Plățile cu cardul la comercianți au scăzut în primele trimestre din anul trecut, în contextul stării de urgență, dar au accelerat în a doua parte a anului 2020. O creștere remarcabilă au înregistrat plățile online, în timp ce retragerile de numerar de la bancomate au scăzut atât ca număr, cât și ca volum.
Epidemia de coronavirus a adus anul trecut o accelerare a plăților digitale, atât pe fondul recomandărilor dinspre autorități ca lumea să folosească mai puțin cash-ul, cât și din cauza restricțiilor de circulație, care au crescut interesul pentru achizițiile online.
Astfel, numărul de plăți cu carduri emise în România efectuate la locațiile fizice ale comercianților a crescut cu 12,7% față de 2019, în timp ce valoarea tranzacțiilor a crescut cu 14,6%, arată datele de la Banca Națională a României, analizate de Profit.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Numărul de plăți cu cardul inițiate la distanță, adică tranzacțiile de plată prin internet pentru achiziția de produse și servicii, a crescut cu 53,1%, în timp ce valoarea acestora s-a majorat cu 40,4%.
Evoluția se reflectă și în avansul vânzărilor online de 48,6% înregistrat anul trecut în România, față de o creștere de o singură cifră în mod uzual.
Numărul de operațiuni de transfer de credit inițiate electronic a crescut cu 30,5% și valoarea acestora cu 32% față de anul 2019. Transferurile de credit inițiate prin ordine de plată scrie pe hârtie au scăzut anul trecut cu 4,8% ca număr și cu 11,8% ca valoare.
CITEȘTE ȘI Gebruder Weiss face încă un pas spre digitalizare și lansează și în România portalul myGW dedicat cliențilorRetragerile de numerar s-au comprimat anul trecut cu 3%, în timp ce valoarea acestora a scăzut cu 13,5%. Retragerile de la ghișeu au căzut cu 26,4% ca număr și cu 11,6% ca valoare.
Datele pe 2019, cele mai recente, arată că România era, însă, pe ultimele locuri în UE în ceea ce privește utilizarea internetului pentru activități economice – doar 12% utilizau internet bankingul și doar 38% făceau achiziții online, respectiv 4% vânzări online.
România avea anul trecut cel mai ieftin internet de mare viteză din UE, dar și un acces mai ridicat decât media UE la internet de 100 de megabiți/secundă cu 23 de puncte procentuale, având în vedere rețeaua mai nouă.
CITEȘTE ȘI Cum au crescut olandezii de la FERM afacerile din RomâniaDoar 10% dintre firme foloseau în 2019 un site sau aplicație proprie de vânzări, față de o medie de 15% în UE. Ponderea firmelor care participau la un marketplace era de doar 2%, cea mai mică din UE.
Și partea de e-guvernare este foarte slab dezvoltată în România. În 2020, doar 13% din populație, față de o medie a UE de 57%, a interacționat cel puțin o dată online cu autoritățile publice, în ultimele 12 luni.