Allianz-Țiriac Asigurări și-a propus să iasă, în următorii doi ani, din zona pierderilor pe segmentul RCA, printr-o reducere a cheltuielilor cu daunele și continuarea procesului de eficientizare a activității companiei.
“În mod normal, un tarif de primă ar trebui să recupereze toate cheltuielile și să producă un profit suficient ca să întoarcă pe capitalul investit de acționari o rată de randament. În prezent, la nivelul portofoliul RCA al Allianz-Țiriac, acest lucru nu se întâmplă și acționarii nu vor profit, dar nu vor nici pierderi. Cu toate reducerile de cheltuieli, cu toate eforturile de eficientizare a activității, compania este încă pe minus pe segmentul RCA. Prin reducerea cheltuielilor cu daunele și eficientizare, credem că într-un an sau doi vom ajunge pe zero pe acest segment de business”, a declarat directorul de asigurări generale al Allianz-Țiriac Asigurări, Aurel Badea, într-o întâlnire cu presa.
Pe o piață a asigurărilor care s-a confruntat cu pierderi în ultimii 10 ani, provocate în cea mai mare parte de tarifele scăzute la RCA practicate de câteva companii, care nu puteau să acopere viitoarele daune, Allianz-Țiriac este unul dintre puținii asigurători locali care a raportat profit în fiecare an.
Potrivit lui Badea, liderul pieței în 2014 are o rată combinată a daunei pe RCA de aproximativ 109%. Cu alte cuvinte, la fiecare 100 de lei încasați din prime, compania are cheltuieli de 109 lei.
“Dacă aducem acest indicator în zona 105-106%, credem că vom reuși să închidem pe zero. Diferența de 5-6% este acoperită din investițiile financiare ale companiei, din randamentele obținute din plasamentele pe termen mediu, care au fost bune”, a spus Badea.
La nivelul pieței RCA, rata combinată a daunei s-a situat la 132,15% după nouă luni din acest an, comparativ cu 120,23% în septembrie 2014, potrivit datelor autorității de reglementare.
Rata combinată a daunei se calculează ca raport dintre primele încasate din vânzarea de RCA și cheltuielile companiei cu daune plătite și cheltuieli de distribuție și marketing, și arată cât de profitabilă este linia de asigurare.
RCA contribuie cu peste o treime la veniturile pieței asigurărilor. Fiind obligatorie, principalul criteriu de cumpărare al unei polițe de către marea majoritate a clienților este nivelul tarifului.
Pe fondul unor creșteri bruște și concertate pe anumite segmente de piață, așa cum s-a întâmplat în cazul transportatorilor, care miercuri au organizat un miting de protest în Capitală, Autoritatea de Supraveghere Financiară le-a cerut celor nouă societăți autorizate să vândă RCA să reanalizeze modul de calcul al tarifelor și să trimită instituției noile prețuri până la 31 decembrie.
"Anumite creșteri bruște și concertate de tarife, operate pe anumite segmente, au ridicat mari semne de întrebare. Apreciem că aveți obligația de a explica public către proprii potențiali clienți care sunt motivațiile modificărilor substanțiale în politica de tarifare", a transmis Autoritatea firmelor care subscriu RCA.
Pe de altă parte, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR) a anunțat că discuțiile cu ASF continuă și că majorările de prețuri sunt un rezultat firesc al creșterii daunalității, mai ales în zona camioanelor și în ceea ce privește daunele morale acordate de instanțe.
Badea a confirmat că ASF controlează tarifele RCA practicate și a afirmat că a notificat instituția că, pe anumite segmente de clienți, tineri și pensionari, compania vrea să reducă tarifele polițelor.
În urmă cu două zile, ASF a anunțat că vrea ca modul de calcul al tarifelor RCA să țină cont de istoricul de daună al autovehiculului și numărul accidentelor în care viitorul asigurat a fost găsit vinovat în trecut.
Asigurații ar putea fi despăgubiți chiar de compania de la care au cumpărat polița RCA, dacă o altă propunere a ASF va intra în vigoare.
De asemenea, autoritatea vrea să legifereze modalitățile de stabilire a daunelor morale și a daunelor pentru vătămări corporale, prin înființarea instituției evaluatorilor medicali profesioniști.
Cu subscrieri de 173,3 milioane de lei pe RCA, Allianz-Țiriac ocupa locul 7 la finele primelor nouă luni.
Primele trei poziții erau deținute de Euroins - 502,1 milioane de lei, Carpatica Asig - 341,3 milioane de lei și Astra - 272,5 milioane de lei.
Euroins și Carpatica Asig se află în procedură de redresare financiară, iar Astra în faliment, după ce ASF i-a retras autorizația de funcționare în august pentru că acționarii nu au adus 425 milioane de lei la capitaul social.
În primele nouă luni ale acestui an, Allianz-Țiriac a subscris prime din asigurări generale și de viață de 776 milioane de lei, în creștere cu 6,4% față de perioada similară a anului precedent.
Segmentul auto (CASCO și RCA cumulat) a înregistrat subscrieri în creștere cu aproape 4% în primele nouă luni ale anului, la 482 milioane de lei.
Cu o cotă de piață de 12,17%, Allianz-Țiriac este cel mai mare asigurător local, cu subscrieri de 984,99 milioane de lei în 2014.
Compania are un capital social de 99,4 milioane de lei, acționarii fiind grupul german Allianz - 52,16% și Vesanio Trading Limited (Cipru) - 44,48%, companie deținută de omul de afaceri Ion Țiriac.