Operatorii telecom vor prioritiza, în situații de criză și urgență, traficul de voce și date generat de entitățile din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, precum și cele care asigură continuitatea guvernării și managementul acestor situații de criză, conform unei decizii pregătite de Ministerul Comunicațiilor.
În prezent, potrivit legislației, operatorii telecom pot prioritiza doar traficul de voce pentru apelurile de urgență 112.
În cazul serviciilor de date, prevederile Regulamentului (UE) 2015/2120 obligă furnizorii de servicii de acces la internet să trateze tot traficul în mod egal, atunci când furnizează servicii de acces la internet, fără discriminare, restricții sau imixtiuni și indiferent de expeditor și destinatar, de conținutul accesat sau distribuit, de aplicațiile sau serviciile utilizate sau furnizate sau de echipamentul terminal folosit.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Tarom lansează în septembrie aplicația care va trimite pasagerilor mesaje la maximum 10 minute după aterizare. Soluția va fi furnizată de Telekom“În contextul internațional actual, în vederea gestionării riscurilor la adresa securității naționale, precum și asigurării unui management unitar și eficient privind prevenirea și gestionarea situațiilor de urgență și de criză, se impune ca instituțiile din domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale, precum și forurile care le coordonează activitatea, să adopte, conform competențelor stabilite, o serie de măsuri care să asigure gestionarea unor astfel de situații. O măsură importantă în acest sens o constituie consolidarea rezilienței comunicațiilor destinate sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, precum și asigurarea continuității guvernării prin implementarea conceptului de reziliență în situații de criză. Această măsură se transpune prin listarea și prioritizarea rețelelor, a sistemelor IT&C și a serviciilor critice destinate sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, managementul situațiilor de urgență și de criză, precum și asigurării continuității guvernării”, este argumentul ministerului.
În acest context, pentru asigurarea serviciilor critice de comunicații, este pregătită modificarea OU 111/2011 privind comunicațiile electronice în sensul acordării furnizorilor de servicii de comunicații electronice a permisiunii de a prioritiza traficul de voce și de date utilizat de membrii unui grup de utilizatori, care fac parte din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, precum și care asigură continuitatea guvernării și managementul situațiilor de urgență și criză.
Operatorii telecom vor prioritiza traficul de voce și date în condițiile contractuale convenite cu autoritatea desemnată ca integrator de servicii de comunicații pentru sistemul național de apărare, respectiv Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS).