Producătorul danez de jucării Lego A/S a anunțat că, până în 2032, va înlocui combustibilii fosili utilizați la producerea celebrelor sale cărămizi cu un plastic reciclat, mai scump, după ce a reușit să semneze acorduri cu producătorii, pentru a-și asigura aprovizionarea cu materie primă pe termen lung, transmite Reuters.
Firma de familie, renumită pentru cărămizile sale de plastic colorate, a precizat că a testat peste 600 de materiale diferite pentru a dezvolta un nou material care să înlocuiască total cărămizile sale pe bază de petrol până în 2030, dar cu un succes limitat, scrie Agerpres.
Acum, Lego își propune să reducă treptat conținutul de petrol din cărămizile sale, plătind cu până la 70% mai mult pentru o rășină regenerabilă certificată, materia brută utilizată la fabricarea pieselor Lego, în încercarea de a-i încuraja pe producători să majoreze oferta.
"Asta înseamnă o creștere semnificativă a costurilor pentru producția unei singure cărămizi Lego", a subliniat directorul general de la Lego, Niels Christiansen.
Potrivit acestuia, grupul danez este pe punctul de a se asigura că mai mult de jumătate din cantitatea de rășină de care are nevoie în 2026 este certificată prin metoda echilibrului masic, o modalitate pentru a urmări cât de sustenabile sunt materialele din lanțul său de aprovizionare, în creștere de la 30% în prima jumătate a lui 2024.
"În calitate de firmă de familie angajată pe sustenabilitate, este un privilegiu că putem plăti mai mult pentru materia primă fără a percepe un cost suplimentar clienților", a spus Christiansen.
Decizia celor de la Lego vine pe fondul unui surplus de plastic virgin ieftin, ca urmare a investițiilor în petrochimie ale marilor companii petroliere. Masele plastice sunt prognozate să stimuleze o nouă cerere de petrol în următoarele decenii.
Furnizorii Lego utilizează reziduuri bio, precum ulei de gătit folosit sau grăsimi reziduale din industria alimentară, precum și materiale reciclate, pentru a înlocui combustibilii fosili virgini în producția de plastic.
CITEȘTE ȘI Cum le povestim copiilor despre bani, într-un nou episod al show-ului „De Toți Banii” din programul de educație FIT al Băncii TransilvaniaPiața pentru plastic reciclat sau regenerabil este în continuare într-o fază incipientă, unul dintre motive fiind și acela că partea cea mai mare a materiei prime disponibile este folosită pentru producerea de motorină bio subvenționată.
Potrivit grupului elvețian Nestle, cel mai mare producător mondial de materie primă regenerabilă, plasticul pe bază de combustibili fosili are un preț la jumătate, și chiar la o treime, din prețul pentru opțiunile sustenabile.
"Constatăm mai multă activitate și disponibilitate pentru a investi în asta acum, comparativ cu situația din urmă cu un an", a spus Christiansen, care a refuzat însă să dezvăluie identitatea furnizorilor sau să ofere detalii legate de preț sau volume.
Producătorul american de jucării Hasbro a început să includă materiale pe bază de plante sau materiale reciclate în unele din jucăriile sale, dar nu a stabilit un obiectiv ferm cu privire la utilizarea de plastic. Rivalul Mattel are de gând să utilizeze numai plastic reciclat, care poate fi reciclabil, sau plastic bio în toate produsele sale, până în 2030.
Potrivit datelor furnizate de organismul reprezentativ PlasticsEurope, aproximativ 90% din plasticul total este produs din combustibilii fosili virgini.
Istoria pieselor Lego este legată de inventatorul său, Ole Kirk Kristiansen, un tâmplar din Billund, centrul regiunii Jutlandia, care a trecut la lumea jucăriilor, inspirat de versiunile în miniatură ale mobilei pe care a început să le creeze la sfârșitul anului 1920 pentru a reduce costurile. Kristiansen a fondat Lego în anul 1932, numele provenind de la îmbinarea primelor două litere din cuvintele daneze 'leg godt' (joacă bine), fără să știe că în limba latină 'lego' înseamnă 'eu îmbin'.
Lego Group este prezent în peste 130 de țări. Filiala din România a grupului a fost înființată în anul 2011, dar și-a început oficial activitatea la 1 ianuarie 2012. Lego deține o cotă de 30% pe piața de jucării din România.