Autoritațile de la Bruxelles intenționează să forțeze companiile chineze să transfere proprietatea intelectuală companiilor europene în schimbul accesării subvențiilor UE, deocamdată doar în domeniul producției de baterii.
Pentru a putea beneficia de subvențiile de un miliard de euro pe care UE le va acorda pentru dezvoltarea de baterii începând cu luna decembrie, când va fi organizată și o licitație în acest sens, corporațiile chineze vor fi obligate să deschidă fabrici în Europa și să împărtășească firmelor europene cunoștințele tehnologice, susțin doi oficiali înalți ai UE, citați de Financial Times.
Proiectul pilot ar putea fi implementat și în alte scheme de sprijin ale UE, au precizat aceștia.
Condițiile sunt o cerere în oglindă, deși la o scară mult mai redusă, ale propriilor cerințe ale regimului din China, care presează companiile străine să-și dezvăluie secretele de proprietate intelectuală în schimbul accesului pe piața chineză.
Planurile reprezintă o tentativă de adoptare a unei poziții mai agresive a UE față de China, poziție menită, potrivit oficialilor de la Bruxelles, să protejeze companiile europene supuse unor reglementări stricte de mediu, în fața concurenței “importurilor ieftine și mai poluante”.
Luna trecută, Comisia Europeană a adoptat tarife de până la 35% la importul de vehicule electrice din China, pe lângă taxa existentă de 10%. De asemenea, a introdus cerințe mai stricte pentru companiile care solicită subvenții pentru hidrogen, decretând că doar 25% din piesele electrolizoarelor utilizate pentru a produce hidrogen pot fi provenite din China.
CITEȘTE ȘI FOTO Incendiu de amploare în Tunari. Au fost afectate trei imobileApropiați de președintele ales al SUA, Donald Trump, au precizat că și acesta va face presiuni asupra UE pentru a-i urma exemplul și a impune mai multe bariere bunurilor importate și investițiilor chineze.
Dacă Trump va implementa, așa cum a promis în campanie, introducerea unor taxe vamale de 60% la importurile chineze, Beijingul ar putea încerca să le redirecționeze către alte regiuni, precum UE – care, la rândul său, este în căutarea măsuri pentru ca piața sa să nu fie inundată cu produse produse în China.
Din păcate pentru autoritățile de la Bruxelles, momentul este unul dificil, pe fondul îngrijorării profunde cu privire la încetinirii economiei UE și la capacitatea companiilor de a îndeplini obiective climatice ambițioase fără a se baza pe importuri ieftine.
Bruxelles a introdus în mai, de asemenea, obiective de producție internă în legislația care vizează stimularea tehnologiilor curate.
Controlul sporit al importurilor de tehnologie din China a stimulat deja companii precum CATL, cel mai mare producător de baterii pentru vehicule electrice din lume, să înființeze așa-numitele gigafabrici în Europa, investind miliarde de euro în fabrici din Ungaria și Germania.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Pot fi construite centrale de producție de energie în arii naturale protejate. Scutire de taxe locale de urbanismDe asemenea, Envision Energy, cu sediul în Shanghai, investește sute de milioane de euro în facilități dde producție din Spania și Franța.
Într-o întâlnire cu ușile închise de la începutul acestui an, însă, Ministerul Comerțului din China a avertizat producătorii auto autohtoni împotriva investițiilor mari în Europa și le-a sfătuit să stabilească linii de producție pe continent numai pentru etapa finală de asamblare, invocând incertitudinea politică de la Bruxelles, susține publicația britabică.
Totodată, campionul european din domeniu, Northvolt, cu sediul în Suedia, se află pragul falimentului.
Bateriile reprezintă o parte semnificativă a vehiculelor electrice, reprezentând mai mult de o treime din cost, ceea ce face ca lanțurile de aprovizionare cu baterii să fie esențiale pentru industria europeană a producției de automobile, deoarece încearcă să treacă la modele mai puțin poluante.