STUDIU: 60% dintre români se așteaptă la o criză economică majoră. Aproape un sfert se roagă zilnic și nu au bani de rezervă, 45% cred că e foarte posibil să se îmbolnăvească

STUDIU: 60% dintre români se așteaptă la o criză economică majoră. Aproape un sfert se roagă zilnic și nu au bani de rezervă, 45% cred că e foarte posibil să se îmbolnăvească
scris 28 mar 2020

Românii nu arată deloc foarte mult optimism în privința evoluției epidemiei Covid-19, astfel că patru din zece români cred că numărul de îmbolnăviri va crește exponențial și se tem că este posibil să contracteze virusul în perioada următoare, arată un studiu realizat online, în perioada 19-25 martie, de compania de market research 4Service Group România, care subliniază că peste 50% din respondenți cred că actuala criză va dura mai mult de 2-3 luni, iar șase din zece români consideră că va urma și o criză economică majoră.

Studiul a fost făcut pe un eșantion de 1.564 de români, cu vârste cuprinse între 18 și peste 65 de ani, din mediul urban și rural.

Urmărește-ne și pe Google News

”Peste 92% dintre români spun că sunt îngrijorați sau chiar foarte îngrijorați pentru ei și cei dragi în această perioadă și numai 3% dintre respondenți au declarat că nu-și fac niciun fel de griji în această privință. Gradul de îngrijorare al românilor crește direct proporțional cu vârsta lor”, arată sondajul, potrivit News.ro.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum
Donald Trump ordonă General Motors să producă ventilatoare medicale pentru pacienții cu COVID-19, conform Legii privind Producția de Apărare CITEȘTE ȘI Donald Trump ordonă General Motors să producă ventilatoare medicale pentru pacienții cu COVID-19, conform Legii privind Producția de Apărare

Totuși, cei din orașele mici, sub 50.000 de locuitori, sunt mai relaxați comparativ cu cei din București sau orașele mari. Într-o comparație pe regiuni, maramureșenii și bănățenii sunt cel mai puțin îngrijorați de modul în care evoluează epidemia.

De asemenea, 62% dintre români se consideră destul de bine informați cu privire la epidemie, în timp ce o treime au declarat că sunt chiar foarte bine informați. Cele mai mari procente s-au înregistrat în cazul persoanelor cu vârste peste 65 de ani.

Televizorul rămâne cea mai importantă sursă de informare pentru români în această perioadă, fiind menționat de peste 71% dintre respondenți. Este urmat de canalele oficiale folosite de autorități și social media. Site-urile de presă ocupă locul patru, urmate de opiniile medicilor și ale prietenilor, rudelor sau cunoștințelor. Cele mai mici procente se înregistrează în cazul radioului, mai relevă sondajul.

Dacă TV-ul este utilizat de toate categoriile de vârstă, platformele de social media sunt preferatele tinerilor între 18-24 de ani. Site-urile de presă sunt urmărite în special de persoanele din categoria de vârstă 25-34 de ani.

”Îngrijorător este că opiniile medicilor și mesajele autorităților sunt cel mai puțin luate în seamă de tinerii de până la 25 de ani. În ceea ce privește distribuția pe orașe, bucureștenii folosesc cele mai multe surse pentru a se informa”, spun autorii sondajului.

Conform studiului, românii se declară foarte familiarizați inclusiv cu măsurile de prevenire comunicate de autorități. Peste 73% dintre ei spun că le cunosc foarte bine și le aplică, în timp ce 22% au răspuns că sunt oarecum familiarizați cu acestea.

Trei din 100 de români declară că le cunosc foarte puțin.

Printre măsurile de prevenire aplicate cel mai des de români se numără spălarea cât mai des a mâinilor, amintită de peste 94% dintre respondenți, evitarea locurilor aglomerate sau a cozilor și mulțimilor (89%), folosirea produselor de dezinfectare (86%), evitarea ieșirilor din casă (71%), purtarea măștilor de protecție (40%) și lucrul de acasă (22%).

De asemenea, aproape un sfert dintre respondenți au declarat și că se roagă zilnic.

45% din români cred că e foarte posibil să se îmbolnăvească.

FOTO Huawei a prezentat seria de smartphone-uri P40 CITEȘTE ȘI FOTO Huawei a prezentat seria de smartphone-uri P40

5 din 10 români sunt de părere că actuala criză va dura mai mult de 2-3 luni. 12% dintre ei consideră că starea actuală de lucruri s-ar putea extinde chiar mai mult de 6 luni, în vreme ce un sfert dintre cei chestionați au spus că nu pot estima cât timp vor dura problemele actuale.

Cercetarea efectuată de 4Service mai arată că optimismul românilor este invers proporțional cu vârsta.

În general, tinerii sunt de părere că actuala stare de lucruri va dura mai puțin, în timp ce respondenții cu vârste peste 65 de ani sunt mult mai pesimiști.

Totodată, peste 43% dintre respondenți sunt de părere că numărul de cazuri confirmate de coronavirus va crește exponențial. Aproape 30% cred că rata de creștere a îmbolnăvirilor va crește constant, dar liniar. Doar unul din 10 români mai crede că autoritățile vor reuși să țină sub control numărul de cazuri și numai trei din 100 de români estimează că numărul de infecții va scădea în perioada următoare.

Părerile sunt împărțite aproape egal în privința posibilității de îmbolnăvire de Covid-19.

”Mai exact, 45% dintre români se tem că pot contracta virusul în perioada imediat următoare. Cei mai pesimiști sunt bătrânii. Aproape 7 din 10 persoane cu vârste de peste 65 de ani sunt de părere că se pot îmbolnăvi în perioada următoare. În plus, mai mult de un sfert dintre români consideră iminentă o criză a sistemului de sănătate, în timp ce 60% dintre ei se așteaptă la o criză economică majoră. Doar 6% dintre respondenți cred că lucrurile vor reveni la normal în perioada de după epidemie”, mai arată chestionarul realizat de 4Service Group.

Mai mult, epidemia Covid-19 a prins aproape un sfert dintre români fără bani puși deoparte pentru situații de urgență.

”Mai exact, 24% dintre respondenți au declarat că nu au niciun fel de economii, în special cei din Maramureș și Dobrogea. 8% dintre ei au economii care le-ar putea asigura confortul financiar pentru aproximativ două săptămâni. 18% ar putea rezista maximum o lună, în timp ce 22% estimează că economiile le-ar ajunge pentru 1-2 luni. Cei mai mulți români, 28%, spun însă că economiile pe care le au le pot asigura confortul financiar pentru mai mult de două luni”, arată sondajul.

Puțini români s-au pregătit cu provizii de mâncare sau lucruri necesare în casă. Cei mai mulți, 37%, au provizii doar pentru 1-2 săptămâni. 35% dintre ei au provizii pentru câteva zile, în timp ce aproape 16% dintre cei chestionați spun că nu au făcut deloc provizii, mai ales persoanele din mediul rural. Doar 11% dintre români s-au pregătit cu provizii pentru mai mult de 3-4 săptămâni, în timp ce mai puțin de 1% declară că au provizii pentru mai mult de două luni.

În privința reaprovizionării, peste jumătate dintre respondenți declară că vor face acest lucru o dată la câteva zile, în timp ce 33% intenționează să se reaprovizioneze la un interval de 1-2 săptămâni. Cei mai mulți români conștientizează pericolul aglomerărilor din marile lanțuri de retail. Astfel, 43% dintre români spun că vor merge la cumpărături doar în magazinele mici, de cartier.

Sondajul 4Service România mai arată că un procent deloc de neglijat, peste 37% se vor îndrepta spre supermarketuri sau hypermarketuri pentru reaprovizionarea cu cele necesare, în timp ce aproape 14% vor face cumpărăturile atât online, cât și din magazine. Doar 6 din 100 de români vor cumpăra cele necesare exclusiv online, fiind vorba în special de persoane între 35-44 de ani, preponderent din capitală.

Majoritatea angajaților se tem pentru locurile lor de muncă

În ceea ce privește locurile de muncă, 58% dintre respondenți spun că își desfășoară activitatea în condiții speciale, precum lucrul de acasă, program redus, eliminarea activității cu publicul, program flexibil sau defalcat. 4 din 10 salariați consideră că măsurile luate de angajatorii lor pentru prevenirea răspândirii coronavirusului, sunt corecte și eficiente. 34% dintre angajați sunt însă de părere că măsurile luate au doar efecte limitate, în timp ce 12% consideră că sunt ineficiente.

O foarte mică parte, de 1%, se plâng că la locul de muncă măsurile s-au luat doar pe hârtie sau chiar deloc, mai arată datele obținute de 4Service Group.

Tinerii între 18-24 de ani, în special din București și orașele mari par a fi cei mai încrezători în privința eficienței măsurilor luate de angajatori. De cealaltă parte, în zone precum Moldova, Oltenia sau Banat, măsurile luate sunt percepute negativ, fiind considerate mai degrabă ineficiente. Mai mult de jumătate dintre angajați nu pot estima cât timp vor lucra în condiții speciale.

Pe de altă parte, mai mult de 83% dintre angajații din mediul privat consideră că această situație le va afecta compania în care lucrează și implicit locul de muncă. Doar 7% spun că firmele lor nu sunt deloc afectate, sau se află chiar într-o situație favorabilă.

”Românii se tem și pentru siguranța locurilor de muncă. Peste 69% dintre ei spun că sunt îngrijorați sau chiar foarte îngrijorați să nu-și piardă job-ul. Procente similare apar și în cazul unui membru al familiei. Doar 17% au declarat că nu-și fac nicio grijă în această privință”, se mai arată în sondaj.

În privința atitudinii antreprenoriale, 88% dintre români nu ar face niciun fel de investiție în această perioadă. Cei care ar fi totuși dispuși să profite de eventuale oportunități, ar alege să investească preponderent în imobiliare. Topul este urmat de acțiuni și obligațiuni, aur și artă. Imobiliarele sunt preferate de cei între 55-64 de ani, aurul de categoria 45-54 de ani, arta de categoria 35-44 de ani, în timp ce tinerii sub 35 de ani ar opta mai mult pentru acțiuni sau obligațiuni.

Studiul a fost efectuat de agenția de market research 4Service Group România, în intervalul 19-25 martie, în mediul online, pe un eșantion reprezentativ la nivel național, de 1.564 de respondenți, din mediul urban și rural, cu vârste cuprinse între 18-65+ ani. Chestionarul are un interval de încredere de 98% și o marjă de eroare de 2.94%.

4Service Group este o companie internațională cu experiență în domeniul relațiilor cu clienții, furnizori de servicii inovatoare în domeniul evaluării și dezvoltării calității serviciilor cu clienții, furnizor de servicii de tip Mystery Shopping. Are un portofoliu activ constituit din sute de clienți din 52 de țări.

viewscnt
Afla mai multe despre
coronavirus
covid 19
epideme