Generali Asigurări, una dintre firmele care au revenit puternic în piața RCA pe finalul anului trecut, va anunța, peste aproximativ două săptămâni, că va începe o analiză de amploare privind portofoliile aduse de partenerii din brokeraj. Cu cât ponderea RCA este mai mare în totalul portofoliului adus de parteneri, cu atât intermediarul va încasa un comision mai mic, ce poate ajunge la doar 5% pentru asigurarea autovehiculelor, față de 12% din prima anuală, cât este în prezent.
UPDATE: Alliianz Țiriac a negat ferm intenția de a majora comisioanele pentru RCA vândut prin brokeri până la expirarea perioadei cu tarife plafonate, pe 19 mai cel târziu.
Practica segmentării comisioanelor în funcție de structura portofoliului nu este nici rară la nivel de piață și nici recentă. Noutatea în ceea ce privește mișcarea Generali vine, însă, din nivelul foarte mare al “penalizării” pe care asigurătorul italian o va aplica.
Generali își va rezerva dreptul să taie mai bine de 60% din comision, dacă apreciază că este cazul. Concret, firma va oferi doar 5% din primă, în loc de 12% din primă, dacă brokerul nu reușește să aducă un anumit procent de polițe facultative în totalul vânzărilor sale.
Analiza va fi la nivelul primului trimestru din 2017 și va lua ca punct de referință maximal ultimul trimestru al anului trecut, adică cele mai bune trei luni din perspectiva vânzărilor de RCA ale Generali.
Sursele Profit.ro spun că pragul maxim de RCA, de la care în sus intermediarii vor fi penalizați, va fi stabilit la un nivel între 55% și 60% din portofoliu. Acest nivel va fi destul de greu de atins pentru mulți dintre brokeri, având în vedere că afacerile lor se bazează în primul rând pe RCA.
Dacă pragul nu este atins, în loc de 12% din primă, brokerul va primi doar 5%, ceea ce reprezintă o penalizare unicat pe piața din România. Modificarea nu se aplică și pentru transportatorii profesioniști, acolo unde comisionul rămâne la 1%, la fel ca în cazul tuturor celorlalte firme de asigurare, cu excepția Euroins(0,1%) și City Insurance (5%).
Pe de altă parte, aproape toate firmele de asigurare obișnuiesc să își analizeze partenerii după criteriul ponderii RCA în totalul intermedierilor.
Unii dintre asigurători se uită și la rata daunei, alții, cum este Euroins, segmentează în asigurări auto și asigurări non-auto, în timp ce firme cum ar fi Groupama obișnuiau chiar să facă analize extrem de detaliate, care ajungea chiar până la calculul exact al profitabilității polițelor intermediate.
Toate aceste analize vizează, până la urmă, obținerea unui portofoliu profitabil. Cu cât brokerul aduce mai puțin RCA, cu atât portofoliul său generează o rată mai mică a daunei și, implicit, un profit mai mare. Rata daunei se calculează ca raport între primele brute încasate de asigurător și indemnizațiile brute plătite de acesta(despăgubirile).
Piața tinde iar să se scindeze
În ultima parte a anului trecut, Generali a luat prin surprindere piața revenind puternic pe zona RCA, pe care o abandonase aproape total în ultimii ani.
În ultimul trimestru al anului trecut, în jur de 10-15% din primele de RCA intermediate de brokeri au venit din asigurări emise de societatea italiană, acest procent fiind de cel puțin zece ori mai mare decât cel cu care Generali obișnuise piața.
CITEȘTE ȘI Tarife maxime la RCA. Șoferul tânăr din București cu o mașină de clasă medie, portretul robot al marelui câștigător. Vedetele RCA vor căuta provincia Această explozie ar putea fi și motivul pentru care asigurătorul trece la o analiză mai atentă a partenerilor. Interesate de măsuri asemănătoare celei luate de Generali se pare că sunt și alte societăți, cum ar fi Groupama sau Uniqa.
De altfel, Generali a fost și prima firmă care a tăiat substanțial comisionul pentru RCA vândut transportatorilor, în anticiparea plafonării tarifelor la niveluri considerate cu mult sub cele care să poată acoperi plata daunelor.
Societatea, care dă și președintele Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România, a fost urmată la scurt timp de toți ceilalți jucători din piață.
De celalaltă parte, mișcarea Asirom, care a majorat peste noapte comisioanele, poate va genera reacții la nivelul altor companii interesate serios de RCA, cel puțin în ultimul an și jumătate.