Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cum poate fi calibrat un buget în pandemie, ce soluții de finanțare sunt astăzi la îndemână și alte variante de sprijin pentru firme vor fi anunțate la Videoconferința Profit.ro IMM - Pregătim ieșirea din criză
Videoconferința, programată pentru 4 noiembrie și organizată împreună cu Nordis Group, Banca Transilvania, ING și Unicredit Bank, va fi transmisă în direct și la PROFIT NEWS TV. Detalii AICI
În acest sens, propunerea financiară transmisă de CNPR pentru fiecare an din perioada pentru care a solicitat desemnarea ca furnizor de serviciu universal reprezentând costul net maxim anual aferent furnizării acestor servicii a fost de 0 (zero) lei/an, aceasta fiind un criteriu important în evaluarea ofertei. Prin urmare, începând cu anul 2020, CNPR nu va mai înainta ANCOM cereri de compensare, costul net fiind zero, conform ofertei CNPR. Menționăm că nu a existat nicio notificare a CNPR către ANCOM cu privire la renunțarea la obținerea compensării costului pentru furnizarea serviciilor poștale din sfera serviciului universal, aceasta fiind efectul ofertei financiare a CNPR", explică ANCOM.
Pe de altă parte, mai susțin sursele, chiar dacă ANCOM a anunțat că Poșta Română urmează să fie compensată pentru prestarea serviciului universal, în acest sens fiind adoptate mai multe decizii, compania nu a primit niciodată niciun leu din sumele anunțate în acest sens de autoritatea de reglementare.
Costul net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal reprezintă diferența dintre costul net suportat de furnizorul de serviciu universal ca urmare a îndeplinirii obligațiilor de serviciu universal și costul net al furnizorului în cazul în care și-ar desfășura activitatea fără a avea obligațiile de serviciu universal.
Conform legislației, costul net constituie o sarcină injustă dacă sunt îndeplinite în mod cumulativ următoarele condiții, respectiv (1) nivelul rentabilității capitalului mediu angajat înregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal ca urmare a îndeplinirii obligațiilor legale se află sub valoarea costului mediu ponderat al capitalului stabilit de ANCOM, iar (2) valoarea costului net stabilit de ANCOM depășește pragul de materialitate de 3% din valoarea veniturilor înregistrate de furnizorul desemnat de serviciu universal din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal.
Pentru a obține compensarea costului net, CNPR trebuie să transmită o cerere către ANCOM, până la data de 14 august a exercițiului financiar ulterior celui pentru care se solicită compensarea, împreună cu situația privind costurile, veniturile și capitalul angajat aferente furnizării serviciilor din sfera serviciului universal, în condițiile stabilite de ANCOM.
"După analiza informațiilor transmise de către CNPR, ANCOM emite o decizie cu privire la compensarea costului net și, dacă este cazul cu privire la suma ce urmează a fi compensată, în termen de 160 de zile de la primirea unei cererii corectă și completă. Astfel, rolul ANCOM este de a stabili dacă cererea este aprobată sau nu și suma care poate fi compensată", se mai spune în răspunsul ANCOM.
Începând cu anul 2013, când a fost introdusă în legislația specifică dreptul furnizorului de serviciu universal de a solicita compensarea costului net, și până în prezent, ANCOM a aprobat compensarea costului net aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal pentru anul 2017, în valoare de 4.252.328 lei, și pentru anul 2018, în valoare de 6.285.244 lei.
CNPR a solicitat compensarea și pentru anul 2019, iar, în urma analizării informațiilor transmise de aceasta, ANCOM a emis un proiect de decizie prin care este stabilit un cost net în valoare de 9.640.585 lei.
Acest proiect a fost consultat public și aprobat recent.
Mecanismul de compensare a costului net este stabilit prin hotărâre a Guvernului, existând două posibilități de finanțare, respectiv din (1) fonduri de la bugetul de stat prin bugetul ministerului de resort, cu respectarea cadrului legal național și european din domeniul ajutorului de stat sau (2) prin partajarea costului net între furnizorii de servicii poștale și/sau utilizatori, cu respectarea cadrului legal național și european din domeniul ajutorului de stat.
Potrivit ANCOM, în ultimii ani, CNPR a depus trei constestații în instanță împotriva deciziilor președintelui ANCOM de respingere a cererilor de compensare a costului net, prin care a solicitat anularea acestora și obligarea ANCOM la compensare.
"(1) Dosarul nr. 174/2/2015 prin care s-a cerut anularea deciziei președintelui ANCOM nr. 1658/2014. Prin sentința civilă nr. 952/05.03.2018, Curtea de Apel București a respins acțiunea ca nefondată. Hotărârea a rămas definitivă ca urmare a respingerii recursului CNPR, prin Decizia nr. 1777/22.03.2021 a Înaltei Curți de Casație și Justiție. (2) Dosarul nr. 3947/2/2017 prin care s-a cerut anularea deciziei președintelui ANCOM nr. 327/2017 de respingere a cererii de compensare a costului net în anul 2015. Prin sentința civilă nr. 5042/19.12.2017, Curtea de Apel București a respins plângerea ca neîntemeiată. ANCOM nu a primit încă recursul declarat. (3) Dosarul nr. 5082/2/2018 prin care s-a cerut anularea deciziei președintelui ANCOM nr. 438/2018 privind cererea de compensare a costului net aferent furnizării serviciilor poștale din sfera serviciului universal în anul 2016. Prin sentința civilă nr. 176/11.05.2021, Curtea de Apel București a respins acțiunea ca neîntemeiată, ANCOM nu a primit încă sentința", se arată în răspunsul ANCOM.
OUG nr. 13/2013 privind serviciile poștale definește dreptul oricărei persoane de a avea acces la serviciul universal ca fiind dreptul de a beneficia de furnizarea permanentă a serviciilor poștale incluse în sfera serviciului universal, la un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor.
Serviciile poștale incluse în sfera serviciului universal sunt (1) colectarea, sortarea, transportul și livrarea trimiterilor poștale interne și internaționale având ca obiect trimiteri de corespondență, imprimate și pachete mici, în greutate de până la două kg (inclusiv), (2) colectarea, sortarea, transportul și livrarea coletelor poștale interne și internaționale, în greutate de până la 10 kg (inclusiv), (3) distribuirea coletelor poștale cu limite de greutate între 10 kg și la 20 kg (inclusiv) expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia, (4) serviciul de trimitere recomandată, (5) serviciul de trimitere cu valoare declarată, precum și (6) colectarea, sortarea, transportul și livrarea cecogramelor interne și internaționale și serviciul de distribuire a taloanelor de plată a drepturilor de protecție socială și a documentelor de informare întocmite de Casa Națională de Pensii Publice la domiciliul beneficiarilor, în situația în care aceștia au optat pentru plata în cont curent sau în cont de card, indiferent de numărul de trimiteri poștale care fac obiectul acestui serviciu.
Trimiterile în număr mare, astfel cum sunt definite de legislația din domeniul serviciilor poștale, nu sunt incluse în sfera serviciului universal.
Ultimul exercițiu de desemnare a furnizorului de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale s-a concretizat prin adoptarea Deciziei președintelui ANCOM cu nr. 1363/2019 privind desemnarea CNPR ca furnizor de serviciu universal pentru perioada 1 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2024. Detalii AICI.
CNPR a consemnat în primele șase luni ale acestui an o cifră de afaceri de 687,95 milioane de lei, de la 614,78 milioane de lei în iunie 2020, iar profitul net a urcat de aproape cinci ori, la 7,18 milione de lei, comparativ cu 1,59 milioane de lei la finele primului semestru din anul precedent. Mai multe detalii AICI.
Poșta Română este unul dintre cei mai mari jucători locali de profil, are peste 23.500 salariați și o rețea teritorială de aproximativ 5.600 de unități.
Anul trecut, afacerile au atins 1,29 miliarde de lei, de la 1,27 miliarde de lei în 2019, iar profitul net a urcat la 29,4 milioane de lei, comparativ cu 24,4 milioane de lei în anul precedent.
Compania este controlată de Ministerul Cercetării - 93,52% și Fondul Proprietatea – 6,48%.
Anul trecut, potrivit ANCOM, valoarea totală a pieței serviciilor poștale a fost de 3,7 miliarde de lei, cu 22% mai mult față de 2019.
În funcție de veniturile din servicii poștale obținute în anul 2020, principalii competitori de pe piața serviciilor poștale din România sunt Fan Courier, cu o cotă de piață de 23%, Compania Națională Poșta Română (17%) și Sameday, cu 12% din totalul veniturilor.