Insolvența Romcab a luat prin surprindere mai multe firme de asigurare, inclusiv o societate de stat și alte nume cunoscute din România, care au vândut polițe furnizorilor producătorului din Târgu Mureș ori direct firmei. Expunerea totală a asigurătorilor, se ridică, potrivit surselor Profit.ro, la circa 30 de milioane de euro, unele surse vorbind chiar de valori duble ori triple. Această sumă reprezintă despăgubirile probabile doar în baza asigurărilor de credit comercial și a celor de garanții.
Patru firme internaționale de mari dimensiuni, specializate în asigurări de credit comercial, dar și alte cel puțin patru companii de asigurare prezente și în România acumulează o expunere de cel puțin 25-30 de milioane de euro pe compania Romcab, intrată în insolvență, au declarat, pentru Profit.ro, mai multe surse din piața de capital, a asigurărilor și din cea a brokerajului de asigurări.
În opinia unora dintre surse, direct implicate în proces, suma poate fi chiar mai mare, spre dublu, în condițiile în care datoriile Romcab ar putea depăși serios estimarea actuală, de 940 de milioane de lei.
În câteva dintre cazuri au fost deja deschise dosare de daună. Sursele Profit.ro arată că cea mai importantă expunere pe asigurări vine din zona asigurărilor de credit comercial, unde companiile internaționale Euler Hermes (membră a grupului Allianz din Germania), Atradius (Olanda) și CESCE (Spania), Credit Mundi din Belgia vor avea de plătit către furnizorii Romcab sume importante.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Sunt asigurări de credit comercial care nu au fost încheiate de Romcab, ci de către furnizorii firmei, în cele mai multe cazuri producători sau dealeri de cupru. Natura activității Romcab și a pieței cuprului presupune plata pe loc a materiei prime, în general. Cum societatea din România avea un ciclu de producție pe termen lung (5-6 luni), apărea un deficit de capital. Acest deficit fie a fost finanțat de bănci (care sunt de departe și cei mai mari creditori), fie chiar de furnizorii de materii prime, prin credite-furnizor. Aici apărea asigurarea de risc comercial, pe care o încheiau furnizorii ca să se asigure că vor primii banii de la Romcab, chiar și în cazul în care firma nu va mai putea face plățile. Acest risc s-a materializat odată cu intrarea în insolvență a producătorului”, a explicat, pentru Profit.ro, un specialist apropiat situației.
Dacă pentru companiile internaționale sumele vehiculate nu reprezintă aproape nimic în comparație cu nivelul afacerilor pe care le desfășoară (sute de miliarde de euro pe an), pentru asigurătorii din România insolvența Romcab poate avea un efect destul de important.
Eximasig și firme private de asigurări din România, expuse prin asigurări de garanții. S-au cerut deja daune
Societatea listată la categoria I a Bursei de Valori București (BVB) și considerată până aproape de intrarea în insovență una dintre vedetele pieței de capital a încheiat asigurări și la companiile locale, prin intermediul unor brokeri de pe piața din România.
Este vorba, în principal, de asigurări de garanții. Aici au apărut deja primele dosare de daună în baza unor asigurări emise, spun sursele Profit.ro, de Allianz Țiriac, Certasig și de Elite, un vehicul înregistrat la Londra care a acordat consultanță unui asigurător spaniol.
Expuneri pe Romcab, fără daune solicitate până în acest moment, ar mai avea și City Insurance - societate aflată sub un plan de redresare cu un deficit de capital calculat de ASF care se ridică la 30 de milioane de euro - a cărei salvare depinde de eventuala preluare de către un fond de investiții german.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Un operator poștal în insolvență cere ANCOM despăgubiri de peste 1 milion euro. Banii i-ar acoperi din datoriile către creditoriAsigurările de garanții, în cazul Romcab, presupun că firma garantează printr-o poliță de asigurare că, dacă nu își îndeplinește oblligațiile către clienții cumpărători, aceștia din urmă vor fi despăgubiți în limita contractului de asigurare. Un tip special de asigurare de garanție la care a apelat Romcab este cea care garantează plata creditelor către diferite bănci.
O daună de 5 milioane de euro a fost deja invocată în baza unei polițe de garanții financiare și generează deja primele interpretări.
Prin natura lor, explică un vechi specialist din România, polițele de garanții financiare nu presupun plata datoriilor în numele clientului, în orice situație. Este vorba despre situații excepționale. În acest context, nu este încă foarte clar, spun susrsele noastre, dacă starea de insolvență, cerută chiar de către Romcab presupune automat și activarea poliței. Firmele garantează, în general, pentru aceste polițe, cu bilete la ordin sau cu alte forme care pot fi executate de asigurător în cazul în care se întâmplă dauna.
“Este un caz foarte complicat. Orice am spune, insolvența a luat multă lume prin surprindere și ridică semne de întrebare. Este greu de înțeles cum, brusc, una dintre vedetele Bursei, un mare exportator considerat model pentru piața locală, își cere falimentul. E drept că era supraîndatorat, dar acest lucru nu este o excepție pentru producătorii din domeniu, pentru că ei plătesc materii prime pe loc și încasează în urma vânzărilor produsului finit după luni de zile. Apare, deci, un gap de capital care trebuie finanțat prin credite. Dar Romcab, cel puțin așa cum prezentau ei cifrele, are stocuri importante, linii de producție ultramoderne, contracte uriașe cu nume mari din întreaga lume. Acestea toate constituie garanții pentru asigurători. Nu mai vorbim că implicarea unei bănci și a unui asigurător de stat este cea mai importantă garanție pe care o poate primi o companie din România sau din afara României. Și totuși, s-a întâmplat”, arată o sursă implicată în proces.
Conform primelor date care circulă în piață, grupul Eximbank, prin bancă și prin firma de asigurări, este cel mai important creditor al Romcab.
Pe lângă polițele de credit comercial și cele de garanții, Eximasig a emis și asigurări pe stocuri, dar și polițe Cargo, acest lucru fiind confirmat, pentru Profit.ro, inclusiv de un intermediar. Presa financiară a scris chiar că Eximasig ar fi formulat o plângere penală împotriva firmei care a evaluat stocurile Romcab suținând că acestea au fost supraevaluate. Profit.ro va reveni cu amănunte în ceea ce privește evoluția dosarelor de daună, în condițiile în care surse din piață afirmă că au apărut deja primele probleme generate, în unele cazuri, de neplata primei de asigurare.
Romcab a sucombat sub povara datoriilor și și-a cerut insolvența la începutul lunii februarie. Raportul între activele totale de 1,14 miliarde lei de la 30 septembrie și datoriile totale de 940,94 milioane lei (dintre care cea mai mare parte este reprezentată de datoriile către partenerii comerciali) indică un grad de îndatorare de 82,18%. „Nivelul de îndatorare a fost întotdeauna o preocupare, dar nu am avut probleme cu plata ratelor, a dobânzilor”, spune Vlădescu. El afirmă că erau chiar băncile creditoare cele care atrăgeau atenția că trebuie mărit capitalul social al companiei.
După prăbușirea cotației la bursă din ianuarie, acțiunea Romcab a avut o revenire tehnică. Vânzarea a fost reluată vineri, când titlurile companiei au căzut cu 9,85%, până la prețul de 4,21 lei/acțiune, nivel la care capitalizarea bursieră a companiei controlată de omul de afaceri Zoltan Prosszer în proporție de peste 69% prin societatea Sadalbari SRL se ridică la 39,51 milioane lei (8,78 milioane euro). Astfel, datoriile sunt de aproape 24 de ori mai mari decât întreaga valoare de piață a companiei.
Istoricul companiei
Fabricația conductorilor electrici izolați a început în Târgu Mureș în 1950, în cadrul atelierelor industriei locale. După înregistrarea unei dezvoltări dinamice, această activitate a fost trecută în industria republicană prin înființarea Fabricii de Conductori Târgu Mureș (FCTM), în 1960, având sediul pe actualul amplasament al Romcab. Fabrica de conductori și cablaje a devenit, în scurt timp, principalul furnizor de conductori și cablaje pentru industria românească și un important exportator pentru piețele din Europa.
Pe propriul site, compania afirmă însă că "perioada de tranziție la economia de piață a condus la disfuncționalități în activitatea firmei, până la înregistrarea de dificultăți financiare, supradimensionare personal, reducere nivel comenzi''.
Astfel, în anii 1990 - 1999, lipsa unei planificări centralizate și adaptarea imperfectă a Electromureșului și apoi a Romcab la condițiile economiei de piață au dus la pierderea unor sectoare de activitate importante pentru Romcab.
În 1999, Paneuro Company a cumpărat de la fostul Fond al Proprietății de Stat (FPS) pachetul majoritar de acțiuni și a început un amplu proces de restructurare a fabricii, urmărind recâștigarea pozițiilor pe piața internă și cea externă.
În 2004, compania este forțată să preia plata unor datorii în numele altor firme din grupul Paneuro și a intrat astfel în reorganizare judiciară.
În 2007 a reușit să încheie importante contracte în industria auto, atât pe gama conductorilor auto, cât și pe gama cablajelor auto, volumul vânzărilor la export crescând la 40% din totalul cifrei de afaceri, ajunsă la la 21 milioane dolari.
În 2008, Romcab și-a păstrat evoluția ascendentă care a caracterizat-o în cei 3 ani anteriori, ajungând la o cifră de afaceri record, de 23 milioane dolari, și la un număr mediu de 302 angajați, dar criza financiară din 2009 și 2010 a redus drastic vânzările.
Până în aprilie 2010, Romcab a reușit să plătească toți creditorii și să iasă de sub incidența Legii insolvenței, după care a accesat fonduri europene.
În 2013, a primit ajutor de stat de 17 milioane euro nerambursabil pentru un proiect de eficientizare a consumului energetic, prin înlocuirea tuturor utilajelor vechi.
Ultimul obiectiv anunțat pe site-ul companiei este că Romcab se află în plin proces de dezvoltare având un mare potențial pentru a deveni un lider pe piața de cabluri din România și un jucător important pe piața cablurilor din Europa.