Prețul benzinei standard a coborât sub 7 lei/l în toate stațiile Petrom și în 4 stații Lukoil din capitală în urma ieftinirii carburanților efectuată astăzi, cu 5 bani/l în cazul liderului pieței, și cu 4 bani/l, în cazul companiei controlate de gigantul rus, conform datelor analizate de Profit.ro.
Liderul pieței, OMV Petrom, a redus, în ultimele 10 zile, cu 28 de bani prețul benzinei față de nivelul de 7,18-7,24 lei/l de pe 16 noiembrie, cel al motorinei fiind micșorat cu 38 bani/l față de maximul lunii, din urmă cu 17 zile, de 8,52-8,55 lei/l.
Prețul petrolului Brent a coborât în ultima perioadă, chiar dacă vineri dimineață se tranzacționa în creștere, la 85,8 dolari pe baril, guvernele din Grupul celor Șapte (G7) discutând despre un plafon al prețului petrolului rusesc peste nivelul actual al pieței, în timp ce stocurile de benzină din Statele Unite au crescut peste așteptările analiștilor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Benzina standard putea fi achiziționată vineri dimineață cu 6,90-6,96 lei/l în stațiile Petrom din capitală și cu 6,98-7,03 lei/l în cele Lukoil.
Evoluția prețului motorinei și benzinei în stațiile din capitală din luna noiembrie
În stațiile OMV, după aplicarea reducerii de 50 de bani convenită de guvern cu companii, benzina standard putea fi cumpărată cu 7,01-7,05 lei/l.
În urma reducerilor considerabile și prețul motorinei standard a coborât în stațiile Petrom la 8,14-8,17 lei/l, în cele OMV la 8,22-8,25 lei/l, iar la Lukoil, cu 8,21-8,24 lei/l, minimele ultimei luni.
Diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei a coborât la 1,2 lei/l, după ce în urmă cu o lună atinsese un nivel record de 1,5 lei/l.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Interdicția pentru administrație de a cumpăra software de la ruși - extinsă pentru a proteja secrete industrialeLa prima vedere, situația este paradoxală, atât timp cât România își acoperă necesarul de benzină din producția internă, însă importă aproximativ o treime din motorina consumată, ca multe di celelalte state europene. Iar motorina era importată în principal din Rusia.
Evoluția cotațiilor petrolului Brent din ultima lună
Probabil că anticipând intrarea în vigoare a embargoului impus de UE importului de țiței rusesc (pe 5 decembrie) și de produse petroliere, inclusiv motorină, (pe 5 februarie), companiile autohtone, dar și cele europene, au importat masiv motorină, făcându-și stocuri pentru vremuri mai dificile.
Potrivit Oil Terminal, cantitatea de motorină manipulată a crescut în primele trei trimestre cu 72,3% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. E adevărat că o parte din aceasta este exportată în Ucraina, care recent a reintrodus accizele la importul de carburanți, însă evoluția prețurilor sugerează că importurile sunt în prezent suficiente pentru a acoperi cererea internă.
De altfel, potrivit OMV Petrom, și cererea internă de carburanți a avut o evoluție descendentă comparativ cu cea de anul trecut, reducându-se cu 3% în trimestrul al treilea, după ce în primul trimestru avansase cu 7%, iar în trimestrul al doilea coborâse cu 2%.
CITEȘTE ȘI Lucian Croitoru: Ar trebui înțeles că inflația este o politică. Guvernele au crescut permanent datoriile și s-a ajuns la un fel de Catch-22, cu singura ieșire prin inflațiePotrivit Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN) al Companiei de Drumuri, consumul anual de carburanți pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale este de 5,53 miliarde litri, din care 1,17 miliarde litri benzină (877 mii tone sau 21.12 % din totalul de combustibil consumat anual) și 4,36 miliarde litri (3,6 milioane tone sau 78,87% din totalul de combustibil consumat anual).