Când vine vorba despre industria de jocuri de noroc și atmosfera din cazinouri ea poate fi descrisă într-o singură frază: peste medie! Există zeci de cazinouri în toată țara, care includ jocuri de masă, sloturi, video poker și alte soiuri populare de jocuri.
După decembrie 1989 (datorită Revoluției României), legislația care interzicea jocurile de noroc a fost eliminată, odată cu adoptarea Constituției României la 21 noiembrie 1991. Ca urmare a acestui fapt, au fost deschise noi facilități de jocuri de noroc în București și din alte județe importante. Cazinoul Bucuresti la Hotel InterContinental a fost primul care s-a deschis în acel an.
Palace Casino București și-a deschis porțile în 1993, care - în premieră - a fost cel mai mare cazinou din România. A fost construit ca o extensie a Casei Vernescu (construită în 1892) în timpul unei reconstrucții complete. Dar, este închis din aprilie 2012.
Cazinourile și alte facilități de jocuri de noroc nu erau reglementate la momentul respectiv, deoarece nu existau legi privind jocurile de noroc în vigoare. Operatorii au profitat de situație, operând fără să plătească niciun fel de impozit sau taxă.
Între timp, industria jocurilor de noroc nereglementate a iscat discuții imediat ce România a aderat la Uniunea Europeană la 1 ianuarie 2007. Dar, înainte de aderarea la UE, au avut loc investiții străine în pariuri sportive, pentru a arăta Uniunii că este pregătită pentru investiții străine.
Datorită cerințelor UE și normelor și hotărârilor Curții Europene de Justiție (CEJ), autoritățile române nu au avut de ales decât să reglementeze în mod corespunzător atât operațiunile de jocuri de noroc online, cât și cele legate de jocurile de noroc offline.
Taxele și impozitele au fost aplicate jocurilor de noroc offline și online datorită unui document adoptat în 2010. În aprilie 2013, a luat ființă Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc, ca singura autoritate de reglementare în domeniul jocurilor de noroc din România, cu mai multe departamente, printre care și un Comitet pentru emiterea de licențe pentru jocuri de noroc atât pentru cazinourile online, cât și pentru cele offline.
Inițial, Oficiul Național pentru Jocuri de noroc a obligat toți operatorii de jocuri de noroc online să-și deschidă cazinouri offline înainte de a le da licența de operatori legali de jocuri de noroc. Mulțumită Comisiei Europene, ambele reguli au fost ulterior eliminate în mai 2015, deoarece acestea au încălcat normele și reglementările UE. În schimb, autoritățile române au obligat operatorii online precum 888 casino, să solicite licență înainte de a începe să funcționeze.
Conform legislației actuale, practic toate formele de jocuri de noroc sunt legale în România. După intrarea în vigoare a legilor emise în 2015, veniturile din jocuri de noroc au crescut cu 70%, operatorii de jocuri de noroc online fiind obligați să plătească taxele respective pentru operațiunile legale în curs și pentru operațiunile inițial ilegale.
Industria jocurilor de noroc din România rulează anual miliarde de euro. Economia românească are beneficii mari datorită taxelor încasate de la operatorii de jocuri de noroc. Cercetările realizate arată că, în 2017, încasările au fost duble față de cele primite cu 4 ani în urmă.
În 2013, au intrat la bugetul de stat circa 700 de milioane de lei, în 2017 au intrat nu mai puțin de 1 miliard 314 milioane de lei, conform informațiilor oferite de Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc.
Aceste date arată clar că impactul industriei jocurilor de noroc asupra economiei românești este unul pozitiv, statul încasând mari sume de bani de pe urma taxelor și impozitelor provenite din această industrie.
Industria jocurilor de noroc poate fi considerată o industrie matură în privința căreia există așteptări mari din partea tuturor operatorilor existenți.
Potrivit spuselor președintelui Oficiului Național pentru Jocuri de noroc, Dan Iliovici, piața jocurilor de noroc este în continuă dinamică, mai ales în ceea ce privește partea tehnologică și se așteaptă la o dezvoltare organică, care să poată face față acestei evoluții.
Pe de altă parte, președintele Rombet, într-un interviu acordat anul trecut, a afirmat că industria de gambling din România este o componentă importantă a economiei românești, aceasta depășind 0,7% din PIB (Produsul intern Brut), la nivelul anului 2017.
Care e viitorul industriei jocurilor de noroc în condițiile noilor taxe? Cum afectează creșterea taxelor economia României?
Un nou proiect OUG asupra taxelor pe jocuri de noroc al Guvernului Dăncilă, afectează grav industria jocurilor de noroc din România.
În articolul 53 al acestui proiect se stipulează că:
Începând cu 01.01.2019 organizatorii de jocuri de noroc prevăzuți în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2010, cu modificările și completările ulterioare, au obligația de a plăti o taxă anuală reprezentând 3% din totalul taxelor de participare încasate în anul precedent, cu excepția organizatorilor de jocuri de noroc la distanță sau jocuri de noroc on line care au obligația de a plăti o taxă anuală de 5% din totalul taxelor de participare încasate în anul precedent.
În aceste condiții, președintele Asociației Organizatorilor de Cazinouri din România, este de părere că noile taxe vor distruge industria jocurilor de noroc din țara noastră, afectând grav economia românească.
Industria jocurilor de noroc a oferit statului român peste 700 milioane de euro prin intermediul taxelor și impozitelor în anul 2017, iar renunțarea la acești bani ar afecta enorm încasările bugetare în 2019 și implicit economia.
Care este viitorul industriei de gambling în România? Ce efecte va avea asupra economiei românești? Vom trăi și vom vedea.