Oficialii Autorității de Supraveghere Financiară confirmă intenția de a înființa Biroul Antifraudă în Asigurări, idee despre care Profit.ro a scris în exclusivitate. Reprezentanții Autorității spun că acest organism va servi în primul rând clienții companiilor de asigurare care, de multe ori, sunt suspectați pe nedrept că ar încerca să fraudeze asigurătorul.
Viitorul Birou Antifraudă în Asigurări(BAFA) va fi, cel mai probabil, o entitate construită pe modelul Comisiei de soluționare alternativă a litigiilor (SAL-FIN) funcțională deja sub aripa ASF. Cu alte cuvinte, Biroul Antifraudă (BAFA) va fi coordonat de un board format din oameni din ASF și din firmele de asigurare în timp ce plângerile efective vor fi gestionate de specialiști în domeniu. ASF și firmele de asigurare ar dori chiar să existe procurori detașați pentru acest tip de activitate, după cum a mai arătat Profit.ro.
“BAFA a fost gândită ca un sistem de prevenție, nicidecum de combatere, aceasta din urmă fiind în competența organelor de specialitate. Prin combaterea fraudei va crește încrederea în sistem, procedurile de despăgubire vor fi mai rapide, prețul polițelor va scădea deoarece daunele frauduloase se vor reduce”, spune Călin Rangu, directorul Direcției Protecția Consumatorilor din ASF.
Potrivit acestuia, primul pas în construirea BAFA este crearea unei baze de date centralizate comune care să conțină istoricul clienților firmelor de asigurare. Această bază de date ar urma să fie construită pe un model asemănător Biroului de Credit.
În piață se pare că există anumite situații în care anumiți clienți, care înregistrează mai multe daune decât media clienților, lucrează constant doar cu anumite service-uri și cu anumiți inspectori de daună, această atitudine fiind una care ridică semne de întrebare. In plus anumite firme de asigurari lucreaza doar cu anumite service-uri la care dosarele se platesc mai usor decat la altele.
“În circuitul fraudei există in principiu trei actori principali: clientul, firma de asigurare și cel care furnizează serviciul plătit de asigurător-service, de exemplu. O fraudă nu poate avea loc fără ca cel puțin doi dintre acești actori să fie implicați”, explică Rangu.
Directorul protecției consumatorilor din ASF spune ca BAFA va fi în primul rând un instrument destinat clienților, întrucât există destule situații în care persoanele asigurate sunt acuzate pe nedrept că ar fi frauduloase. Din informațiile Profit.ro reiese că firme de asigurare includ în circuitul de verificare antifraudă orice solicitare de daună mai mare de 2.000 de lei, de exemplu.
În secundar, BAFA își propune să sprijine autoritățile statului și să încerce să stimuleze inițiative legislative în domeniu.
Propunerile rezultate din ultima întâlnire între ASF și asigurători pe această temă, la care a participat inclusiv președintele Mișu Negrițoiu, diferă mult de cele înaintate inițial de asigurători. Despre intențiile firmelor de asigurare, care ar fi dorit mai degrabă un instrument care să penalizeze intențiile clienților, Profit.ro a scris în exclusivitate.