Legea privind impozitul specific, care se va aplica din 2017 în turism și alimentație publică, va avantaja complexurile hoteliere, dar și hotelurile, pensiunile sau restaurantele situate în zonele limitrofe ale orașelor. Comentariile se găsesc într-o analiză a consultantului fiscal Cornel Grama, care oferă calcule comparative și observații punctuale.
Legea privind impozitul specific 170/2016 se va aplica de la 1 ianuarie 2017 pentru anumite categorii de activități economice încadrate în câteva coduri CAEN, respectiv:
- 5510-„Hoteluri și alte facilităti de cazare similare”
- 5520-„Facilităti de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată”
- 5530-„Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere”
- 5590 -„Alte servicii de cazare”
- 5610-„Restaurante”
- 5621-„Activităti de alimentație (catering) pentru evenimente”
- 5629-„Alte servicii de alimentație n.c.a.”
- 5630-„Baruri și alte activităti de servire a băuturilor”.
În preambulul legii sunt câteva definiții cu care operează această lege, cele mai relevante fiind următoarele:
- impozitul specific anual – impozitul datorat de contribuabilii care au inscrisă că activitate principală sau secundară activitatea corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute la art.1;
- complex hotelier – structură de primire turistică cu funcțiuni de cazare care pentru obținerea certificatului de clasificare include în perimetrul ei alte activităti, dar cel puțin una clasificată că impusă aferentă codurilor CAEN 5610 și/sau 5630, și îndeplinește cumulativ următoarele condiții: (i) sunt exploatate de aceeași persoană juridică romană; (îi) inregistrează distinct în evidența contabilă operațiunile efectuate; (iii) nu include activitătile aferente codurilor CAEN 5621 și 5629
- suprafața utilă comercială/de servire pentru codurile CAEN 5610-„Restaurante” și 5630-„Baruri și alte activități de servire a băuturilor” – sumă suprafețelor saloanelor, teraselor și grădinilor de vară, conform certificatului de clasificare/autorizație;
- suprafața utilă de desfăsurare a activitătii specifice codurilor CAEN 5621-„Activităti de alimentație (catering) pentru evenimente”, 5629-„Alte servicii de alimentație n.c.a.” – suprafața totală construită, conform certificatului de clasificare/autorizației;
- unitate unde se desfăsoară activitatea economică și care este inființată, înregistrată și functionează în conformitate cu legislația României.
Sunt obligate la plata impozitului specific unor activităti, denumit în continuare impozit specific, persoanele juridice române care, la data de 31 decembrie a anului precedent, au îndeplinit, cumulativ, două condiții:
- aveau inscrisă în actele constitutive, potrivit legii, ca activitate principală sau secundară, una dintre activitătile corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute la art. 1
- nu se află în lichidare, potrivit legii.
Prin urmare, nu se aplică acest impozit specific dacă societatea respectivă nu are în obiectul principal și nici în secundar niciunul din codurile CAEN menționate de lege (simpla existență a acestor coduri în actul constitutiv al firmei nu este de ajuns pentru aplicarea acestui impozit).
De asemenea, persoanele juridice române nu mai aplică acest sistem de impunere, începând cu anul următor anului în care nu mai îndeplinesc una dintre cele două condiții, cu excepțiile prevăzute de lege.
Contribuabilii care au mai multe unități determină impozitul specific anual prin însumarea impozitului specific aferent fiecărei unități, calculat conform formulei stabilite în anexa corespunzătoare codului CAEN.
Contribuabilii care desfăsoară mai multe activități cu codurile CAEN prevăzute de legea impozitului specific, cu excepția celor care desfăsoară activități prin intermediul unui complex hotelier, determină impozitul specific prin însumarea impozitului stabilit pentru fiecare activitate desfăsurată.
Impozitul specific calculat pentru restaurante (CAEN 5610), catering (CAEN 5621) sau alte servicii de alimentație publică (CAEN 5629)
Se calculează, pe fiecare unitate, conform formulei din anexa 1 a legii și anume:
Impozit specific anual/unitate = k*(x+y*q)*z, unde:
k-1400 valoarea impozitului standard (lei)
x-variabilă în funcție de rangul localității
y-variabilă în funcție de suprafața utilă comercială/de servire/de desfăsurare a activității
z-coeficient de sezonalitate
q = 0,9 și reprezintă coeficient de ajustare pentru spațiu tehnic unitate de desfăsurare a activităților
Observație: Pentru următoarele categorii de activităti, aferente codului CAEN 5610 - vânzători ambulanți la tonete de inghetată, cărucioare mobile care vând mâncare. prepararea hranei la standuri din piețe -, impozitul specific anual/unitate este în sumă de 1500 lei.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cum sunt împiedicate companiile să-și afle dreptatea: Jumătate din suma contestată la ANAF stă nesoluționată din cauza sesizărilor penalePentru a înțelege mai bine calculele, vom lua două exemple: un restaurant dintr-o comună și unul dintr-un oraș (Cluj zona C) în suprafață de 100 mp.
Restaurant (comună): Impozit anual : 1400 ( 3+21*0.9)*0.10 = 3.066 lei/an
Restaurant (Cluj): Impozit anual : 1400 ( 13+21*0.9)*0.45 = 20.097 lei/an
Se observă că sunt avantajate acele restaurante satelit pentru evenimente (nunți, petereceri etc) care, de regulă, fiind de suprafețe mai mari, sunt construite în comunele limitrofe orașelor.
Încadrarea în zonele A, B, C sau D se va face în baza normelor metodologice de aplicare a legii care ar trebui să apară în 90 zile de la publicarea acestei legi (cam pe 10 ianuarie 2017).
Impozitul specific anual calculat pentru baruri (CAEN 5630)
Se calculează, pe fiecare unitate, conform formulei stabilite în anexa 2 și anume:
Impozit specific anual/unitate-k*(x + y *q)* z, unde:
k-900, valoarea impozitului standard
x-variabilă în funcție de rangul localității
y-variabilă în funcție de suprafața utilă comercială/de servire/de desfăsurare a activității
z-coeficient de sezonalitate
q-0,9 și reprezintă coeficient de ajustare pentru spațiu ethnic
unitate = loc de desfăsurare a activitătilor
CITEȘTE ȘI Fiscul îi înregistrează din oficiu pe cei care nu depun, la termen, declarațiileLa fel vom lua două exemple pentru a înțelege mai bine calculele: un club dintr-o comună și unul dintr-un oraș (Cluj zona C) în suprafața de 100 mp și vom determina impozitul de plătit anual pentru fiecare caz în parte.
Club (comună): Impozit anual : 900( 0.4 +10*0.9)*0.15 = 1.269 lei/an
Club (Cluj): Impozit anual: 900 (12 +10*0.9)*0.45 = 8.505 lei/an
Impozitul specific anual calculat pentru hoteluri (CAEN 5510) , facilități de cazare pentru vacanțe și perioade scurte (CAEN 5520), parcuri rulote campinguri (CAEN 5530), alte servicii de cazare (CAEN 5590)
Se calculează, pe fiecare unitate, conform anexei 3, și anume:
Impozit specific anual/unitate = k* nr. locuri de cazare, unde:
Impozit specific standard-k-lei/loc cazare/an
Vom lua un exemplu pentru a înțelege mai bine calculele: un hotel de 3 stele dintr-o comună și unul dintr-un oraș (Cluj zona C) având un număr de 30 de locuri de cazare (camere) și vom determina impozitul de plătit anual pentru fiecare caz în parte.
Hotel (comună): Impozit anual : 67*30 = 2.010 lei/an
Hotel (Cluj): Impozit anual : 308*30 = 9.240 lei/an
Se observă că sunt avantajate acele hoteluri construite în comunele limitrofe orașelor față de cele existențe în orașe. O observație foarte importantă este că cei care desfăsoară activități prin intermediul unui hotel, hotel apartament, motel, pensiuni turistice, pensiuni turistice rurale, pensiuni turistice urbane, pensiuni agroturistice, apartamente de închiriat, hotel tineret, bungalow-uri, vile, reprezentând structuri de primire turistică amenajate în clădiri sau în corpuri de clădiri, care pun la dispoziția turiștilor spații de cazare și spații de alimentație publică de tip restaurant, bar, toate aceste servicii specifice fiind activități ale aceleiași societăti care desfăsoară activitatea de cazare, nefăcând obiectul închirierii sau asocierii către/cu alte societăți, determină impozitul specific potrivit formulei stabilitepentru hoteluri etc, adică vor plăți impozit doar conform formulei de calcul pentru cazare, nu și conform formulelor pentru restaurante sau baruri).
CITEȘTE ȘI ANAF va controla piața chiriilor după ce a observat că declararea unor sume modice pentru impozite mai mici a ajuns un fenomenÎn acest caz, sunt foarte avantajate sub aspectul impozitării acele hoteluri, pensiuni care oferă turiștilor și restaurant și bar în cadrul aceluiași complex hotelier, impozitarea nefăcându-se separat pentru fiecare activitate în parte.
Totuși, contribuabilii care au mai multe unități determină impozitul specific anual prin însumarea impozitului specific aferent fiecărei unităti, calculat conform formulei stabilite în anexa corespunzătoare codului CAEN, deci doar când există mai multe unități distincte.
Reguli privind declararea și plata impozitului specific
Declararea și plata impozitului specific se efectuează semestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare. Suma de plată reprezintă jumătate din impozitul specific anual stabilit.
Contribuabilii care au fost plătitori de impozit specific în anul precedent și nu mai îndeplinesc condițiile, în anul următor, aplică sistemul de declarare și plată a impozitului pe profit.
De asemenea, contribuabilii care au fost plătitori de impozit specific unor activităti și care anterior au realizat pierdere fiscală recuperează pierderea din profiturile impozabile obținute în următorii 7 ani consecutivi, de la data la care au revenit la impozitarea pe profit. Pierderea fiscală se recuperează în perioada cuprinsă între data inregistrării pierderii fiscale și limita celor 7 ani, așa cum prevede Codul Fiscal.
Foarte importante sunt prevderile articolului 10, respectiv (1) Contribuabilii care, în cursul anului, realizează venituri și din alte activități în afara celor corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute la art. 1, aplică sistemul de declarare și plată a impozitului pe profit prevăzut de Legea nr. 227/2015. (2) Contribuabilii, care desfăsoară activităti prin intermediul unui complex hotelier și realizează venituri din desfășurarea altor activităti, aplică sistemul de declarare și plată a impozitului pe profit prevăzut de Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare. (3) Veniturile din alte activități luate în calcul sunt cele înregistrate până la data de 31 decembrie a anului respectiv, inclusiv.
Cu alte cuvinte, dacă o firmă are un hotel, un bar sau un restaurant, dar are și un magazin, de exemplu, sau prestează și niște servicii către terți, de exemplu reparații, atunci întreaga activitate a firmei este impozitată conform titlului II din Codul fiscal și, anume, impozit pe profit.
În acest caz nu se mai ține cont calculele impozitului specific din prezența lege, întreaga activitate a firmei fiind supusă impozitului pe profit, chiar dacă avea statut de microîntreprindere și plătea impozitul reglementat de titlul III-Impozitul pe veniturile microintreprinderilor.
CITEȘTE ȘI Șeful Fiscului către investitori: Noul motto este „ANAF se mută online”. Inspectorii vor oferi asistență privind aspectele practice ale legislațieiTermenele de declarare a mențiunilor, registrul de evidență fiscală
Persoanele juridice române plătitoare de impozit pe profit comunică organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pană la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plăteste impozitul specific. În cazul în care, la data de 31 decembrie inclusiv, condițiile prevăzute la art. 3 nu mai sunt îndeplinite, contribuabilii comunică organelor fiscale teritoriale ieșirea din acest sistem de impunere, pană la data de 31 martie inclusiv a anului următor. Persoanele juridice plătitoare de impozit specific au obligația să întocmească registrul de evidență fiscală, prevăzut la art. 19 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, în care înscriu elementele care sunt luate în calcul la stabilirea impozitului, cum ar fi: tipurile de activităti desfăsurate,, coeficienții și variabilele utilizate pentru fiecare activitate care intră sub incidență impozitului specific, numărul de unităti, suprafețele de desfăsurare a activitătilor precum și amortizarea fiscală conform art 28 din Legea 227/2015.
Aplicarea legii urmează să fie clarificată prin norme, care ar trebui să fie aprobate în termen de 90 de zile de la data publicării legii.