Ministerul Fondurilor Europene (MFE) a reușit contraperformanța să anuleze, după aproape doi de la lansare, o licitație finanțată din bani nerambursabili de la UE, care urmărea cumpărarea de servicii de arhivare fizică și electronică a documentelor instituției.
Motivele anulării licitației, se arată într-un răspuns al MFE remis la solicitarea Profit.ro, au fost reorganizarea instituției, decisă de Guvernul Ponta spre finele lunii februarie 2014, și numeroasele contestații și acțiuni în justiție inițiate de mai multe firme.
Estimată la 35,7 milioane de lei cu TVA și lansată în februarie 2014, licitația a fost anulată în luna octombrie a acestui an, conform datelor disponibile pe www.e-licitatie.ro.
“Față de data la care a fost inițiată procedura de achiziție publică, MFE a trecut prin mai multe reorganizări, preluând Autoritatea de Managment POS DRU, Autoritatea de Managment POS CCE, Autoritatea de Managment POS Transport și Autoritatea de Managment POS Mediu, reorganizări care nu au putut fi prevăzute la momentul publicării anunțului de participare. Toate aceste reorganizări făcute de Guvern (februarie 2014 - n.r.) au determinat modificarea necesităților MFE, fapt ce a condus la imposibilitatea semnării contractului. Astfel, MFE a decis anularea procedurii de atribuire”, se arată într-un răspuns al MFE transmis la solicitarea Profit.ro.
MFE precizează că procedura de achiziție a fost contestată de mai multe ori și că au fost depuse 26 de clarificări înainte de expirarea termenului pentru depunerea ofertelor.
"Procedura de atribuire a fost contestată la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) în repetate rânduri, motiv pentru care documentația de atribuire a fost modificată (…). Având în vedere numărul mare de clarificări solicitate și al modificărilor aduse documentației au fost publicate erate care au modificat termenul limită stabilit inițial pentru depunerea ofertelor (…)”, se afirmă în document.
Potrivit datelor www.e-licitatie.ro, primele contestații au fost depuse la nici două săptămâni de la data publicării anunțului de participare.
Contestațiile au fost înaintate de către Smart Mind Solutions, Smart Control, Business Continuity Consulting, B One IT Business Consulting și Retail Management System, care au solicitat CNSC suspendarea licitației.
Firmele susțineau, printre altele, că documentația licitației conținea o serie de specificații care ar fi favorizat un singur ofertant și ar fi îngrădit accesul egal la procedura de atribuire oricărui ofertant.
CNSC a respins, în aprilie 2014, cererile celor cinci firme, dar a obligat ministerul să modifice o serie de prevederi din caietul de sarcini.
Ulterior, alte trei firme - Digisign, European Funds Invest și Star Storage - au contestat procedura de atribuire. În cazul Star Storage, firma și-a motivat demersul prin faptul că MFE nu a modificat documentația conform deciziei CNSC de la începutul lunii aprilie 2004.
CNSC decide, câteva luni mai târziu, că solicitările firmelor privind suspendarea licitației sunt nefondate și permite continuarea procedurii.
În urma acestor contestații, MFE a prelungit termenul inițial de depunere a ofertelor cu aproape 5 luni, în august 2014.
Oferte au venit din partea Star Storage (subcontractanți Digisign și European Funds Invest) și asocierii formate din Siveco Romania, Stefadina Comserv, Certsign, Everlight Solution și Expert One Research.
Ministerul a finalizat evaluarea ofertelor depuse în martie 2015 și a stabilit câștigătoare oferta asocierii conduse de Siveco Romania.
O lună mai târziu, Star Storage contestă la CNSC rezultatele evaluării ofertelor.
În luna mai, CNSC a admis în parte contestația Star Storage și a dispus reevaluarea ofertei asocierii conduse de Siveco Romania.
La rândul ei, Siveco Romania atacă la Curtea de Apel București decizia CNSC, iar instanța admite plângerea.
"Respinge excepția lipsei de interes invocată de autoritatea contractantă ca nefondată. Admite plângerea. Modifică în parte Decizia CNSC nr. 738/C4/400, 610/26.05.2015 în sensul că respinge contestația formulată de Star Storage ca lipsită de interes. Menține celelalte dispoziții ale deciziei. Definitivă. Pronunțată în ședință publică, 01.07.2015", se arată pe pagina web a instanței.
La finele lunii august, MFE notifică Siveco Romania că a anulat procedura de atribuire, iar Siveco Romania atacă decizia la CNSC.
"Admite în parte contestația formulată de către Siveco Romania în contradictoriu cu MFE și anulează decizia de anulare a procedurii și adresele de comunicare a acestei decizii. Obliga autoritatea contractantă ca, în termen de 10 zile de la primirea deciziei Consiliului, să finalizeze în mod legal procedura de atribuire (...). Respinge ca nefondate capetele de cerere privind pronunțarea “unei decizii care să țină loc de contract încheiat în termenii esențiali ai contractului stabiliți prin oferta subscrisei și prin documentația de atribuire” și cel privind obligarea autorității contractante la plata cheltuielilor de judecată, efectuate în cursul soluționării contestației, deoarece Siveco Romania nu a prezentat documente/înscrisuri doveditoare în acest sens. Dispune continuarea procedurii de atribuire, cu respectarea celor decise anterior", se arată într-o decizie a CNSC din 29 octombrie.
La începutul lunii noiembrie, MFE a contestat la Curtea de Apel București decizia CNSC din 29 octombrie. Primul termen în acest dosar a fost programat pentru 14 decembrie.
“Toate aceste motive expuse mai sus au condus la întârzierea derulării procedurii de achiziție publică. În ceea ce privește o presupusă pierdere a fondurilor europene nerambursabile, MFE preconizează că o astfel de pierdere nu se justifică în situația dată”, se mai spune în răspunsul instituției.
Noul ministru al Fondurilor Europene, Aura Răducu, a declarat, la 26 noiembrie, că ținta sa e ca România să ajungă la un grad de absorbție al fondurilor europene de peste 70% pentru perioada de finanțare 2007-2013, de la 60% în prezent.