Președintele Autorității de Supraveghere Financiară, Mișu Negrițoiu, a vorbit, într-o întâlnire cu reprezentanții pieței, despre posibilitatea ca Biroul Asigurătorilor Auto să preia, printre altele, și sarcina de a asigura mașinile pe care firmele nu le doresc, din cauza numărului mare de accidente în care au fost implicate.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
Negrițoiu nu a prezentat foarte multe detalii, limitându-se la a spune că “printre țintele biroului ar trebui să fie și absorția vârfurilor de primă. Să preia asigurații cu risc ridicat”. Președintele ASF a spus că această activitate ar putea fi preluată chiar de un asigurător dedicat exclusiv acestui scop.
Profit.ro a aflat că, în cadrul ASF, dar și printre specialiștii din piață, sunt luate în calcul mai multe variante pentru șoferii-problemă, pe care asigurătorii nu îi asigură deloc, îi asigură la tarife foarte mari sau distribuie riscul generat de aceștia, în mod inechitabil, către ceilalți clienți.
Ideea înființării unei structuri care să preia clienții “răi” a venit în contextul în care criza RCA, ce a culminat cu plafonarea tarifelor prin lege, a fost generată tocmai de creșterile uriașe de preț pentru categoriile care provoacă foarte multe daune, cum sunt transportatorii profesioniști.
CITEȘTE ȘI Tarife maxime la RCA. Șoferul tânăr din București cu o mașină de clasă medie, portretul robot al marelui câștigător. Vedetele RCA vor căuta provincia Sursele Profit.ro au explicat că sunt luate în calcul 2-3 modele utilizate deja în țări precum Franța sau, mai ales, Statele Unite.
Unul dintre modele, care este cel mai probabil să fie aplicat și în România, presupune înființarea unui Pool de Asigurare, format din mai multe companii din domeniu care ar putea fi asigurători sau reasigurători, care să preia șoferii cu grad ridicat de risc.
Riscurile, adică probabilitatea de a plăti daune, sunt împărțite între companiile respective, în așa fel încât acestea să nu înregistreze pierderi majore și nici să nu fie forțate să fixeze prețuri absurd.
Astfel de instrumente sunt folosite la scară largă în diverse alte domenii unde riscurile sunt imposibil de preluat de către un singur asigurător.
Un exemplu este riscul de secetă pentru asigurările agricole, care este preluat, în multe țări ale lumii de Pool-uri dedicate. Un alt exemplu sunt mult mai complexele riscuri care intervin la centralele nucleare. În România, un astfel de Pool funcționează în cazul asigurărilor de calamitate.
Totuși, aceste instrumente nu preiau niciodată riscurile pentru sume asigurate similare cu cele oferite în condiții normale și nici în condiții de preț obișnuite.
Concret, în cazul asigurărilor obligatorii de locuință, de exemplu, Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor despăgubește doar în limita a 20.000 de euro, sumă cu mult sub majoritate prețurilor de pe piața imobiliară.
Cum în cazul RCA, însă, nu poate fi vorba despre o limitare a acoperirii, având în vedere că este o asigurare dedicată terților păgubiți, entitatea care va prelua clienții riscanți va trebui să fixeze prețuri peste nivelul pieței pentru a putea funcționa în condiții normale.
CITEȘTE ȘI Ford Craiova va angaja peste 900 de persoane. Primele 100 de angajări încep luna viitoare“ Aceasta este o discuție pe termen mediu. Așa ceva nu se poate face de azi pe mâine, deși este o idee bună care funcționează în multe alte țări. Trebuie văzut ce model adoptăm. Dacă Biroul se va transforma în asigurător, dacă se înființează un Pool din care să facă parte toți jucătorii din piață sau dacă se va merge pe altă soluție. Important de subliniat, însă, este că acei clienți cu risc ridicat nu vor fi preluați la prețuri mici. De obicei, în astfel de structure vorbim de clienți care sunt pur și simplu refuzați de asigurători, nu clienși care plătesc peste medie. De obicei, aceștia sunt asigurați la prețuri de două, trei, până la zece ori peste nivelul mediu. Ar mai fi o problemă, în condițiile în care, în România, tot timpul s-au găsit firme care să preia la prețuri nejustificat de mici orice tip de clienți”, explică un vechi specialist în domeniu.
Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR) va suferi transformări importante și se va transforma în cel mai important reper pentru piața asigurărilor. Printre noile sarcini ale BAAR, incluse în ordonanța de urgență care a plafonat și tarifele RCA, se vor număra administrarea bazei de date CEDAM și stabilirea tarifelor de referință pentru RCA.