Allianz Țiriac, Generali și Groupama înregistrează în acest moment cele mai multe vânzări de RCA pentru TIR-uri, deși strategia lor nu se bazează în niciun caz pe acest segment cu daunalitate ridicată. "Specialiștii" în domeniu, pe de altă parte, companii ca Euroins, Carpatica sau City Insurance, toate cu mari probleme financiare, au crescut prețurile și de 15 ori. Această situație aparent ciudată este, în mare parte, și rezultatul politicii ASF.
O comparație furnizată pentru Profit.ro de Safety Broker, cel mai important intermediar din domeniul asigurărilor, arată că cea mai mare creștere de primă anuală față de anul trecut a operat-o compania Euroins, ale cărei tarife au crescut nu mai puțin de 15 ori.
De exemplu, pentru un camion marca DAF înregistrat pentru Transport Internațional având o masă de 19 tone și un motor care dezvoltă 345 KW, cel mai mic preț îl afișează Groupama, deși a dublat prima față de anul trecut. Asigurătorul francez vinde RCA cu 20.680 de lei, la mică distanță de Generali, care cotează la 20.755 de lei.
Urmează Omniasig, cu 22.500 de lei, în creștere de la 13.000 de lei (cea mai mică variație de preț) și Allianz Țiriac cu 25.000 de lei, față de doar 9.840 de lei în 2015. Cele mai importante majorări de prețuri le-au operat societățile care, anul trecut, au practicat cele mai scăzute tarife.
În cazul Euroins, majorarea este uriașă și arată clar că societatea aflată sub plan de redresare și cu pierderi de 300 de milioane de lei în 2015 face un pas înapoi pe acest segment. Firma vinde RCA cu 237.000 de lei, de 10 ori mai scump decât orice alt concurent și de 15 ori mai scump decât o făcea anul trecut, arată datele Safety.
Carpatica Asig, cu un pas în faliment după ce singurul potențial investitor a eșuat să demonstreze că are bani de investit, a majorat prețurile de peste 4 ori, până la aproape 27.000 de lei. Pe parcursul anului trecut, alături de Asirom, Carpatica a dominat piața asigurărilor pentru transportatori, afișând cele mai reduse prețuri.
După turul de forță de la finalul anului trecut și prima jumătate a acestui an, Asirom a făcut, de asemenea, un pas mare înapoi. A majorat tariful de la sub 8.000 de lei la 25.000 de lei.
Asirom a avut, de la începutul acestui an, câteva daune majore pe zona camioanelor și este posibil să se afle într-o perioadă în care își segmentează mai atent clientela.
Rezultatele mai puțin așteptate ale curățeniei făcute de ASF
"Cel mai probabil, este doar o situație temporară, însă pot spune că cel mai bine vând în acest moment Allianz Țiriac, Generali și Groupama. Nu există notificări oficiale, dar sunt absolut sigur că cel puțin Generali și Groupama vor schimba tarifele în maximum o lună. Generali a ajuns în această poziție deși anul trecut nu a vândut nimic. Aștept de la ei datele din 2015 pentru a putea face o comparație de preț", explică Viorel Vasile, proprietarul Safety Broker.
Postura în care a ajuns Generali este cu atât mai "ciudată" cu cât societatea italiană s-a retras aproape complet din piața RCA în urmă cu mai mulți ani și a arătat în repetate rânduri că se concentrează pe alte segmente, cum ar fi CASCO sau asigurările property.
CITEȘTE ȘI Cel mai scump RCA din ultimii 25 de ani. Cât a ajuns să plătească șoferul de Logan pentru asigurareOficial, societatea nu dorește să comenteze postura în care se află în acest moment. În piață, însă, se vorbește că Generali a fost forțată de noile norme ASF să coteze la tarife care să poată vinde.
"ASF a cerut tuturor companiilor să își fundamenteze tarifele pe baze statistice relevante.Cu alte cuvinte, să lege primele de daunalitate. Generali nu avea pur și simplu referințe pentru preț, pentru că nu vindea. Este posibil ca ASF să fi forțat cumva firma să intre în piață pentru a avea o bază statistică. Oricum, situația este temporară, deși Generali a început să aibă cerere serioasă", explică un specialist.
Pe de altă parte, Groupama, Allianz Țiriac, și Generali au ajuns pe primele poziții în topul prețurilor pentru că majoritatea competitorilor au fost forțați să crească tarifele. Carpatica este aproape de faliment, iar actuala conducere, formată din oameni de la Fondul de Garantare a Asiguraților, încearcă să reducă daunele pe care le va plăti FGA în caz de insolvență a asigurătorului.
Euroins este sub un plan de redresare care presupune inclusiv reducerea expunerii pe RCA, iar condițiile în care vânzările societății pe acest segment au crescut. Prin creșterea prețurilor, Euroins reușește să transmite un mesaj către ASF în sensul că respectă planul, dar și să își reducă efectiv expunerea pe un segment cu daunalitate foarte ridicată. Nici mișcarea Euroins nu va fi, probabil, de durată.
Prețurile vor mai crește. Nu scad daunele, nu scad nici tarifele. Mai multă implicare din partea șoferilor ar putea ajuta
Reprezentanții transportatorilor transmit cu frecvență cel puțin săptămânală mesaje care arată că prețurile RCA cresc agresiv. Ei au cerut inclusiv înghețarea tarifelor la un nivel similar cu cel din 2015, la fel cum în 2015 au cerut înghețarea la nivelul din 2014.
În acest sens au trecut inclusiv la mișcări de protest. Pe de altă parte, deși sunt mai puțin vocali pe căi oficiale, asigurătorii spun că scăderea prețului este imposibilă dacă nu scad și daunele provocate de șoferii profesioniști. Mai mult, spun specialiștii din asigurări, prețurile vor continua, cel mai probabil, să crească.
"Daunele provocate de autocamioane sunt nu numai foarte costisitoare- vorbim frecvent de mai multe mașini avariate și de zeci de victime în accidente provocate de TIR-uri - ci și foarte dese, frecvența daunei fiind mai mare la transportatorii profesioniști decât la alte segmente. În aceste condiții, oricât de cinic ar suna, având în vedere că prețurile pieselor, ale camioanelor ori ale combustibilului nu sunt cu mult diferite în România față de țări dezvoltate ca Germania sau Italia, este foarte probabil ca și prețurile asigurării să ajungă la nivelul acelor țări. Deci, va mai crește", arată unul dintre directorii unei firme importante de asigurare.
Pe de altă parte, arată același specialist, mai multă implicare din partea proprietarilor de firme de transport ar putea genera măcar o stagnare a scumpirilor.
"Transportatorii cer plafonarea tarifelor. Păi atunci să plafonăm și daunele. Se poate? Nu se poate, pentru că legea nu permite. Ar putea însă să facă ceva. De exemplu, ar putea să vină să negocieze, în formule de asociere, și să arate că șoferii lor au avut o conduită bună în trafic. Acest lucru se poate face, având în vedere că aproape toate camioanele sunt dotate cu GPS. Mai mult, ar trebui să respecte legea. Câți dintre șoferi anunță imediat asigurătorul atunci când suferă daună? Legea îi obligă să facă asta în 24 de ore. Noi am putea trimite echipe specializate care să negocieze din timp cu părțile vătămate și am putea astfel reduce dauna. Aproape nimeni nu anunță, însă", arată sursa citată.
El a mai arătat că există și transportatori care obțin prețuri bune pentru RCA, în urma negocierilor. Firma pe care o reprezintă, spune sursa citată, ar avea inclusiv situații în care proprietari de societăți de transport plătesc doar câteva sute de lei pentru asigurarea mașinilor. În general, astfel de cazuri apar doar atunci când este vorba despre asigurarea unei flote mai mari de camioane și doar când daunalitatea la nivelul respectivei flote este sub medie.