Marii operatori locali de telecomunicații se pregătesc să majoreze tarifele practicate la abonamente pe fondul creșterii prețurilor la energie electrică, a cărei pondere în total cheltuieli a sporit semnificativ în ultimele luni.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Lawrence Summers, fost secretar al Trezoreriei SUA, președinte al Universității Harvard și economist șef al Băncii Mondiale, cel care a anticipat actuala criză inflaționistă, deschide Gala Profit.ro. Premii speciale, într-un an special
"În discuțiile cu reprezentanții operatorilor, aceștia au susținut că majorarea prețurilor la energie electrică a contribuit la sporirea semnificativă a ponderii acestui tip de cheltuială în totalul cheltuielilor operaționale și că vor fi nevoiți, cel mai probabil, să aplice în perioada următoare majorări tarifelor practicate la abonamente, cuantumul majorării urmând să fie decis în funcție de rezultatele unor analize interne.
Ei mai susțin că au luat măsuri de reducere a impactului acestor creșteri prin diminuarea altor categorii de cheltuieli, dar că spațiul de manevră este limitat", a declarat pentru Profit.ro o sursă din cadrul autorității de reglementare în domeniu (ANCOM).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Operatorii nu sunt obligați să notifice ANCOM în privința majorărilor de tarife, piața de retail fiind complet liberalizată. În schimb, aceștia au obligația să transmită autorității informațiile privind noile tarife practicate, pentru a fi disponibile în Veritel.ro, comparatorul de oferte telecom independent și necomercial, creat și administrat de ANCOM.
Principalii jucători din piață sunt Orange Romania, Orange Romania Communications (fost Telekom Romania Communications, fost Romtelecom), Vodafone Romania, RCS&RDS și Telekom Mobile Romania Communications (fost Cosmote).
În luna septembrie, Vodafone România și-a notificat clienții că, începând cu luna octombrie, va majora abonamentul lunar cu un euro, ca urmare a creșterii prețurilor la energia electrică. De asemenea, operatorul a introdus în contracte o clauză care permite majorarea tarifelor în funcție de rata inflației.
Compania și-a justificat atunci decizia de creștere a tarifelor, în preambulul notificării transmise clienților, prin majorarea costurilor legate de furnizarea serviciilor mobile (cum ar fi, de exemplu, creșterea costurilor de furnizare a energiei electrice și a carburantului).
"Ca urmare a creșterii costurilor legate de furnizarea serviciilor noastre, inclusiv ale unora dintre extra-opțiunile oferite clienților, prețurile abonamentelor vor fi majorate proporțional. Majorările comunicate clienților în această perioadă nu au legătură cu situația actuală de pe piața energiei, situație intervenită ulterior primelor anunțuri de modificare a tarifelor. Notificarea trimisă clienților cuprinde și informarea legată de aplicarea tarifului de 1 euro doar clienților pentru care se emit facturi tipărite, cu scopul reducerii consumului de hârtie. Pentru evitarea acestui cost, le recomandăm clienților noștri să activeze factura în format electronic în aplicația My Vodafone. Clienții care nu sunt de acord cu modificările menționate au posibilitatea de a denunța unilateral contractul, în termen de 30 de zile de la primirea notificării, fără plata vreunei penalități sau despăgubiri", a transmis compania ulterior presei, după trimiterea notificării către clienți.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Primii 100 de brokeri de asigurare, cotă și profitabilitate. Cel mai profitabil intermediarProfit.ro a anunțat recent că și principalii operatori din industria retail se pregătesc să aplice noi scumpiri la raft, pe lângă cele semnificative înregistrate deja până acum anul acesta, dacă prețurile la energie electrică, unul dintre costurile semnificative ale industriei, se vor menține și în perioada următoare la actualele niveluri fără precedent .
"Dacă prețurile la energie electrică râmân la nivelurile de acum, vom fi nevoiți să scumpim cu încă 10-15%, creând astfel supra-inflație, peste indicele actual existent", au declarat, pentru Profit.ro, surse din industria de profil.
Rata anuală a inflației a ajuns în septembrie la 15,9%, cel mai ridicat nivel de după aprilie 2003, în condițiile în care, față de septembrie 2021, prețurile alimentelor au crescut cu 19,1% (cu vârfuri de +50% la zahăr și +47% la ulei), cele ale produselor nealimentare - cu 16,6%, iar serviciile s-au scumpit cu 8%, conform datelor INS. Pe de altă parte, energia electrică s-a scumpit cu 25% față de septembrie 2021 și cu 35% față de finalul anului trecut.
Retailerii se numără printre pierzătorii modificării de la 1 septembrie a legislației de plafonare a prețurilor la energie. Până atunci, toți consumatorii noncasnici, cu excepția celor mai mari consumatori industriali, precum Alro Slatina și Liberty Galați, beneficiau de preț plafonat de 1 leu/kWh fără limită de consum.
De la 1 septembrie, în urma OUG nr. 119/2022, doar IMM, industria alimentară și instituțiile publice mai beneficiază de acest plafon, cele mai multe în limita a 85% din consumul mediu lunar de anul trecut.
Operatorii de mari lanțuri de hypermarketuri sunt business-uri cu rulaje, active și efective de personal mari, care nu se încadrează în definiția IMM-urilor prevăzută de legislația în vigoare: ″(...) acele întreprinderi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: a) au un număr mediu anual de salariați mai mic de 250; b) realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau dețin active totale care nu depășesc echivalentul în lei a 43 milioane euro, conform ultimei situații financiare aprobate (…)″.