Unii dintre participanții la consultarea publică pentru acordarea licențelor telecom 5G spun că este prematură organizarea mai devreme de 2019, înainte ca tehnologia să fie complet standardizată, iar echipamentele de client să înceapă să fie disponibile comercial, în timp ce alții apreciază că procedura este oportună și că trebuie demarată imediat.
Autoritatea de Reglementare în Comunicații (ANCOM) a publicat miercuri o sinteză a răspunsurilor primite la consultarea publică privind acordarea drepturilor de utilizare a frecvențelor radio pentru serviciile de telecomunicații din generația a cincea (5G).
Instituția a primit contribuții din partea a 9 respondenți (4 operatori de comunicații mobile, un operator de comunicații globale prin satelit, doi producători de echipamente radio, un utilizator și o instituție a statului).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cu privire la necesitatea și oportunitatea organizării unei proceduri de selecție competitive, răspunsurile primite de ANCOM au fost împărțite.
Astfel, doi respondenți consideră prematură organizarea mai devreme de 2019, înainte ca tehnologia 5G să fie complet standardizată, iar echipamentele de client să înceapă să fie disponibile comercial.
“Se apreciază că abia din acel moment vor fi îndeplinite premisele unui mediu predictibil din perspectiva amortizării investițiilor. În absența unei imagini clare a standardului 5G și a ecosistemului tehnic, este extrem de dificil pentru operatori să pregătească o strategie pe termen lung privind necesarul de spectru suplimentar și să-și definească cerințele specifice în fiecare dintre benzile de frecvențe”, se arată în documentul ANCOM.
Un al treilea respondent consideră că, pentru o planificare sustenabilă a dezvoltării rețelelor de comunicații mobile, este esențial să se asigure predictibilitatea resurselor de spectru radio prin alocarea cu suficient timp în avans a spectrului necesar.
Alt respondent consideră oportună organizarea în perioada imediat următoare a unei proceduri de selecție competitive pentru acordarea spectrului care face obiectul consultării.
Pe de altă parte, un alt respondent consideră că, având în vedere mediul de piață actual, poziția operatorilor mobili din România, precum și strategia de afaceri mai concentrată, există un risc crescut ca o licitație pentru spectrul radio propus să nu producă rezultatele scontate de ANCOM (cât mai puțin spectru rămas nelicențiat, respectiv încasări cât mai mari la buget).
CITEȘTE ȘI Jianu, MCSI: Vrem să avem în România primele rețele comerciale 5G în anul 2020. Telekom și Ericcson au realizat prima demonstrație live 5GÎn privința momentului lansării licitației, doi respondenți consideră că procedura de selecție nu ar trebui organizată nici în 2017, nici în 2018, apreciind că este în beneficiul pieței în ansamblu ca aceasta să fie organizată în 2019.
Argumentul principal constă în faptul că abia în 2019 ar urma să fie îndeplinite condițiile de bază pentru pre-existența unui mediu predictibil din perspectiva amortizării investițiilor, prin standardizarea completă a tehnologiei 5G și a apariției pe piață a echipamentelor de client.
Alți doi respondenți susțin că anul 2018 ar putea fi un moment bun pentru organizarea procedurii de selecție.
La finele lunii iunie, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a făcut un prim pas în vederea introducerii tehnologiei 5G în România la orizontul anului 2020, lansând o consultare publică privind oportunitatea organizării unei proceduri de selecție competitive pentru acordarea drepturilor de utilizare a mai multor benzi de frecvențe radio, care vor fi folosite inclusiv pentru implementarea tehnologiilor de nouă generație, cunoscute sub denumirea de 5G sau IMT-2020.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Primele măsuri ale noului șef ANCOM: modificare semnificativă a organigramei instituției. Aproape 50 de desființări, înființări și transferuri de direcții, departamente și serviciiConsultarea vizează frecvențele radio în noile benzi de frecvențe armonizate la nivel european pentru sisteme de comunicații mobile terestre de banda largă - 694-790 MHz și 1452-1492 MHz - și subbenzile de frecvențe rămase neadjudecate în urma procedurilor de selecție anterioare - 791-796 MHz/832-837 MHz, 2530-2570 MHz/2650-2690 MHz, 3410-3420 MHz/3510-3520 MHz și 3450-3465 MHz/3550-3565 MHz.
Tehnologia 5G va permite conectarea obiectelor inteligente tot mai numeroase care apar pe piață, precum case care se vor administra singure, mașini autonome, electrocasnice inteligente și servicii publice sau private.
"Îmi doresc ca în cel mult cinci ani toate marile orașe din România să se bucure de acoperire 5G și ANCOM face astăzi primul pas către această nouă revoluție industrială și transformarea digitală a economiei și societății românești. Am putea fi, din nou, printre primele țări din UE care demarează o astfel de licitație, cu siguranță prima din regiunea de est, după cum în 2012 am fost autorii unei premiere est-europene în domeniul licitațiilor de spectru”, a declarat la 26 iunie președintele ANCOM, Adrian Diță.
CITEȘTE ȘI Investițiile străine directe au crescut cu peste jumătate de miliard de euro în iulie, dar rămân sub nivelul din 2016Tehnologia 5G, care va oferi viteze de transfer de date și de zeci de ori mai mari decât 4G, va fi disponibilă începând cu anul 2020, în special pentru proiecte punctuale desfășurate de marile companii, și va coexista cu 4G pentru cel puțin zece ani, în condițiile în care utilizatorii obișnuiți nu au nevoie de 5G în mod normal, potrivit unui reprezentant al Telekom România.
Un raport realizat de Ericsson arată că, în România, digitalizarea industriilor va genera un venit potențial pentru jucătorii din industria IT&C de 8,4 miliarde de dolari până în 2026. Dintre aceștia, 3,2 miliarde dolari vor reprezenta venituri generate de tehnologia 5G.