Cu un parc de vehicule de peste 1.300 de unități și aproape 160 de trasee acoperite zilnic, Regia Autonomă de Transport București (RATB) este un important consumator de carburanți și energie electrică. Anul trecut, consumul de combustibil a crescut cu 2,7%, în principal din cauza factorilor de trafic și mediu, respectiv viteza medie de exploatare și temperatura mediului ambient care a determinat o exploatare intensivă a sistemelor de climatizare și încălzire din dotarea autobuzelor.
“Comparativ cu anul 2015, anul 2016 a prezentat mai multe particularități care au influențat activitatea regiei. Printre acestea pot fi enumerate continuarea lucrărilor pe șantierele mari din Capitală (Pasajul Piața Sudului, magistralele de metrou Drumul Taberei și Bucureștii Noi), continuarea lucrărilor de modernizare a infrastructurii rutiere pe strada Liviu Rebreanu și finalizarea acestora pe Șoseaua Iancului și Șoseaua Pantelimon, executarea unor lucrări de reparare a căii de rulare pe mai multe artere de circulație, evenimente sportive și culturale, cum ar fi desfășurarea pe stadionul Național Arena a mai multor partide de fotbal interne și internaționale sau semimaratonul și maratonul Internațional București, concerte în Piața Constituției, curse sportive, Zilele Bucureștiului, Ziua Națională a României, mitinguri de protest, marșuri și adunări publice”, se arată într-un document al RATB consultat de Profit.ro.
La ultima licitație organizată de regie pentru carburanți, cantitatea de motorină a fost estimată la 49,9 milioane de litri de motorină și 40.800 de litri de benzină. Licitația a fost câștigată de Rompetrol Downstream pentru 205,96 milioane de lei, fără TVA. Contractul a fost atribuit în octombrie 2015 pe o perioadă de 2 ani.
CITEȘTE ȘI RATB caută electricitate și pune pe masă peste 7 milioane euro. Perspectivele pieței de energie vor fi anunțate la Profit Energy.forumCondițiile dificile în care s-a desfășurat traficul general au o influență majoră asupra circulației vehiculelor RATB. Anul trecut, autobuzele, troleibuzele ș tramvaiele Regiei au efectuat 72,36 milioane de kilometri, comparativ cu 74,212 milioane de kilometri în 2015.
“Ca prestație efectuată în anul 2016 se constată o diminuare a realizărilor față de anul precedent, ca efect al blocajelor de circulație, mai ales la orele de vârf în lipsa unui management de transport la nivelul Capitalei (inexistența benzilor proprii și a căilor dedicate transportului public, sau a semafoarelor speciale pentru tramvaie în vederea facilitării virajelor stânga/dreapta în intersecții, semaforizare necorelată cu valorile reale de trafic etc), ceea ce se reflectă și în evoluția călătoriilor efectuate”, se mai spune în document.
Cât a încasat RATB din vânzarea de bilete
Din comercializarea titlurilor de călătorie, regia a încasat anul trecut 177,7 milioane de lei, din care 175,09 milioane de lei sunt încasări din titluri RATB și servicii, iar 2,61 milioane de lei reprezintă contravaloarea cardurilor contactless – suporturi ale titlurilor de călătorie (1,47% în total încasat).
“În anul 2015, încasările au fost de 177,76 milioane de lei, din care 175,53 milioane de lei o reprezintă încasări din titluri RATB și servicii, iar 2,23 milioane de lei reprezintă contravaloarea cardurilor contactless – suporturi ale titlurilor de călătorie (1,25% în total încasat). Față de 2015, încasările din titluri de călătorie și servicii au scăzut cu 0,44 milioane de lei, iar încasările din contravaloarea cardurilor contactless au crescut cu 0,38 milioane de lei”, se arată în document.
RATB explică scăderea încasărilor prin deficitul de casieri, care s-a situat în medie la 74 casieri/lună.
CITEȘTE ȘI CCR a respins ca inadmisibilă excepția pe ”îndeplinirea defectuoasă a sarcinilor de serviciu”; pragul nu e sarcina sa“Pe fondul acestui deficit de personal, la mai multe puncte de vânzare nu s-a putut respecta programul de lucru aprobat programul s-a redus la un singur schimb, conducând în mod corespunzător la scăderea încasărilor”, potrivit documentului.
În plus, cererea de abonamente lunare a scăzut cu 2,87%, la 2,43 milioane în 2016. Abonamentele au avut o pondere de 56,08% din încasările Regiei.
“Pentru limitarea scăderii încasărilor s-au întreprins permanent acțiuni și măsuri care să diminueze sau să înlăture influența negativă a factorilor enumerați la început și care să permită o desfășurare a vânzării cât mai bună. Între acestea pot fi menționate înlocuirea unor tonete cu aspect necorespunzător (Străduinței, CET Sud, Arcul de Triumf, Socului, C.R.C. Fundeni, etc.) cu tonete recondiționate la Uzina de Reparații RATB care au făcut mai ușor actul de vânzare a titlurilor de călătorie și mai confortabil cel de cumpărare a acestora. În plus, s-a procedat la verificarea stării estetice a unităților de vânzare din rețeaua RATB și s-a continuat procesul de re-branduire a acestora, în vederea punerii lor în concordanță cu cerințele pieței aflată în permanentă modernizare din punct de vedere estetic, tehnic, informatic și informațional”, se precizează în document.
Veniturile totale realizate de RATB în 2016 au atins 863,732 milioane de lei, din care subvenția acordată de Primăria Capitalei s-a ridicat la 593 milioane de lei.
Anul trecut, cheltuielile totale ale Regiei au fost de 863,431 milioane de lei. Cheltuielile de personal au crescut cu 21,256 milioane de lei față de anul 2015, la 486,28 milioane de lei, pe fondul majorării salariului minim pe economie și a modificărilor etapizate a grilelor salariale.
Numărul de angajați a crescut în 2016, comparativ cu 2015, de la 10.045 angajați la 10.175 angajați, ca urmare a necesarului acoperirii deficitului de personal în unele sectoare de activitate (conducători vehicule, casieri, controlori).