Facturile la energie termică livrată în sistem centralizat, gaze naturale, apă potabilă și canalizare, salubritate, iluminat public și transport public local de călători, care au în prezent statut legal de titluri executorii, ar putea să-și piardă această calitate, ceea ce înseamnă că executarea silită a celor cu restanțe la plată va deveni mai dificilă, nemaiputând fi declanșată direct, ci doar după decizii în acest sens ale instanțelor de judecată, în urma examinării modului în care ambele părți din contracte și-au îndeplinit sau nu obligațiile, potrivit unui proiect legislativ analizat de Profit.ro.
Draftul de act normativ își propune să modifice Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, precum și Legea serviciului de alimentare cu apă și de canalizare nr. 241/2006.
Serviciile comunitare de utilități publice sunt alimentarea cu apă, canalizarea, epurarea și procesarea apelor uzate, colectarea, canalizarea și evacuarea apelor pluviale, alimentarea cu energie termică în sistem centralizat, salubrizarea localităților, iluminatul public, alimentarea cu gaze naturale și transportul public local de călători.
Potrivit legislației în prezent în vigoare, facturile emise pentru serviciile comunitare de interes public, respectiv pentru serviciul de alimentare cu apă și de canalizare, constituie titluri executorii. Proiectul de lege menționat vrea să abroge aceste prevederi.
"Procedura executării silite este complexă și de multe ori implică acte de executare de o gravitate însemnată asupra patrimoniului debitorului, precum sechestrul asigurător sau poprirea, urmate de modalități de valorificare a bunurilor prin licitație publică, operațiune care implică transferul dreptului de proprietate cu titlu definitiv asupra bunurilor astfel înstrăinate. Din aceste rațiuni, legiuitorul a limitat sfera actelor care constituie titlu executoriu la actele care prezintă o prezumție de legalitate considerabilă, având în vedere că sunt emise fie de profesioniști ai dreptului, fie au fost redactate de o persoană care acționează ca reprezentant al autorităților sau al instituțiilor publice, de asemenea o persoană care a ocupat funcția în urma unui concurs și care întocmește actul respectând legislația în vigoare și în forma cerută de aceasta. Din această perspectivă, includerea facturii fiscale în sfera titlurilor executorii este greșită, acest fapt având aptitudinea să producă consecințe nefaste asupra debitorului care, din varii motive, nu și-a executat obligația", se arată în expunerea de motive a proiectului.
Facturile emise pentru serviciile comunitare de interes public au căpătat statut de titluri executorii printr-o lege adoptată în 2016.
CITEȘTE ȘI Nikola plătește 125 de milioane de dolari pentru închiderea acuzațiilor civile că a fraudat investitorii prin declarații înșelătoare referitoare la perspectivele sale"Astfel, posibilitatea operatorului de a pune în executare un act unilateral, fără ca debitorul să se poată apăra de aceasta în cadrul aceleiași proceduri, încalcă vădit un principiu de bază al dreptului procesual civil, cel al egalității armelor. Deși nu este consacrat în mod expres de Constituția României, principiul egalității armelor este atât o componentă, cât și o condiție de sine stătătoare a dreptului la un proces echitabil, consacrat expres de art. 6 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului, tratat internațional la care România este parte. Având în vedere argumentele de mai sus, propunem ca facturile fiscale emise de operator către utilizator să nu mai constituie titlu executoriu, urmând ca pentru recuperarea creanțelor cuprinse în facturi, în caz de refuz al plății de către utilizator, operatorul să se adreseze instanțelor judecătorești potrivit procedurii de drept comun, prilej cu care să fie analizat întregul raport juridic și modul de executare al obligațiilor ambelor părți", se mai afirmă în expunere.
Proiectul, inițiat de USR, este important atât pentru persoanele fizice și juridice care beneficiază de aceste servicii, cât și pentru primăriile care au delegat gestiunea unor servicii publice comunitare unor operatori de stat sau private, prin contracte de concesiune sau de achiziție publică. Legea în vigoare stipulează că au calitatea de utilizator beneficiarii individuali sau colectivi, direcți ori indirecți, ai serviciilor de utilități publice, respective utilizatorii casnici persoane fizice sau asociații de proprietari/locatari, operatorii economici și instituțiile publice.
CITEȘTE ȘI Qatar Airways dă în judecată Airbus din cauza defectelor apărute la suprafața avioanelor A350Cel mai notoriu exemplu în acest sens este conflictul din ultimii doi ani dintre compania de salubritate Romprest și Primăria Sectorului 1 al Capitalei, condusă de primarul Clotilde Armand (USR). În cursul acestuia, Romprest a obținut în mai multe rânduri executarea silită a autorității locale, în baza titlurilor executorii reprezentate de facturile neplătite de municipalitatea de sector.
De menționat că, potrivit jurisprudenței instanțelor, facturile la gaze naturale constituie titluri executorii doar acolo unde serviciul public de distribuție a gazelor este prestat sub conducerea, coordonarea, controlul și responsabilitatea autorităților administrației publice locale, adică în localitățile în care primăriile sunt cele care au concesionat acest serviciu operatorilor de distribuție. Legea Energiei stipulează că "Activitatea de distribuție a gazelor naturale, cu excepția celei realizate prin sistemele de distribuție închise, constituie serviciu de utilitate publică de interes general".