Intenția guvernului de a sancționa firmele doar după ce inspectorii ANAF le pun la dispoziție un plan de conformare și prevenție pentru eliminarea neregulilor este considerată de Mihaela Mitroi, PwC România, o măsură care va oferi mai multă siguranță în privința respectării legii fiscale și care va rări controalele, permițând desfășurarea normală a activității.
"De la 1 aprilie - fără să fie considerată o păcăleală - va fi aprobată Legea prevenției, care va obliga toate instituțiile de control, de orice fel, la realizarea și implementarea unor planuri de conformare de către agenții economici înainte de posibila aplicare a unei sancțiuni. Nu va putea fi luată sau aplicată vreo sancțiune dacă în prealabil nu a fost o acțiune de prevenție", a declarat liderul PSD, Liviu Dragnea.
Mihaela Mitroi, Liderul Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC România, a comentat impactul unei astfel de măsuri, în contextul în care multe state aplică un sistem de prevenție:
"Deși nu am văzut deocamdată proiectul acestei legi a prevenției, din informațiile făcute publice până în acest moment înțelegem că acesta își propune să schimbe relația dintre stat și mediul de afaceri în sensul de a dezvolta un parteneriat între autoritățile fiscale și contribuabili, în așa fel încât măsurile punitive (amenzi și sensizări penale) să fie precedate de măsuri de prevenție, care să permită contribuabililor să se conformeze legislației fiscale existente.
CITEȘTE ȘI Multe probleme în relația cu Fiscul și o posibilă rezolvare: Să existe un prim control doar cu scop de îndrumare, nu pentru a vâna greșeliAceastă inițiativă este în spiritul unor măsuri similare luate de unele state vest-europene, și nu numai, care sunt menite să creeze un astfel de parteneriat între autoritățile fiscale și contribuabili.
Spre exemplu, în Olanda funcționează sistemul „monitorizării orizontale”. Acest lucru presupune că autoritățile fiscale din Olanda se bazează în principal pe monitorizarea conformității unei companii și mai puțin pe desfășurarea de inspecții fiscale proprii.
Acesta sistem oferă mai multă siguranță contribuabililor cu privire la nivelul de conformare și datoriile fiscale ale companiei. Astfel controalele fiscale au loc mai rar și sunt mai puțin invazive, permițând desfășurarea normală a activității firmei. Relația companiei cu autoritãțile fiscale se bazeazã pe încredere reciprocă și transparență. Beneficii suplimentare sunt legate de înalta calitate a controalelor de monitorizare, care sunt o condiție prealabilă a înscrierii unei companii în sistemul de monitorizare orizontală.
Prin această măsură controalele sunt mai eficiente, fiind redus numărul riscurilor necontrolate și de asemenea crește fiabilitatea datelor financiare. Acest sistem al monitorizării orizontale poate fi aplicat pentru toate tipurile de taxe.
De asemenea, la nivelul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, un raport lansat în anul 2008 propunea ca o modalitate de a întări colaborarea dintre autoritățile fiscale și contribuabili ca, pe de o parte, autoritățile să dea dovadă de imparțialitate, proporționalitate, înțelegere a mecanismelor comerciale, deschidere prin dialog și transparență, iar contribuabilii să contribuie prin transparență și declararea corectă a informațiilor releveante către autorități.
De asemenea, acest studiu propunea metode alternative de soluționare a litigiilor fiscale, cum ar fi înțelegerile dintre autoritățile fiscale și contribuabil. În Marea Britanie, pentru a spori încrederea în acest mecanism alternativ de soluționare a litigiilor fiscale, întregul proces a fost supus unei evaluări din partea unui comitet parlamentar.
Tot în Marea Britanie, în ultimii 10 ani, a fost creat un departament special în cadrul autorității fiscale care să gestioneze problematica marilor companii și s-a introdus un cadru de conformare cooperativă. Acest lucru s-a concretizat prin introducerea unui program CRM care să îmbunătățească relația dintre contribuabili și autorități. Acesta oferă câteva avantaje contribuabililor, cum ar fi:
• Pregătirea unei evaluări integrate de risc pentru companii și pe urmă comunicarea viziunii autorităților fiscale asupra riscurilor fiscale la care compania este expusă, în așa fel încât să se identifice acele diferențe de viziune și să se încerce să armonizarea acestora.
• Asigurarea că auditurilor fiscale și investigațiile declanșate la companii reflectă în mod corect riscurile la care este expusă compania și sunt efectuate în mod eficient, folosind resursele specializate ale fiscului, iar eventualele probleme identificate sunt soluționate conform procedurile agreate de autoritățile fiscale privind litigiile fiscale și înțelegerile dintre autorități și contribuabil.
• Răspunsul prompt la solicitările de informații din partea contribuabililor și oferirea unor termene rezonabile de rezolvare a unor cereri.
Sisteme similare de conformare colaborativă funcționează în diverse moduri și în Statele Unite (din 2012), Australia, Africa de Sud, Canada, Noua Zeelandă, Austria (program pilot de monitorizare orizontală introdus în 2011), Irlanda (din 2005), Danemarca (din 2012), Franța (din martie 2013), Japonia (program de conformare colaborativă pentru mega-corporații care funcționează din 2010), Spania (din 2009), Suedia (din 2012, cu un program pilot destinat unui număr de 15 companii mari).
În regiunea noastră, un program pilot de monitorizare orizontală funcționează în Rusia din 2012, cu patru mari companii participante. De asemenea, Slovenia are un astfel de program formal de conformare colaborativă pentru marii contribuabili, funcțional din 2010, iar Ungaria a introdus un sistem de CRM pentru mari contribuabili, care răspunde solicitărilor și întrebărilor ridicate de aceștia".