărteze de angajamentul său în ciuda unui angajament formal din partea Ministerului de Finanțe la începutul proiectului”.
Evaluarea din februarie a avut loc când conducerea ANAF era asigurată interimar. Ambele rapoarte vizează perioada în care președinte al instituției era Gelu Ștefan Diaconu.
Proiectul are patru componente : dezvoltarea instituțională, creșterea eficienței și eficacității operaționale, serviciile pentru contribuabili și comunicarea organizației, coordonarea și managementul proiectului.
Implementarea acestuia ar trebui să aducă următoarele rezultate: creșterea nivelului conformării voluntare la declarare și la plată (cu 5% la impozitele principale), scăderea costului colectării (de la 1,1% la 0,9%), creșterea satisfacției contribuabililor privind integritatea și calitatea serviciilor oferite (cu 15%).
CITEȘTE ȘI ANAF a modificat pragul de la care publică numele datornicilor: Va fi 1.500 lei pentru persoane fizice și 10.000 lei pentru firme miciPână acum au fost acordate 26 de contracte de consultanță, conform ANAF, pentru diverse servicii.
- 24 decembrie 2013 – Voicu Vcitor Constantin, consultant individual, servicii de consultanță, perioada cinci ani
- 24 ianuarie 2014 –SC International Consulting Alliance SRl, servicii de traducere și interpretare, valoare 79.994 euro, perioada ian 2014-dec 2018
- 23 mai 2014 –Trilex Consulting DRL, training personal management de proiect, perioada 60 zile, valoarea 12.573 euro cu TVA
- 31 iulie 2014 –Craig Russel Neal, consultant individual, servicii de consultanță IT, perioada 4,5 ani
- 18 septembrie 2014- Ernst&Young, consultanță pentru dezvoltarea capacității analitice, valoare 433.833 euro
- 16 septembrie 2016 – Comparex Romania SRL, project management software, perioada 15 zile, valoare 9.175 euro cu TVA
- 26 septembrie 2014 – Deloitte Coonsultanță, servicii pentru dezvoltarea și implementarea studiilor anuale, focus grupurilor, campanii și training, perioada 4 ani, valoarea 1.046.870 euro
- 29 septembrie 2014 – contract cu AARC Ltd Irlanda, servicii de consultanță „high net worth individual management”, perioada doi ani, valoare 175.901 euro TVA inclus
- 13 octombrie 2014 – Ecorys Polonia, servicii de consultanță pentru strategie de comunicare și dezvoltarea aptitudinilor de PR, perioada 14 luni, valoarea 259.568 euro taxe incluse
- 24 octombrie 2014 – PwC, servicii de consultanță pentru dezvoltarea funcțiilor de control intern, perioada 2 ani, valoarea 212.350 euro taxe inclus
- 2 decembrie 2014 –AARC Irlanda, servicii de consultanță pentru îmbunătățirea funcțiilor de control fiscal, perioada 36 luni, valoarea 586.971 euro taxe incluse
- 5 decembrie 2014 – Ernst&Young, servicii de consultanță pentru proiect, durata 52 luni, valoarea 2.852.806 euro taxe incluse
- 13. 10 decembrie 2014 – PwC, servicii de consultanțăîntărirea dezvoltării proiectului, perioada 36 luni, valoare 234.707 euro taxe incluse
- 23 ianuarie 2015 – CRC Sogema Canada, servicii de consultanță pentru un nou concept de contribuabil, perioada 40 luni, valoarea 843.480 euro
- 29 Ianuarie 2015 – ETA2U SRL, achiziția de monitoare, imprimante multifuncționale, perioada 3 ani, valoarea 2.220.840 euro inclusive TVA
- 28 februarie 2015 – Baker Tilly Klitou, audit extern pentru situațiile financiare, perioada 4,5 ani, valoarea 34.645 euro taxe incluse
- 3 martie 2015 – PricewaterhouseCoopers Management Consultants SRL, servicii de consultanță în domeniul sistemelor de management, perioada 22 luni, valoarea 195.064 euro taxe incluse
- 10 martie 2015 – KPMG Advisory SRL, servicii de consultanță pentru dezvoltarea politicilor de resurse umane, perioada 21 luni, valoarea 514.031 euro taxe incluse
- 14 aprilie 2015 – Trilex Consulting SRL, training de personal, perioada 60 zile, valoarea 12.201 euro TVA inclus
- 26 mai 2015 – Telekom Romania Communications SA, furnizarea și instalarea de hardware, software și training pentru centre de stocare de date, perioada 3 ani, valoarea 2.229.537 euro TVA inclus
- 18 august 2015 – AARC LTD, Irlanda, servicii de consultanță pentru revizuirea legislației, durata 26 luni, valoarea 437.818 euro taxe incluse
- 22 ianuarie 2016 – Profiduciaria SRL, training specializat în organizarea și funcționarea sectorului de asigurări, perioada 4 luni, valoarea 14.424 euro
- 8 februarie 2016 – KPMG Tax SRL, training Codul de procedură fiscală, perioada 180 zile, valoarea 196.516 euro cu TVA
- 8 februarie – Institutul Bancar Român și Lattanzio Learning SpA Italia, training specializat în organizarea și funcționarea sistemului bancar, perioada 4 luni, valoarea 12.475 euro
- 11 martie 2016 – MBL Computers SRL; traing în MS Office excel 2016, perioada 60 zile, valoarea 110.724 lei TVA inclus
- 21 martie 2016 – LDK Consultants Engineers&Planners SRL, logistica pentru training, perioada un an, valoarea 2.291.579 lei TVA inclus