Fostul ministru al Transporturilor Răzvan Cuc susține, sâmbătă, că finanțarea pentru autostrada Sibiu-Pitești este suspendată de către Comisia Europeană din cauza unor probleme de mediu, iar Guvernul refuză să spună ceva despre subiect. În replică, actualul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, afirmă că proiectul nu este blocat, iar Comisia a solicitat o serie de clarificări privind impactul autostrăzii asupra mediului. ”Pentru a fi suspendată finanțarea acestui proiect major de infrastructură, acesta ar fi trebuit să fie aprobat de către CE, lucru care nu s-a întâmplat până acum”, afirmă Lucian Bode.
”Un lucru foarte periculos s-a întâmplat pentru unul dintre proiectele vitale de infrastructura din Romania și anume: Comisia Europeană a trimis o notificare de suspendare a finanțării din fonduri europene pentru Sibiu-Pitești din cauza unor probleme pe mediu (pentru cei care nu-și mai amintesc: obiectivul avea acord de mediu obținut în decembrie 2018). Nimeni din Guvern nu ne zice nimic. Toată lumea tace! Poate așa e mai bine! Poate așa trebuie! Nu, dragi romani, nu trebuie așa!”, a scris, sâmbătă, Răzvan Cuc pe contul de Facebook, scrie News.ro.
Potrivit acestuia, în recenta vizită la Bruxelles, premierul Ludovic Orban ”ar fi trebuit să «dea cu pumnul în masă» pentru ca acest proiect sa își continue implementarea prin finanțare din fonduri europene!”.
CITEȘTE ȘI RECORD Extragerile zilnice de gaze din depozite au atins maximul ultimilor 3 ani, ajungând la nivelul producției interne curente”Din păcate, ce nu înțelege sau poate chiar nu știe premierul este că această notificare de suspendare crează un precedent foarte periculos pentru tot ce înseamnă proiecte de infrastructură din România finanțate din fonduri europene!”, a mai scris Cuc.
În replică, actualul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, a postat un mesaj pe Facebook în care afirmă că proiectul Sibiu - Pitești nu este blocat!
”Comisia Europeană a solicitat României, în data de 23 decembrie 2019, o serie de clarificări privind impactul autostrăzii SIBIU-PITESTI asupra mediului, pe traseul acesteia. Comisia Europeană nu a transmis nicio scrisoare de suspendare. Documentul transmis de Comisie se numeste scrisoare de observații”, a scris Bode.
Potrivit acestuia, potrivit regulamentelor europene, CE are la dispoziție 3 luni pentru adoptarea unei decizii de aprobare de la momentul transmiterii.
”În cazul în care se solicită informații suplimentare, se suspendă curgerea acestui termen de 3 luni până la primirea răspunsului din partea României. Ce uită cei care aruncă petarde în spațiul public este că Acordul de mediu, parte a acestui proiect, a fost publicat și transmis către Bruxelles de Guvernul care era atunci la Palatul Victoria, în speță Guvernul PSD. Mai exact, de colegii de partid ai domnului Cuc, miniștrii Șova și Plumb. Lor ar trebui să le adreseze întrebări cu privire la ceea ce au transmis la Bruxelles! Nu e nicio problemă, ne-am obișnuit să deblocăm ce a rămas de la PSD”, a mai scris Bode.
Acesta prcizează că în ultimele două săptămâni, la nivelul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, au avut loc mai multe întâlniri de lucru cu autoritățile implicate, pentru a se răspunde cu celeritate la clarificările solicitate.
”Chiar luni, 13.01.2020 va avea loc o întâlnire cu toți factorii implicați - Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Ministerul Mediului, Ministerul Fondurilor Europene, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate, Agenția Națională de Protecția Mediului precum și experții Jaspers. În condițiile în care protejarea mediului este una din prioritățile cheie ale CE, aceste clarificări fac parte din procesul normal de evaluare al oricărui proiect major de infrastructură. Aceste cerințe nu sunt doar pentru proiectele din România, ci și pentru proiectele depuse de către alte state”, a mai explicat Lucian Bode.
Potrivit acestuia, transmiterea proiectului către CE urmărește asigurarea finanțării din fonduri externe nerambursabile, din punct de vedere fizic proiectul mergând înainte pe fiecare tronson în funcție de faza de evoluție (lot 1 - contract semnat, lot 2-3 documentație tehnică, lot 4-5 licitație).
„PS: Ca să rămână scris și să înțeleagă și cei care cred că știu, dar eu sunt sigur că nu știu: pentru a fi suspendată finanțarea acestui proiect major de infrastructură, acesta ar fi trebuit să fie aprobat de către CE, lucru care nu s-a întâmplat până acum!”, afirmă ministrul Transporturilor.