Piața locală a comunicațiilor a atins la finele anului valoarea de 16 miliarde de lei, în creștere cu 1% față de 2017, ajungând astfel la o pondere de 1,7% din Produsul Intern Brut al României, în scădere de la 1,82% în anul precedent.
"Valoarea sectorului telecom din România a crescut ușor în 2018, cu 1%, ajungând la 16 miliarde de lei din punctul de vedere al veniturilor obținute de furnizori, având o pondere de 1,7% din PIB-ul României. Pe parcursul anului 2018, potrivit datelor statistice prelucrate de ANCOM, în medie, fiecare român a generat un venit lunar de aproape 70 de lei pentru companiile care furnizează servicii de comunicații electronice, mai mare cu aproape 2% față de media din 2017. (...) putem spune că în România avem o piață de telecomunicații concurențială și sănătoasă, cu venituri în creștere de la un an la altul, care absoarbe tendințele mondiale în ce privește implementarea celor mai noi tehnologii”, spune Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.
Venituri din rețele și servicii de comunicații electronice
Potrivit datelor raportate către ANCOM de furnizorii activi pe piața comunicațiilor electronice din România, veniturile totale obținute din furnizarea de rețele și servicii de comunicații electronice au ajuns la 16,1 miliarde de lei, în creștere cu 1,3%. Exprimată în euro, valoarea pieței de comunicații electronice a fost de 3,5 miliarde de euro în 2018.
CITEȘTE ȘI Vodafone România atacă ANPC, după ce i-a fost ordonat să înceteze majorarea prețurilor abonamentelorCalculat per locuitor, venitul mediu lunar generat în sectorul telecom a fost de 69 lei în 2018, cu 2% mai mare față de media din 2017, în timp ce venitul mediu lunar per gospodărie a fost de 179 de lei, în creștere anuală cu 1,3%.
Evoluția diferitelor categorii de venituri reflectă preferințele utilizatorilor finali, astfel că veniturile din piața de internet, fix și mobil, au avut cea mai bună evoluție, crescând anual cu 12% (până la 4,8 miliarde de lei), în timp ce veniturile din telefonie fixă au ajuns la numai 1,5 miliarde lei, în scădere cu 10% față de 2017.
Veniturile din servicii de retransmisie TV au crescut cu 0,4%, până la 2,1 miliarde de lei, iar cele din telefonie mobilă au scăzut cu 3,4%, fiind în valoare de 6,5 miliarde lei.
CITEȘTE ȘI Veniturile Vodafone România au scăzut în anul fiscal 2018Chiar dacă cele mai însemnate venituri sunt generate, în continuare, de telefonia mobilă, ponderea acestora în totalul veniturilor din rețele si servicii de comunicații electronice scade cu 2 puncte procentuale, ajungând la 40%, în timp ce internetul mobil și fix câștigă tot mai mult teren de la un an la altul, ajungând să dețină o pondere de 30%, cifră în creștere cu 3 puncte procentuale față de anul 2017.
În funcție de veniturile obținute în 2018, liderul pieței avea o cotă de piață de 27%, principalul competitor 24%, următorul competitor 21%, ceilalți furnizori însumând 28%.