Formularul pentru înregistrarea în scopuri de TVA - D088 face obiectul unei proceduri de infringement a Comisiei Europene care a fost sesizată de companii din România, pe motiv că este contrar regulilor europene și românești, a declarat, pentru Profit.ro, Ioana Iorgulescu, Executive Director Indirect Taxes E&Y. Procedura se poate închide în orice moment dacă legislația se modifică, însă nici noua variantă a declarației nu respectă principiile europene, iar, mai devreme sau mai târziu, autorităților li se va cere să justifice de ce au implementat cerințe neconforme și, eventual, să le elimine.
Update 12 iulie: E&Y a dorit să aducă o serie de clarificări referitoare la inițierea procedurii de infringement (prin sesizarea Comisiei UE), pentru a nu fi indusă ideea că obligația României de a răspunde Comisiei Europene este iminentă. “Trebuie menționat că procedura de infringement constă în parcurgerea mai multor etape/faze care pot fi informale și/sau formale și care au fiecare specificul lor. Ca regulă generală, faza informală a procedurii de infringement (e.g. EU Pilot) este folosită ca un mijloc de a clarifica sau rezolva problema în cauză astfel încât, dacă este posibil să se evite faza formală a procedurii. Astfel, de la faza informală a procedurii, când statului membru implicat i se oferă posibilitatea să remedieze în mod voluntar potențialele încălcări ale legislației UE, până la obligativitatea acestui stat de a răspunde formal Comisiei Europene trece o perioadă de timp semnificativă. Scopul articolului a fost acela de a trece în revistă plusurile și minusurile variantei propuse pentru declarația 088 și nu de a sublinia cu precădere inițierea procedurii de infringement”, a precizat E&Y.
Procedura de infringement presupune atenționarea unui stat membru UE de către Comisia Europeană pentru încălcarea unei obligații și, ulterior, acționarea statului respectiv în judecată la Curtea Europeană de Justiție, unde țara în cauză este amendată cu o sumă substanțială.
Formularul 088 continuă să suscite nemulțumiri în ciuda modificărilor care i-au fost aduse, recent, de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și care urmează să intre în vigoare în această lună, după cum au anunțat reprezentanții instituției. Deși formularul a fost intens dezbătut și reclamat pe site-ul maisimplu.gov.ro, forma care va ajunge la publicare conține, în continuare, solicitări de informații neconforme cu principiile europene în materie de TVA, taxă care este reglementată de directive comunitare și jurisprudență. Profit.ro informa, în urmă cu trei luni, că forul executiv european este la curent cu problema acestui formular și că îl examinează. Guvernul României s-a confruntat cu mai multe proceduri de acest fel, cea mai răsunatoare vizând taxa auto care a și suferit modificări succesive de-a lungul anilor pentru a se adapta la legislația europeană.
Procedura de infringement a fost demarată la sesizarea unor companii din România
Ioana Iorgulescu, Executive Director Indirect Taxes, E&Y, explică, într-un interviu pentru Profit.ro, motivele declanșării procedurii și consecințele pe care le-ar putea avea.
“Procedura de infringement a fost demarată de Comisia Europeană la sesizarea unor companii din România, pornind de la faptul că o serie de informații/documente solicitate prin intermediul D088 sunt contrare regulilor europene (și românești) în materie de TVA. Ce prevăd aceste reguli? În baza principiului sincerei cooperări, un stat membru al UE, incluzând autoritățile fiscale din acel stat membru, trebuie să adere la obligațiile impuse la nivel UE. Directiva 2006/112/EC (Directiva de TVA), stabilește că un stat membru al UE trebuie să ia măsurile necesare pentru a se asigura că anumite persoane sunt identificate în scopuri de TVA (de exemplu când efectuează livrări de bunuri/prestări de servicii, livrări intracomunitare, etc). Mai departe, autoritățile fiscale nu pot impune persoanelor impozabile obligații suplimentare față de cele menționate de Directiva de TVA, cu excepția situațiilor de prevenire a fraudei. Prin urmare, o persoană impozabilă care efectuează livrări de bunuri și/sau prestări de servicii (în mod continuu și independent) și a realizat o cifră de afaceri mai mare de 65.000 euro trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA. Dacă nu se înregistrează din proprie initiativă, atunci ANAF ar trebui să o înregistreze din oficiu, dar în toată activitatea mea nu am întâlnit un astfel de caz. În practica de la noi, persoanele impozabile sunt cele care solicită înregistrarea, de exemplu în situația în care depăsesc plafonul cifrei de afaceri menționat, iar Fiscul poate refuza această înregistrare, prin intermediul 088 (și posibil în baza unor motive care nu au legătură cu principiile/regulile UE privind TVA, cum ar fi că nu are contabil care deține certificat digital sau că nu a declarat veniturile asociaților/administratorilor sau nu a declarat motivul pentru care va fi în poziție de TVA de plată sau de rambursat) ”, spune Ioana Iorgulescu.
CITEȘTE ȘI Introducerea noului formular D088 pentru codul de TVA va fi amânatăProcedura este de durată și, poate, pe acest lucru se bazează și autoritățile din România
Pornind de la aceste încălcări ale legislației UE, precizează consultantul E&Y, s-au făcut demersuri de către companii din România pentru deschiderea procedurii de infringement.
“Această procedură se poate închide în orice moment dacă legislația românească se adaptează, se modifică astfel încât să respecte principiile, însă noua variantă a formularului publicată pe site-ul ANAF conține, în continuare, cerințe care nu au legătură cu intenția de a desfășura activități economice, iar mai devreme sau mai târziu autoritătilor române li se va cere să justifice de ce le-au implementat și, eventual, să le elimine. Însă, acesta este un proces de durată și, poate, pe acest lucru se bazează și autoritățile din România”, afirmă directorul E&Y.
Ultima variantă a declarației 088 este una de compromis
Ea a arătat în ce constau ultimele modificări aduse formularului 088 pe care trebuie să îl depună orice societate care vrea să obțină codul de plătitor de TVA sau căreia i se solicită de către Fisc să îl completeze ca urmare a depistării unui risc fiscal.
“Ultima variantă a declarației 088 este una de compromis, cu plusuri și minusuri. Aș enumera la plusuri renunțarea la unele dintre cerințe, reducerea numărului de documente solicitate, (pentru că reprezentanții ANAF au înțeles că unele din aceste informații/documente se află deja în posesia lor), precum și introducerea unor praguri pentru declararea veniturilor realizate de asociați/administrator persoane fizice (deși la acest punct s-a mai introdus o cerință și, anume, aceea de a declara cine este plătitorul acestor venituri și țara din care au fost obținute – ceea ce reprezintă un minus). La capitolul minusuri, observăm că apar cerințe noi. Unele dintre ele sunt explicabile (dar numai până la un punct), având în vedere însuși scopul declarației 088 - de a demonstra intenția și capacitatea de a desfășura activități economice. Astfel, sunt solicitate, față de varianta încă în vigoare a formularului, descrierea detaliată a activitătii, dacă sunt deținute active în vederea desfășurării obiectului preponderent de activitate, planul de investiții, În plus se mai solicită estimarea poziției viitoare de TVA (de plată sau de rambursat) și motivele care vor fi determinat această poziție, dacă în următoarele 12 luni se vor fi efectuat operațiuni intracomunitare, importuri sau exporturi. Nu văd relevanța tuturor acestor cerințe pentru aprecierea intenției și capacității de a desfășura activități economice”, explică Ioana Iorgulescu.
CITEȘTE ȘI Mediul de afaceri solicită Fiscului să explice firmelor motivele pentru care sunt respinse la codul de TVAOricând poți primi o notificare de depunere a formularului, fără să cunoști cauzele
Conform noii variante a formularului, cei care își schimbă sediul, asociații și/sau administratorii nu vor mai fi notificați, doar din aceste motive, să completeze declarația. Însă, Fiscul va scana toate societățile care dețin deja un cod de TVA și, în cazul în care va considera că au risc fiscal, le va solicita să depună D088.
“În situația în care ANAF determină că o societate (deja înregistrată în scopuri de TVA) prezintă un risc fiscal (fără să se precizeze dacă riscul trebuie să fie mare, mediu sau mic) acesteia i se va solicita depunerea declarației 088. Din acest motiv, apar două probleme. Prima este că oricând poți primi o notificare de depunere a formularului, fără să cunoști cauzele, iar cea de-a doua vizează modalitatea evaluării riscului. Nu este clar care sunt criteriile evaluării acestui risc. Sunt similare cu cele aplicabile în cazul rambursarilor de TVA? Din moment ce criteriile în baza cărora se evaluează riscul fiscal nu sunt cunoscute (sau cel puțin nu se menționează dacă sunt aceleași cu cele pentru evaluarea ricului fiscal în cazul rambursărilor de TVA), companiile nu pot calcula în niciun fel dacă prezintă sau nu un eventual risc fiscal”, arată consultantul E&Y.
D088 creează condiții nefavorabile pentru atragerea de investiții străine
O mare problemă a formularului, nerezolvată nici în actuala variantă, este lipsa criteriilor de evaluare.
“În practică, am întâlnit situații dificile cu companii străine care și-au stabilit în România o sucursală sau chiar au înființat un SRL și au solicitat înregistrarea acestora în scopuri de TVA, când au fost discuții interminabile pentru a le explica de ce trebuie să își declare veniturile, diplomele de studii, etc. Unele companii au fost chiar pe punctul de a-și reconsidera planurile de investi din cauza cerințelor excesive din D088. În aceste condiții, D088 creează condiții nefavorabile pentru atragerea de investiții străine. Scopul D088 este acela de a combate evaziunea fiscală. Se dorește printre altele să se elimine situațiile în care așa numitele firme fantomă să nu se mai poată înregistra în scopuri de TVA și astfel să se diminueze de exemplu situațiile fraudelor de tip carusel. Totuși, prin impunerea unor condiții excesive (și uneori solicitarea unor informații irelevante în contextul scopului declarat al D088) se mută povara administrativă din curtea fiscului în cea a contribuabilului de bună credința. Acesta este motivul care a generat o mare nemulțumire în mediul de afaceri”, precizează Ioana Iorgulescu.
Formularul 088 privind intenția și capacitatea de a desfășura activitate economică trebuie depus pentru obținerea codului de TVA fie la înființarea societății, în aceeași zi cu înregistrarea la Registrul Comerțului, fie pe parcursul activității, dacă este depășit plafonul cifrei de afaceri de 220 mii lei, fie la notificarea ANAF.
Consecințele acestei proceduri de (re)înregistrare în scopuri de TVA, care se aplică de la 1 februarie anul trecut, au fost o reducere la circa jumătate a numărului de firme care obțin codul de TVA, potrivit datelor ANAF, precum și suspendarea codului pentru societăți cu vechime pe piață și cu afaceri de ordinul milioanelor de lei. Fără codul de TVA, companiile sunt obligate să colecteze și să verse taxa la buget, dar pierd posibilitatea de deducere a acesteia. Practic, TVA de 20% devine o cheltuială.