Peste 63% din veniturile totale de 815,092 milioane lei înregistrate anul trecut de Regia Autonomă de Transport București (RATB) au reprezentat subvenții plătite de Primăria Capitalei din banii contribuabililor la bugetul local, potrivit raportului de activitate pe 2015 al Regiei. Fără aceste subvenții, RATB ar fi fost obligată să recunoască un deficit financiar de peste 500 milioane lei.
În documentul citat se arată că, în 2015, RATB a obținut venituri proprii totale de 310,827 milioane lei, reprezentând în principal bani încasați din vânzarea de bilete și abonamente de călătorie. În schimb, cheltuielile totale ale Regiei s-au cifrat la 815,092 milioane lei. Diferența de 515,02 milioane lei a fost acoperită prin subvenții plătite de Primăria Municipiului București de la bugetul local.
"Veniturile obținute din comercializarea titlurilor de călătorie în anul 2015 au scăzut cu circa 3,6% față de anul precedent. (...) În anul 2015, degradarea parcului de vehicule și, implicit, diminuarea parcului activ în primele 9 luni ale anului (până la debutul scoaterii din imobilizare a unor vehicule, începând cu trimestrul IV 2015) au condus la diminuarea încasărilor obținute din vânzarea titlurilor de călătorie, iar utilizatorii serviciului public de transport și-au continuat orientarea către alte modalități de deplasare mai facilă în mediul urban (metrou, autoturisme proprietate personală, biciclete ș.a.)", se arată în raportul RATB pe 2015.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Încasările totale din vânzări ale RATB au scăzut cu 4,5% în 2015, de la 186,10 la 177,76 milioane lei. Din acestea, cele provenite din vânzarea de titluri de călătorie și servicii s-au diminuat cu 3,6%, la 175,53 milioane lei, iar cele din contravaloarea cardurilor contactless, cu peste 10%, la 2,23 milioane lei.
"Din punct de vedere al factorilor comerciali, scăderea vânzărilor în 2015 față de 2014 are o cauzalitate multiplă, cu influențe manifestate diferit de-a lungul anului. Astfel, în primele două luni, diminuarea treptată până aproape de zero a stocului de carduri a influențat negativ nivelul vânzărilor. Un alt factor îl poate constitui creșterea deficitului de personal casier. În ianuarie 2015, deficitul a fost de 56 de casieri, iar la sfârșitul lui decembrie 2015 a fost de 107 casieri. Pe acest fond, începând cu jumătatea anului, a fost nevoie ca programul a tot mai multe centre de vânzare să fie redus la un singur schimb, uneori să fie închise la ambele schimburi, uneori să fie închis la ambele schimburi, contribuind oarecum la scăderea încasărilor", se precizează în raport.
Peste 96% din încasările RATB din vânzări provin din plăți efectuate în numerar.
Vânzările de abonamente lunare ale RATB au scăzut cu 3,8% anul trecut (cu 98.828 bucăți), de la 2.599.740 în 2014 la 2.500.912 în 2015. Abonamentele lunare au o pondere de 57,12% în încasările din vânzări ale RATB.
Pe partea de portofel electronic și călătorii, care au o pondere de 38,22% în încasările din vânzări ale RATB, veniturile au scăzut cu 3,88% anul trecut, de la 70,681 la 67,938 milioane lei.
Veniturile RATB din punerea la dispoziție de spații publicitare au crescut cu 4,3% anul trecut, la 1,153 milioane lei.
CITEȘTE ȘI Rădulescu, BNR: 4.000 de oameni au notificat băncile că vor să dea în platăRATB figura, la finalul anului trecut, pe lista ANAF a marilor contribuabili cu obligații restante la bugetul de stat, având, potrivit Fiscului, datorii totale de 222,4 milioane lei, din care TVA de 75,39 milioane lei, dobânzi și penalități de 146,85 milioane lei și alte taxe și impozite de 219.894 lei. ANAF preciza că a început procedura de executare silită a RATB.
În iulie 2015, ANAF a instituit poprire pe conturile RATB, pentru datorii bugetare reprezentând TV aferent subvențiilor acordate beneficiarilor de gratuități și reduceri (pensionari, elevi, studenți). Între timp, poprirea a fost ridicată, iar datoriile bugetare ale RATB au fost eșalonate la plată.
În raportul său pe anul trecut, RATB amintește că a propus în 2015 Primăriei București acordarea de carduri electronice de călătorie pensionarilor beneficiari de gratuitate pe transportul în comun, precum și modificarea facilității, astfel încât să beneficieze de gratuite pensionarii cu pensii de până la 1.500 de lei pe lună, zilnic, însă nu în intervalele orare 8.00-10.00 și 17.00-19.00 (cu excepția sărbătorilor legale).
"Este imperios necesar să se reglementeze clar gratuitatea la transportul public acordată pensionarilor cu domiciliul în Municipiul București, având în vedere prevederile legislative fiscale în vigoare și faptul că Regia înregistrează debite către ANAF reprezentând TVA de plată aferentă asigurării transportului public pentru această categorie de beneficiari", se arată în raportul pe 2015 al RATB.
Tot anul trecut, RATB a cerut municipalității să aprobe majorarea tarifelor pentru transportul în comun, de la 1,3 la 2 lei călătoria și de la 50 la 75 de lei abonamentul lunar. Regia arăta atunci că ultima majorare a tarifelor a fost aprobată în februarie 2008, iar prețul unui bilet a crescut de la 1,1 lei la 1,3 lei, cât este și în prezent.
CITEȘTE ȘI Deputații cer, prin moțiune adoptată, sancționarea "derapajelor grave" ale ministrului Agriculturii. Cioloș transmite că va trage concluziile care se impunBucureștiul va putea avea transport public gratuit, consideră noul primar al Bucureștiului, Gabriela Firea, care precizează că ideea a fost analizată cu specialiști din punct de vedere al oportunității și poate fi aplicată.
Firea a precizat astfel că gratuitatea serviciilor prestate de Regia Autonomă Transport București (RATB) este realizabilă din punct de vedere economic.
"Am vorbit cu specialiști, am făcut un calcul de oportunitate și am decis că se poate face. Este vorba doar despre RATB, nu și metroul, acesta aparține de Ministerul Transporturilor. Este un plan economic ce poate fi aplicat.”, a spus Firea, la postul B1 TV.
Ulterior, noul primar, a revenit cu o declarație pe această temă pe contul său de Facebook.
"Modernizarea transportului public este o prioritate pentru mine, precum și îmbunătățirea condițiilor pentru bicicliști. Voi găsi căile economice cele mai potrivite pentru ca transportul public să fie gratuit, într-un timp rezonabil, tocmai pentru a încuraja cât mai mulți bucureșteni să îl folosească. Asta nu înseamnă că personalul RATB care vinde, acum, biletele, va rămâne pe drumuri. Vom găsi soluții pentru fiecare în parte. Eu vreau să creez locuri de muncă pentru bucureșteni, nu să cresc șomajul. Tot ce am promis în campanie voi face", a scris Firea pe rețeaua de socializare.
RATB operează un parc format din 1.927 de vehicule, din care 1.147 de autobuze, 483 de tramvaie și 297 de troleibuze, care asigură transportul în comun pe un număr total de 148 de linii, ce acoperă o arie totală de 601 kmp, din care 228 kmp reprezintă zonă urbană.